Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhZáklady etiky TémaZáklady etiky Tematická oblastZáklady etiky NázevEtika – teorie mravnosti a morálky AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceSkupinová práce, diskuze nad otázkami mravnosti Přínos/cílové kompetencePochopení významu mravnosti a jeho význam a smysl v životě člověka VY_32_INOVACE_49_03

2 Etika – teorie mravnosti a morálky - úvod zamyšlení se nad problematikou mravnosti diskuze, zda tento pojem má smysl ve společnosti, či zda je již přežitý rozebírání způsobů morálního chování

3 Etika – teorie mravnosti a morálky Předmětem etiky jsou mravní jevy, jejich vznik a vývoj v minulosti, současný stav a další vývojové tendence. Co to je mravnost? Jste mravní? Žijete mravným životem? Co to je mravný život?

4 Dělení mravnosti 1)Mravní jednáni 2)Mravní vědomí 3)Mravní cíle

5 Dělení mravnosti 1) Mravní jednání – chování, zvyky – objektivní stránka mravních jevů Co to je objektivní? Proč je mravní jednání objektivní?

6 Dělení mravnosti 2) Mravní vědomí – cítění, přesvědčení – subjektivní stránka mravních jevů Co to je subjektivní? Proč je mravní vědomí subjektivní?

7 Dělení mravnosti 3)Mravní cíle – ideje, kodexy – teoretická stránka mravních jevů Proč teoretická a jak tomu rozumíš?

8 Morálka Co to je morálka? Jsi morálním člověkem? Co to znamená, chovat se morálně?

9 Morálka je souhrn určitých pravidel, příkazů nebo zákazů, jimiž by se lidé měli ve svém životě řídit

10 Odkud se normy a pravidla berou, kdo je stanovuje? Lze tyto normy nějak zdůvodnit nebo nezvratně dokázat? Jak to, že na některých normách se lidé shodnou a na některých ne? Jsou některé normy trvalé nebo se všechny vyvíjejí a mění?

11 Dělení morálky 1)Autonomní – sám si určuji, co je morální, za své jednání jsem zodpovědný, vychází z vnitřní svobody a odpovědnosti jedince

12 Dělení morálky 2) Heteronomní – vychází z určitých vnějších příkazů, například náboženství

13 Příklady morálního chování O přestávce rozbiji ve třídě okno, nikdo mne neviděl, mám se přiznat a nést následky svého činu? Jsem lékař. Mám k dispozici omezené množství léků, které nestačí pro všechny.Musím se rozhodnout, který pacient léky dostane.Dítě, člověk v produktivním věku či důchodce?

14 Zdroje a prameny HLADÍK, Jaroslav. Společenské vědy v kostce. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 108 s. ISBN EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN BLAŽKOVÁ, Miloslava. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN ČADOVÁ, Barbara, Jana PETRŽELOVÁ a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google