Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Severní Afrika www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Severní Afrika www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí."— Transkript prezentace:

1 Severní Afrika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Severní Afrika Označení DUM VY_32_INOVACE_12_2_14 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Asie a Afriky Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia

2 Vymezení oblasti – doplň podle atlasu Jaké státy sem patří? Jaké státy sem patří?

3 Severní Afrika Jsou různé zdroje informací. Jsou různé zdroje informací. Dělení dle OSN – tmavě zelené Dělení dle OSN – tmavě zelené Přesto bych dělení upravil a 2 státy oddělil. Jaké jsou to státy? Přesto bych dělení upravil a 2 státy oddělil. Jaké jsou to státy? Západní Sahara a Súdán. Proč? Západní Sahara a Súdán. Proč? Nemají stejné politické a ekonomické prostředí. Nemají stejné politické a ekonomické prostředí. Vyjmenuj státy tzv. severní Afriky: Vyjmenuj státy tzv. severní Afriky: Maroko, Alžírsko, Tunisko, Libye, Egypt Maroko, Alžírsko, Tunisko, Libye, Egypt Obr. 1

4 Co spojuje tyto státy? - doplň podle atlasu přírodní podmínky přírodní podmínky islám islám Arabové Arabové kolébky civilizací kolébky civilizací Arabské jaro Arabské jaro

5 Charakterizuj přírodní podmínky - doplň podle atlasu Nejméně srážek je ve státě:………………… Větší množství srážek je v oblasti………………, díky ………………….. a ………………… Nacházejí se zde tzv.vádí, což jsou……………… Dezertifikace je především způsobována:…… Hlavním dlouhodobým konfliktním problémem je zde …………..

6 Charakterizuj přírodní podmínky - odpovědi Nejméně srážek je ve státě Libye Větší množství srážek je v oblasti Maroka a Alžírska, díky návětrné straně hor a chladnějšímu Atlantiku Nacházejí se zde tzv. vádí, což jsou vyschlá koryta občasných řek Dezertifikace je především způsobována činností člověka – zemědělstvím a odlesňováním na otop Hlavním dlouhodobým konfliktním problémem je zde boj o vodu.

7 Jádrové oblasti regionu Jaké jsou podmínky vzniku v tomto regionu? Jaké jsou podmínky vzniku v tomto regionu? Voda – zavlažování a pitná. Voda – zavlažování a pitná. Pobřeží – rybolov + vlhký vzduch. Pobřeží – rybolov + vlhký vzduch. Historicko - náboženské důvody. Historicko - náboženské důvody. Jádrové oblasti jsou tedy……. Jádrové oblasti jsou tedy……. Podél Nilu + pobřeží. Podél Nilu + pobřeží.

8 Vegetace v Africe Obr. 2

9 Typy krajin dominantní je jednoznačně ……. dominantní je jednoznačně ……. poušť poušť Obr. 3

10 Oázy Obr. 4

11 Jaké jsou možnosti většího využití pouště? solární energie solární energie především v okolí ….. především v okolí ….. oáz oáz

12 Oáza Kufra, Libye Obr. 5 Obr. 6

13 Ale?! a/ giganticky-energeticky-projekt- desertec-dostava-rany-pod-pas/ a/ giganticky-energeticky-projekt- desertec-dostava-rany-pod-pas/ a/ giganticky-energeticky-projekt- desertec-dostava-rany-pod-pas/ a/ giganticky-energeticky-projekt- desertec-dostava-rany-pod-pas/

14 Hospodářství Základní zdroje pro ekonomiky jsou 3: doplň Základní zdroje pro ekonomiky jsou 3: doplň 1. Dlouhodobá tradice zemědělství. 2. Ropa. 3. Cestovní ruch.

15 Zemědělství Kde je největší výkonnost? Kde je největší výkonnost? Nil Nil Podle atlasu a předchozího učiva vymez jádrové zemědělské regiony? Podle atlasu a předchozího učiva vymez jádrové zemědělské regiony? 1. Nil 2. návětrná strana Atlasu 3. oázy

16 Nil Obr. 7

17 Zemědělství Dominuje rostlinná či živočišná produkce? Dominuje rostlinná či živočišná produkce? Jednoznačně rostlinná. Jednoznačně rostlinná. Jsou zde 2 hlavní skupiny produktů. Jaké? Jsou zde 2 hlavní skupiny produktů. Jaké? 1. pro přímou spotřebu 2. pro další využití v průmyslu potravinářském a … …..textilním …..textilním

18 Rostlinná výroba Podle atlasu doplň: Podle atlasu doplň: 1. Produkty pro přímou obživu: 2. Produkty pro potravinářský průmysl: 3. Produkty pro textilní průmysl:

19 Rostlinná výroba - odpovědi Produkty pro přímou obživu: Produkty pro přímou obživu: obilniny a luštěniny obilniny a luštěniny datle, fíky, citrusy datle, fíky, citrusy Produkty pro potravinářský průmysl: Produkty pro potravinářský průmysl: olivy, hrozny na….. olivy, hrozny na….. rozinky rozinky Produkty pro textilní průmysl: Produkty pro textilní průmysl: bavlník bavlník

20 Živočišná produkce Proč je v nižším objemu? Proč je v nižším objemu? Nedostatek vody a potravy. Nedostatek vody a potravy. V polopouštích a horských stepích převládá chov … ……..ovcí, koz. V extrémních podmínkách chov……. ……velbloudů. Z náboženských důvodů chybí chov ……………. ………..prasat

21 Proč se Evropa tak angažuje v tomto regionu? Ropa – v kterých zemích? Alžírsko + Libye (OPEC) – značný vývoz do Evropy Zemědělské produkty – jaké? Olivový olej, rozinky, zeleniny, datle, fíky. Cestovní ruch – kde? Egypt, Tunisko, Maroko. Přistěhovalci – nárazníková zóna Velké nebezpečí radikalizace islámu před branami Evropy Kde především? hlavně v Egyptě.

22 Zdroje 1. CONNORMAH. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. NASA. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. GALUZZI, Luca. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4. SFIVAT. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5. NASA. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6. CNES - SPOT IMAGE. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7. BIONET. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Severní Afrika www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí."

Podobné prezentace


Reklamy Google