Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Slovensko – přírodní podmínky Označení DUM VY_32_INOVACE_12_3_04 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Evropy Ročník 2. ročníky a sexty gymnázia

2 Sice v centrální části, ale z hlediska EU je to poloha okrajová a stále řazena k východní Evropě. Přesto jsou zde výhody: - obnovení historických vazeb se sousedy, se kterými se snaží intenzivně spolupracovat S kým spolupracuje nejvíce, s kým méně? - hlavní spolupráce: ČR, Rakousko, Polsko - problém je Maďarsko díky….. …. Maďarům v Podunajské nížině

3 Jaký je charakter krajiny – co dominuje? - dominují pohoří Obr.1

4 Charakterizuj povrch, jaký je hlavní rozdíl mezi ČR a Slov.? - větší výškové rozdíly v krajině - vyšší vrcholy – proč? - vznik v jiné geologické době …… ….během Alpinsko-himálajského vrásnění – hlavně 3H - stále zde pozůstatky nedávné geologické činnosti…. ….teplé minerální prameny Nejvyšší vrchol:………….. dle atlasu Gerlachovský štít – 2655 m n.m. - více zalesněné než ČR – 40% - četné kotliny – centra dění + vznik různých nářečí

5 Charakterizuj dle atlasu: - podobné jako u nás, ale přesto jsou drobné rozdíly Mírné, ale směrem k východu roste ………….. …..kontinentalita, tj. …. ….méně srážek, větší rozdíly teplot během roku Další rozdíl: nestálost počasí. – Proč? - členitost terénu + nadmořská výška V kotlinách je značné znečištěné ovzduší. - Proč? - už jsme zmiňovali - soustředění průmyslu, měst

6 Jaké řeky odvádí vodu ze Slovenska, do kterých moří? Dle atlasu. - dominantní Dunaj do Černého moře - hlavní přítoky - ………… …. Morava, Váh, Hron,….. Váh má význam ……………. Dunaj má význam…………. Váh hydroenergetický a Dunaj dopravní pouze 4 % plochy státu náleží do úmoří Baltského moře - k povodí Visly patří řeky …. Poprad a Dunajec – zde vodní turistika + pěší turistika Co ještě zařadíme k vodstvu? - minerální prameny – velký význam termálních - obrovský potenciál lázeňství a cestovního ruchu: Piešťany, Bešeňová,….

7 Dle atlasu: Kde jsou nejúrodnější půdy? - velmi úrodný jihozápad a jihovýchod – většinou černozemě Jaký je jejich rozsah? - a to jak to je hornatá země, tak vcelku dost půdy Na JZ je to nížina ………………….. ….Podunajská – jednoznačná hlavní zemědělská oblast Jaké je zde zaměření zemědělské produkce:…. ….rostlinná. Proč? Kde je úrodná půda je dominantní rostlinná produkce. Hlavní plodiny:………… …..obilniny, zelenina, ovoce(např. vinná réva a další teplomilné druhy Na JV je nížina …………. ….Východoslovenská – také zaměření na obilniny

8 14 CHKO 9 Národních parků – velmi přísná pravidla - značná obliba u českých turistů - na severu značný nárůst turistů z Polska Mají obrovský potenciál cestovního ruchu: - krásná příroda - celoročně - folklór a skanzeny - termální prameny Ale stále nejsou schopni ho plně využít.

9 1. AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století."

Podobné prezentace


Reklamy Google