Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,"— Transkript prezentace:

1 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMSeznámení popř. zopakování základních informací o dráze jako fyzikální veličině

2 I. Dráha – seznámení s fyzikální veličinou  Dráha je fyzikální veličina, která nám udává délku trajektorie, kterou těleso urazí v určitém čase  Značíme ji písmenkem s  Základní jednotkou je metr (m)  Odvozené jednotky jsou kilometr (km), decimetr (dm), centimetr (cm) a milimetr (mm)  Víš jaké jednotky dráhy používají v anglicky mluvících zemích?

3 Pravidla pro převodní vztahy :1000 :10 :10 :10 Km m dm cm mm  V anglicky mluvících zemích se používají jednotky míle, yard, palec a stopa  1 míle = 1 609,4 m  1 yard = 0,9144 m  1 palec = 2,54 cm  1 stopa = 0,3048 m  měřidla, kterými se dráha stanovuje jsou stejná jako měřidla délková (měřítko, pravítko, pásmo, krokoměr)

4 Měřítko pravítko pásmo

5 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_146_dráha-cvičení na převody jednotek Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMCvičení na převody jednotek délky (dráhy)

6 II. Dráha – cvičení na převody jednotek 5m = … cm 20dm = … cm 800mm= … cm 93km= … cm 1. Převeď na cm 0,2dm= … cm 1,8m= … cm 2,6mm= … cm 0,0002km= … cm

7 Výsledky: 5m= 500cm 20dm= 200cm 800mm= 80cm 93km= cm 0,2dm= 2cm 1,8m= 180cm 2,6mm= 0,26cm 0,0002km= 20cm

8 2. Převeď na m 18km= …m 240cm= …m 53dm= …m mm= …m 0,8km= …m 15,4dm= …m 82,6cm= …m 138,2mm= …m

9 Výsledky: 18km= m 240cm= 2,4m 53dm= 5,3m mm= 11m 0,8km= 800m 15,4dm= 1,54m 82,6cm= 0,826m 138,2mm= 0,1382m

10 3. Převeď na km 9 200m = …km dm = …km cm = …km mm = …km 126,8m= …km 5 000cm= …km 1 836dm= …km 0,5m= …km

11 Výsledky: 9 200= 9,2km dm= 80km cm= 0,156km mm= 2km 126,8m= 0,1268km 5 000cm= 0,05km 1 836dm= 0,1836km 0,5m= 0,0005km

12 Převeď na zadané jednotky 0,63km= …m 712dm= …mm 0,06m= …cm 1,5km = …dm 92,3cm= …mm 230mm= …dm 0,68m= …cm 2,6km= …m

13 Výsledky: 0,63km= 630m 712dm= mm 0,06m= 6cm 1,5km = dm 92,3cm= 923mm 230mm= 2,3dm 0,68m= 68cm 2,6km= 2 600m

14 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_147_staré české délkové jednotky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMRozšiřující informace o staročeských délkových jednotkách

15 III. Staré české délkové jednotky  V českých zemích se o zavedení jednotné délkové soustavy poprvé pokusil Přemysl Otakar II. roku  Velikost některých jednotek (např. loket, dlaň, apod.) se odvíjela od délky částí těla panovníka

16  Míle česká = 7 528m (časem se velmi měnila)  Hon = 125,5m (vzdálenost, kterou zdravý člověk uběhl bez odpočinku)  Provazec viničný = 38,25m  Provazec rybářský = 13,15m  Prut = 4,78m  Sáh = 1,79m  Loket = 0,6m = 60cm  Píď = 0,2m = 20cm  Dlaň = 0,08m = 8cm  Zrno ječné = 0,005m = 5mm Zavedené jednotky se v jednotlivých částech země přeci jen trochu lišily.

17 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_148_otázky a úkoly o staročeských jednotkách Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMPříklady k procvičení staročeských délkových jednotek

18 IV. Otázky a úkoly o staročeských jednotkách 1.Seřaď jednotky od největší po nejmenší: palec, sáh, dlaň, zrno ječné, míle česká, loket, provazec rybářský, prut, provazec viničný 2.Převeď na metry (můžeš použít kalkulačku) 1 hon a 2 pruty = …m 2 lokte a 4 pídě = …m 3 provazce rybářské = …m 10 dlaní a 3 pídě = …m 2 provazce viničné = …m 3. Kdo měl delší cestu k babičce? „Historický“ Přemysl, který od ní bydlel 5 českých mil nebo „současný“ Otakar, kterého od babičky dělí vzdálenost 42km?

19 1.Česká míle, Hon, Provazec viničný, Provazec rybářský, Prut, Sáh, Loket, Píď, Dlaň, Zrno ječné 3. „současný“ Otakar Odpovědi k otázkám a úkolům

20 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_149_staré ruské délkové jednotky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMRozšiřující učivo o starých ruských délkových jednotkách

21 V. Staré ruské délkové jednotky  V Rusku se o sjednocení délkových jednotek jako první pokusil car Petr Veliký, který žil v letech  Versta = 1067m  Sažeň = 2,1m (tj. obdoba českého sáhu)  Fuť = 0,3m (stopa)  Djujm = 0,025m = 2,5cm (palec)  Sotka = 0,021m = 2,1cm  Čerta = 0,0021m = 2,1mm (čárka)  Točka = 0,00025m = 0,25mm (tečka)

22  Všimněte si, o kolik jsou délkové jednotky odvozené z částí těla panovníka větší než v Čechách, kde byl vzorem Přemysl Otakar II. Petr Veliký byl opravdu „veliký.“

23 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_150_staré ruské jednotky-otázky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMÚkoly k procvičení ruských jednotek délky

24 VI. Otázky a úkoly o starých ruských jednotkách 1.Co je víc? A) 5 sažní nebo 35 futí B) 1 verstva nebo 520 sažní C) 10 djujmů nebo 12 sotek 2.Převeď na metry: A) 1 verstva a 3 sažně B) 12 futí C) 3 futě a 10 sotek 3.Který chlapec uběhl delší trať? „Historický“ český Přemysl, který uběhl délku 10 provazců rybářských, nebo „historický“ ruský Voloda, který uběhl 1 verstvu a 2 sažně?

25 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_151_čínské délkové jednotky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMRozšiřující učivo o délkových jednotkách používaných v Číně

26 VII. Čínské délkové jednotky  Tak nás Číňané zase předběhli! A to o více než let! V Číně totiž jako první sjednotil délkové jednotky císař Čchin Š´- Chuang-ti už 200 let před naším letopočtem.  Tu = m  Li = 644,52m (1 tu = 250 li)  Pu = 1,79m  Ch‘ih = 0,36m  T‘sun = 0,036m (1 ch‘ih = 10 t‘sun)

27  Tyto délkové jednotky se používají v Číně dodnes (ovšem čínské děti se učí i „naši“ metrickou soustavu).  Kvůli snadnějším převodům mezi oběma soustavami byla ve 20. století upravena jednotka 1 li tak, že v současné době odpovídá 500m.

28 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_152_čínské jednotky délky-otázky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMOtázky a úkoly k procvičení čínských jednotek délky

29 VII. Otázky a úkoly o čínských délkových jednotkách 1.Seřaď jednotky od nejmenší po největší: pu, li, t‘sun, tu, ch‘ih 2.Vypočítej A) kolik tu je 1 500li B) kolik ch‘ih je 35 t‘sun C) kolik metrů je 5 pu 3.Čtyři chlapci soutěží ve skoku do dálky. „Současný „ Oatakar říká: „Já skočil 260 cm.“ „Historický“ Přemysl odpoví: „Já 4 lokte a 2 pídě.“ Voloda na to: „Můj skok měří 1 sažeň a 1 fuť.“ Ming skočil 1 pu a 1 ch‘ih. Který z chlapců skočil nejdál?

30 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_153_dráha-křížovka Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMosmý Vzdělávací oblast/oborČlověk s příroda/fyzika Anotace VMKřížovka k procvičení základních pojmů souvisejících s délkou jako fyz. veličinou

31 IX. Dráha - křížovka Vylušti křížovku a pokus se vysvětlit výraz, který jsi našel v tajence

32 1.Základní jednotka délky. 2.Druhé jméno českého krále, který jako první sjednotil délkové jednotky. 3.Stará ruská jednotka délky odpovídající 2,1 m. 4.Co je delší, sotka nebo djujm? 5.Jméno ruského cara, který zavedl jednotnou délkovou soustavu. 6.Jaká je nejmenší ruská jednotka délky? 7.Tisícina metru je … 8.Kolik má decimetr milimetrů? 9.Anglická délková jednotka odpovídající 0,91 m. 10.Když rozdělíme 1 tu na 250 dílů, získáme 1 … 11.Tisíckrát více než metr je …

33 Křížovka – řešení METR OTAKAR SAŽEŇ DJUJM PETR TOČKA CENTIMETR STO YARD LI KILOMETR

34 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_154_klid a pohyb těles Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMZákladní poznatky o pohybu těles a o jeho principech

35 X. Klid a pohyb těles  Popsat z fyzikálního hlediska pohyb lze celkem snadno. Popsat klid je ale problém (celý známý vesmír se totiž neustále pohybuje a najít v něm „opravdu klidné místo“ opravdu nejde). My ale potřebujeme někdy vyjádřit, že se těleso nehýbe (že stojí) a tak si musíme pomoci tím, že říkáme zda mění svou polohu vzhledem k jinému tělesu.  Např. parašutista je v pohybu vzhledem k povrchu Země, ale v klidu vzhledem ke svému padáku.  Řidič auta je v pohybu vzhledem k silnici, ale v klidu vzhledem ke svému sedadlu.  Dům je v klidu vzhledem k Zemi, ale se Zemí se pohybuje vzhledem ke Slunci. (Vymysli další příklady)

36

37 Zapamatujeme si: 1.Těleso se pohybuje, když mění svou polohu vzhledem k jinému tělesu. 2.O tělesu můžeme říci, že se pohybuje (nebo že je v klidu), jen když uvedeme vzhledem k jakému tělesu. 3.Totéž těleso může být v pohybu vzhledem k jednomu tělesu v klidu a vzhledem k druhému v pohybu.

38 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_155_klid a pohyb těles-otázky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMOtázky a úkoly k procvičení učiva „Klid a pohyb těles“

39 XI. Klid a pohyb těles - otázky 1.Alenka sedí v loďce a nechává se unášet proudem řeky. Je v klidu nebo v pohybu vzhledem A) k sedátku loďky B) ke stromu na břehu C) k vodě v řece? 2.Uveď alespoň tři příklady těles, které jsou vzhledem k sobě v pohybu. 3.Uveď alespoň dva příklady těles, které jsou vzhledem k sobě v klidu. 4.Uveď příklad, kdy je jedno těleso zároveň v klidu i v pohybu k jiným tělesům. 5.Proč je těžké popsat, kdy je těleso v klidu?

40 Odpovědi na otázky 1. A) v klidu B) v pohybu C) v klidu 2.Např. Řidič jedoucího automobilu k silnici, pilot letícího letadla k Zemi, běžec vzhledem k divákům. 3.Např. Parašutista ke svému padáku, řidič ke své sedačce. 4.Např. Když jdeš do školy, tak tvůj batoh je vzhledem k tobě v klidu a vzhledem k cestě v pohybu. 5.Protože žádné „skutečně klidné“ místo (tj. místo, kde se opravdu vůbec nic nehýbe) ve vesmíru není.

41 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_156_trajektorie a dráha Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMZákladní informace o fyzikálním tématu „Trajektorie a dráha“

42 XII. Trajektorie a dráha  Určitě jste někdy pozorovali hlemýždě, který lezl po zahradě a zanechával za sebou cestičku. Nebo jste se dívali na letadlo a sledovali mlžnou stopu, kterou na obloze zanechává.  Podle cestičky i podle mlžné čáry jste si mohli představit, kterými místy šneček lezl, nebo letadlo prolétávalo. Tato čára, kterou těleso při pohybu opisuje se nazývá trajektorie pohybu tělesa. Zkusíš uvést další příklady?  Trajektorie těles jsou různé. Podle tvaru trajektorie rozlišujeme pohyb přímočarý a pohyb křivočarý.  Trajektorii přímočarého pohybu můžeme pozorovat např. když pustíme z výšky kuličku k Zemi.

43  Trajektorie křivočarého pohybu je např. let včely.  Délka trajektorie, kterou pohybující se těleso opíše za určitou dobu se nazývá dráha

44 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_157_rovnoměrný a nerovn. pohyb Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMSeznámení s fyzikálním tématem „Rovnom. a nerovn. pohyb“

45 XIII. Rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb  Představte si, že běžíte po cestě a každých 10 sekund uběhnete 60m. Pak můžete říci, že při běhu konáte rovnoměrný pohyb.  Rovnoměrný pohyb tedy je, když těleso za stejné doby urazí vždy stejné dráhy.

46  Takhle ale asi neběžíte, že? Nejspíš vám zpočátku trvá, než naberete rychlost, pak běžíte jak nejrychleji umíte a ke konci jste vyčerpaní a zpomalujete.  V tom případě je váš běh pohybem nerovnoměrným  Nerovnoměrný pohyb je, když těleso za stejné doby urazí různé dráhy.  Většina pohybů s nimiž se setkáváte, jsou pohyby nerovnoměrné Např. let ptáka, auto při rozjíždění, let kulky  Mezi pohyby rovnoměrné patří Např. eskalátory, pásové dopravníky, jízda autem, které nemění rychlost.

47

48 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_158_rov a nerov. pohyb-otázky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMOtázky a úkoly k procvičení učiva „Pohyb těles“

49 XIV. Rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb – otázky a úkoly 1.Kdy můžeme říci, že těleso koná rovnoměrný pohyb? 2.Uveď alespoň tři příklady rovnoměrného pohybu tělesa. 3.Musí být rovnoměrný pohyb přímočarý? Řekni proč si to myslíš 4.Kdy těleso koná nerovnoměrný pohyb? 5.Uveď tři příklady nerovnoměrného pohybu.

50 Odpovědi k otázkám a úkolům 1.Těleso koná rovnoměrný pohyb, když za stejné doby urazí stejné dráhy. 2.Eskalátor, pásový dopravník, otočný talíř v mikrovlnné troubě 3.Nemusí (např. talíř v mikrovlnné troubě) 4.Těleso koná nerovnoměrný pohyb, když za stejné doby urazí různé dráhy 5.Automobil, který brzdí, nebo se rozjíždí, hozený míč, kámen vystřelený z praku

51 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_159_čas, seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMZákladní informace o fyzikální veličině čas

52 XV. Čas – seznámení s fyzikální veličinou  Čas je fyzikální veličina, která udává vzdálenost mezi událostmi.  Bez času by nikdy nevznikl náš vesmír a tedy ani my  Hmota, čas a prostor totiž vznikly najednou při události nazývané Velký třesk (Uměl by jsi vysvětlit o jakou událost šlo?)  Čas značíme t  Základní jednotkou času je sekunda (s). Odvozené jednotky jsou minuta (min) a hodina (h)  Čas měříme různými typy hodin (náramkové, nástěnné, stopky)  V minulosti byly oblíbené hodiny sluneční, vodní a přesýpací  Když slavný Galileo Galilei dělal pokusy s volným pádem těles, měřil čas jejich letu podle tepu svého srdce

53 Převodní vztahy :3600 :60 :60 H min s

54 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_160_čas-převody jednotek Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMPříklady na procvičení převodů jednotek času

55 XVI. Čas – příklady na převody jednotek 1.Převeď na hodiny: 180min = …h 60min = …h 90min = …h 270min = …h 3600s = …h 7200s = …h 900s = …h 1800s = …h 2. Převeď na minuty: 3,5h = …min 10h = …min 6,25h = …min 7,1h = …min 600s = …min 300s = …min 180s = …min 150s = …min

56 Výsledky: 180min = 3h 60min = 1h 90min = 1,5h 270min = 4,5h 3600s = 1h 7200s = 2h 900s = 0,25h 1800s = 0,5h 3,5h = 210min 10h = 600min 6,25h = 375min 7,1h = 426min 600s = 10min 300s = 5min 180s = 3min 150s = 2,5min

57 3. Převeď na sekundy: 8min = …s 2,5min = …s 10min = …s 4,5min = …s 2h = …s 3h = …s 1,5h = …s 2,5h = …s 4. Převeď na uvedené jednotky: 2,1h = …min 150s = …min 7200s = …h 4500s = …h

58 Výsledky: 8min = 480s 2,5min = 150s 10min = 600s 4,5min = 250s 2h = 7200s 3h = s 1,5h = 5400s 2,5h = 9000s 2,1h = 126min 150s = 2,5min 7200s = 2h 4500s = 1,25h

59 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_161_čas-úkoly pro přemýšlivé Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda Anotace VMProblémové úkoly k tématu čas

60 XVII. Čas – úkoly pro přemýšlivé 1.V naší škole se rozbilo topení. Topenáři ho začali opravovat v úterý v 7:00 a uvedli ho do provozu za 102 hodin. Který den a v kolik hodin to bylo? 2.Jindřich jede vlakem z České Lípy do Brna za svou milovanou dívkou. Z Lípy vyjíždí v 7:10. Nejprve musí do Lovosic, kam cesta trvá 120 min. Tam má 30 min čas na přestup. Pak pokračuje do Prahy. Tato část cesty trvá 2 hod a v Praze má ne přestup 15 min. Z Prahy do Brna trvá jízda 3,5h. V kolik hodin a minut přijede ke své dívce?

61 Výsledky úkolů 1.V sobotu ve 13:00 2.V 15h 25 min

62 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_162_časová pásma Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMInformace o časových pásmech

63 XVIII. Časová pásma  Aby to s tím časem nebylo tak jednoduché, není na Zemi stejný.  Země je totiž rozdělena na 24 časových pásem. Základní časové pásmo, ke kterému se hodiny přičítají nebo odčítají je pásmo okolo nultého poledníku, který prochází hvězdárnou Greenwich v Anglii.  Směrem na východ i na západ od Londýna je 12 časových pásem, kde se hodiny postupně odčítají nebo přičítají.  Najdi na mapě a vypiš alespoň pět států, které jsou ve stejném časovém pásmu jako my.

64

65 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_163_časová pásma-otázky Vytvořil: Jana Slabońová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMOtázky a úkoly k rozšiřujícími učivu z tematického okruhu čas

66 XIX. Časová pásma - otázky a úkoly 1. Podívej se na mapu a řekni: a) Když je u nás 8:00, kolik hodin mají v Torontu b) Když jdou malí Japonci v Tokiu spát (je u nich 20:00), kolik hodin je u nás? 2. Ve kterém státě by jsi musel začít slavit Silvestr a kde by jsi musel skončit, abys ho za 1 den oslavil 24krát? 3. Letíš z Prahy do Káhiry. Let trvá 4,5h. Z Prahy vylétáš v 6:00 hod. Kolik hodin bude v Káhiře, když tam přistaneš?

67 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_164_internetový čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMosmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMDoplňující učivo z tem. okruhu čas

68 XX. Internetový čas  Internetový čas je nový způsob měření času.  Jeho tvůrcem je známá švýcarská firma na výrobu hodin SWATCH, která jej zavedla v roce  Zavedla jej z toho důvodu, aby při internetové komunikaci šly odstranit časová pásma a lidé si nemuseli pracně přičítat nebo odčítat hodiny.  Pomocí internetového času si tak můžete domluvit schůzku nebo telefonát s kýmkoli na světě, aniž byste složitě přepočítávali časové zóny.

69  Internet time funguje takto: den (24 hodin) je rozdělen na 1000 dílků nazývaných beaty. 1 beat = 1 min a 26,4s  V pravé poledne je tedy internetový 500, o 000.  Jaký je internetový čas, když máme 8 hodin ráno?

70 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_165_čas-křížovka Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMsedmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMKřížovka k procvičení pojmů z učiva o čase

71 XXI. Čas - křížovka Vylušti křížovku a pokus se vysvětlit pojem, který vyšel v tajence

72 1.Jaké jsou nejstarší používané hodiny? 2.Jednotka internetového času? 3.60krát více než sekunda je … sekund je … 5.Kdyby nebyl čas, nevznikl by ani … 6.Kolik hodin je 240 minut? 7.Příjmení slavného fyzika, který měřil čas podle tepů svého srdce 8.Název firmy, která zavedla internetový čas

73 Křížovka – řešení SLUNEČNÍ BEAT HODINA VESMÍR MINUTA ČTYŘI GALILEI SWATCH

74 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_166_rychlost Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMosmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMInformace k seznámení popř. zopakování tématu rychlost

75 XXII. Rychlost – seznámení s fyzikální veličinou  Rychlost je fyzikální veličina, která udává v jakém čase urazilo těleso stanovenou dráhu  Rychlost závisí tedy: a) na čase a to nepřímoúměrně (protože čím déle cesta trvá, tím je těleso pomalejší) b) na dráze a to přímoúměrně (čím větší dráhu v daném čase urazí, tím jedeme rychleji)  Rychlosr značíme písmenem v  Základní jednotka rychlosti je 1 metr za sekundu m/s  Odvozená jednotka je kilometr za hodinu km/h

76 Převodní vztahy :3,6 m/s km/h.3,6  Při převádění jednotek rychlosti násobíme nebo dělíme 3,6. Je to proto, že 1 hodina má 3 600sekund, 1 km má 1000m => 3600 : 1000 = 3,6

77 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_167_převody jednotek rychlosti Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMosmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMPříklady k procvičení převodů jednotek rychlosti

78 XXIII. Převody jednotek rychlosti - příklady 1. Převeď na km/h 3m/s = …km/h 10m/s = …km/h 0,5m/s = …km/h 20m/s = …km/h 11m/s = …km/h 300m/s = …km/h 2. Převeď na m/s 36km/h = …m/s 18km/h = …m/s 90km/h = …m/s 10,8km/h = …m/s 14,4km/h = …m/s 7,2km/h = …m/s

79 Příklady – řešení 3m/s = 10,8km/h 10m/s = 36km/h 0,5m/s = 1,8km/h 20m/s = 72km/h 11m/s = 39,6km/h 300m/s = 1080km/h 36km/h = 10m/s 18km/h = 5m/s 90km/h = 25m/s 10,8km/h = 3m/s 14,4km/h = 4m/s 7,2km/h = 2m/s

80 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_168_orienrační příklady rychlostí Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMPříklady rychlostních rekordů

81 XXIV. Orientační příklady rychlostí  Plavec => 1m/s = 3,6km/h  Chodec => 1,5m/s = 5,4km/h  Dopravní motorová loď => 10m/s = 36km/h  Cyklista – závodník => 12m/s = 43km/h  Dostihový kůň => 20m/s = 72km/h  Poštovní holub => 26m/s = 94km/h  Lyžař na sjezdovce => 39m/s = 130km/h  Vlaštovka => 67m/s = 240km/h  Letadlo => 250m/s = 900km/h  A jaká je tvoje rychlost např. při běhu na 60m a 800m?

82

83 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_169_rychlost-fyzikální pohádky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMProblémové úlohy k procvičení učiva o rychlosti

84 XXV. Rychlost – fyzikální pohádky  Bylo nebylo, za sedmero horami a sedmero řekami (tj km daleko) leželo fyzikální království. Král, který zde panoval prohlásil: „Kdo z žáčků tyršováčků vyřeší mé tři hádanky, dostane za ženu Fyzikandu (děvčata získají prince Fyzika) a půl království k tomu.

85 Princezna Fyzikanda miluje sport. Včera 90 minut plavala, 2 hodiny jezdila na svém koni a nakonec 30 minut běžela. Kolik km celkem urazila? (Použij tabulku rychlostí) Hádanka první

86 Hádanka druhá Jak daleko musel se zprávou letět poštovní holub princezny Fyzikandy, když vyletěl v 7:00, letěl do 12:00, pak hodinu a půl odpočíval a potom musel letět ještě 30 minut, než dorazil k cíli?

87 Hádanka třetí Kdo doletí dál? Vlaštovka, která poletí 2,5 hodiny, nebo poštovní holub, který poletí 7 hodin? X

88 Fyzikální pohádky - řešení Hádanka první: 1,5h plavání = 5,4km 2h jízdy na koni = 144km 0,5h běhu = 7,9km Fyzikanda celkem urazila 159,3km Hádanka druhá Poštovní holu letěl celkem 5,5h, takže uletěl 517km Hádanka třetí Vlaštovka za 2,5h uletí 600km Holub za 7h uletí 658km Takže holub uletí víc

89 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_170_dráha-výpočet Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJananSlaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMZopakování znalostí o dráze jako fyzikální veličině

90 XXVI. Dráha - výpočet Zopakujeme si: Dráha je fyzikální veličina, kterou značíme písmenem … Základní jednotkou je … Odvozené jednotky jsou … Jaké jsou převodové vztahy mezi jednotkami?  Dnes se naučíme dráhu tělesa počítat. Na čem závisí jak daleko těleso dojede? Přeci na tom, jak rychle a jak dlouho jede.

91 Vzorec: s = v. t s = dráha (m; km) v = rychlost (m/s; km/h) t = čas (s; h)

92 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_171_dráha-příklady Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMÚlohy k procvičení výpočtů na téma dráha

93 XXVII. Dráha - příklady 1.Jaká je vzdálenost mezi stanicemi metra Florenc a Vltavská, když vlaková souprava při rychlosti 58,5km/h trasu projede za 80s? 2.Kdo urazí za 12 min větší vzdálenost? Cyklista jedoucí rychlostí 17m/s, nebo havran letící rychlostí 54km/h?

94 3. Gepard běží rychlostí 120km/h. Jakou vzdálenost uběhne za 15 minut? 4. Jakou dráhu ujede autobus za 40s, jestliže jede rychlostí 90km/h?

95 řešení m 2.Cyklista 3.30km m

96 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_172_rychlost-výpočet Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMPříklady k procvičení výpočtů na téma rychlost

97 XXVIII. Rychlost - výpočet Zopakujeme si: Rychlost je fyzikální veličina, kterou značíme písmenem … Základní jednotkou rychlosti je … Odvozená jednotka je … Pro převodní vztahy mezi jednotkami platí … Na čem závisí rychlost tělesa? Závisí na tom, jak dlouho se pohybuje a jak daleko se při tom dostane. Rychlost tělesa tedy závisí na jeho čase a dráze.

98 Vzorec: v = s : t = v = v… rychlost (m/s; km/h) s… dráha (m; km) t… čas (s; h)

99 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_173_rychlost-příklady Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMPříklady k procvičení výpočtů na téma rychlost

100 XXIX. Rychlost - příklady 1.Cyklista ujel 7km za 24 minut. Jaká byla jeho průměrná rychlost? 2.Rychlík vyjíždí z Prahy v 16h 46min a do Bratislavy přijíždí ve 21h 40 min. Délka trati je 398km. Vypočti průměrnou rychlost vlaku. 3.Kdo je rychlejší? Pepík, který uběhne 60m za 9,6s. Nebo Otík, který uběhne 50m za 7,8s?

101 řešení 1.17,5km/h 2.81,2km/h 3.Otík je rychlejší Otík

102 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_174_čas-výpočet Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMPříklady k procvičení výpočtů na téma čas

103 XXX. Čas - výpočet Zopakujeme si: Čas je fyzikální veličina, kterou značíme písmenem … Základní jednotka času je … Odvozené jednotky jsou … Pro převodní vztahy mezi jednotkami platí … Na čem závisí jak dlouho se těleso pohybuje? Na tom, jak rychle se pohybuje a jak daleko se při tom dostane. Čas je fyzikální veličina, kterou lze vypočítat z dráhy tělesa a z jeho rychlosti.

104 Vzorec: t = s : v = t = t… čas (s; h) s… dráha (m; km) v… rychlost (m/s; km/h)

105 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_175_čas-příklady Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMPříklady k procvičení výpočtů na téma čas

106 XXXI. Čas - příklady 1.Rychlík z Brna do Tišnova ujede vzdálenost 32km průměrnou rychlostí 22,2m/s. Jak dlouho mu cesta trvá? 2.Za jak dlouho projede souprava metra úsek dlouhý 1,2km, když jede průměrnou rychlostí 13,3 m/s? 3.Za jak dlouho doletí vrtulník záchranné služby startující z Vojenské nemocnice v Praze – Střešovicích k dopravní nehodě, která se stala na dálnici D1 u obce Jažlovice? Vrtulník musí uletět 22km průměrnou rychlostí 220km/h

107 Řešení 1.1h 37min nebo 1,616h 2.1,5min nebo 90s 3.6 min nebo 360s

108 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_176_testík dráha, rychlost, čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMosmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMTest sloužící ke kontrole, jak si žáci osvojili dané učivo

109 XXXII. Testík – dráha, rychlost, čas 1.Cyklista ujede dráhu 180m za 30s. Jaká je jeho rychlost? a) 6m/s b) 90m/s c) 360m/s 2.Auto jede po dálnici úsek 55km rychlostí 110km/h. Za jak dlouho ujede tuto trasu? a) 5min b) 30s c) 30min 3.Co je to trajektorie? a) pomyslná dráha, kterou těleso urazilo b) rychlost, kterou těleso jelo c) silové působení pohybujícího se tělesa

110 4. Jak se vypočítá z času a rychlosti dráha? a) v = s / t b) s = v. t c) t = s / v 5. Urči, které tvrzení není správné. a) Veličina rychlost se značí v b) Základní jednotka rychlosti m/s c) Rychlost závisí na hmotnosti tělesa a na jeho teplotě

111 Řešení 1.A) 2.B) 3.A) 4.B) 5.C) Trajektorie

112 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_177_rychlost-křížovka Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMosmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMKřížovka sloužící k upevnění pojmů vztahujících se k tématu rychlost

113 XXXIII. Rychlost - křížovka Vylušti křížovku a pokus se vysvětlit výraz v tajence

114 1.Kterým písmenem značíme čas? 2.Kolik m/s je 7,2km/h? 3.Jakou veličinu značíme písmenem v? 4.Kolika násobíme při převodu hodin na sekundy? 5.Kolik minut je 480 sekund? 6.Kterou početní operaci používáme při výpočtu rychlosti? 7.Kolik m/s je 108 km/h 8.Desetina metru je …

115 Křížovka – řešení T DVA RYCHLOST 3600 OSM DĚLENÍ TŘICET DECIMETR

116 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_178_rychlost-projektová úloha Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMosmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMProjektová úloha k procvičení učiva rychlost

117 XXXIV. Rychlost. Projektová úloha Gratuluji! Právě se na vás usmálo štěstí a vy jste byli jmenováni šéfem provozu letecké společnosti TYRŠAIR se sídlem v České Lípě. K dispozici máte tato letadla: typCestovní rychlost (km/h)Dolet (km) Boeing Boeing Boeing Douglas DC ATR Pozn. dolet je vzdálenost, kterou letadlo uletí na 1 natankování

118 Při sestavování leteckého řádu musíte zajistit: 1.Spoj do jednoho hlavního města libovolného státu Jižní Ameriky. Jaké letadlo a jaký stát vyberete a jak dlouho bude let trvat? 2.Najděte 2 města pro pravidelnou linku stroje Douglas DC-9 tak, aby cestou nebylo nutné tankovat. 3.Kolikrát zvládne Boeing 787 cestu do Paříže bez natankování? 4.V jakém městě nejpozději musí Boing 717 doplnit palivo při letu do Tokia? Tak s chutí do toho

119 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_179_průměrná rychlost Vytvořil: Jana Slabońová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMosmý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMInformace o průměrné rychlosti nerovnoměrného pohybu

120 XXXV. Průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu  Určitě jste si všimli, že tělesa po celou dobu svého pohybu nemají stále stejnou rychlost. Např. automobil je pomalejší při rozjíždění i brždění než v průběhu cesty

121  Vy sami, když se rozbíháte a pak běžíte co nejrychleji, také měníte svou rychlost.  Zatím jsme se zabývali příklady, ve kterých se tělesa pohybovala rovnoměrným pohybem. U tohoto typu pohybu je rychlost stále stejně velká.

122  Dnes nás budou zajímat tělesa, která konají pohyb nerovnoměrný. To znamená, že za stejné doby urazí různé dráhy.  Průměrnou rychlost nerovnoměrného pohybu vypočteme tak, že součet všech dráh vydělíme součtem všech časů, které se vztahují k pohybu tělesa. Vzorec: v p = vp… průměrná rychlost (m/s; km/h) s… dráhy (m; km) t… časy (s; h) Uměl by jsi popsat, jak se liší výpočet rychlosti u rovnoměrného a nerovnoměrného pohybu?

123 Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_180_průměrná rychlost-příklady Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: , fax Jméno autora VMJana Slaboňová Datum vytvoření VM Ročník použití VMdevátý Vzdělávací oblast/oborČlověk a příroda/fyzika Anotace VMIpříklady na výpočet průměrné rychlosti nerovnoměrného pohybu

124 XXXVI. Průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu - příklady 1.Pepík šel na vycházku, která probíhala takto: za první 3 minuty urazil 200m, pak 5 minut odpočíval a za posledních 10 minut ušel 1 km. Urči jeho průměrnou rychlost. 2.Automobil zrychlil z nuly na 100km/h za 8s na dráze 0,6km. Jaká byla jeho průměrná rychlost?

125 Řešení 1. S 1 = 200m t 1 = 180s S 2 = 0 t 2 = 300s S 3 = 1000m t 3 = 600s V p = V p = 1,1m/s = 4km/h V p = ? [m/s] 2. S = 600m t = 8s V p = ? [m/s] V p = V p = 75m/s = 270km/h


Stáhnout ppt "Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,"

Podobné prezentace


Reklamy Google