Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Základy hospodářství Beneluxu Označení DUM VY_32_INOVACE_12_3_01 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Evropy Ročník 2. ročníky a sexty gymnázia

2 1. Jaké jsou to státy? 2. Jak dlouho jsou takto spojené? 1. Společné označení Belgie, Nizozemska, Lucemburska ( Belgique, Nederland a Luxembourg) 2. V roce 1948 byla vytvořena celní unie, později byla přeměněna na hospodářskou unii. Obr.1

3 1. Jaká jsou státní zřízení? 2. Jaká je hustota zalidnění? 3. Jaké jsou úřední jazyky? 1. Různé formy konstituční monarchie (parlamentní monarchie): Belgie - federativní konstituční monarchie, Nizozemsko –konstituční monarchie, Lucembursko – velkovévodství. 2. Velmi vysoká hustota zalidnění – Nizozemsko nejvíce v Evropě (mimo trpasličí státy)– 490 ob./km 2 3. Prolínání více jazyků – Belgie – nizozemština, francouzština, němčina, Nizozemsko – nizozemština, Lucembursko – němčina, francouzština, lucemburština Hlavní jazyky: nizozemština, francouzština, němčina Značná jazyková a národnostní pestrost.

4 Dějiny všech tří států tvořících dnešní Benelux jsou vzájemně propojené. V 19.stol. – vznik významných státních útvarů Spojené království Nizozemské a Belgické království Proč měli takový význam? Od 18.stol. Nizozemsko základna průmyslové revoluce a raného kapitalismu Významní nizozemští námořníci objevitelé: Abel Tasman, Willem Barents Centra mezinárodního zámořského obchodu a následně kolonialismu

5 Začátek tyto 2 společnosti: Východoindická a Západoindická Velmi významná území. Například: Amerika – Nový Amsterodam( NYC), Surinam, Nizozemské Antily – 6 ostrovů - stále součástí státu Afrika: Jižní Afrika (Kapská kolonie) Asie: Nizozemská východní Indie (Indonésie) + velké množství obchodních stanic a drobných kolonií – vytlačili je Britové Persie, Japonsko, Jemen Thajsko, Vietnam Myanmar, Taiwan Obr.2:

6 Hlavní Belgické Kongo – nejprve ji vlastnil král jako osobní državu – tzv. Svobodný stát Kongo, následně ji převedl na stát Ruanda-Urundi – obsadili během 1.SV toto německé území Tchien-ťin – oblast v Číně Obr.3

7 Dle atlasu charakterizuj: 1. Povrch2. Vodstvo 1. Povrch: převážně nížinatý, rovinatý. Značná část Nizozemska pod úrovní hladiny moře – tzv.poldry. V Lucembursku pohoří Ardeny významné…………. bitvou za 2.SV – poslední vyhraná ofenzíva Německa. 2. Vodstvo: ústí významné splavné řeky – hlavně Rýn + značné množství splavných kanálů. Nejvíce v Nizozemsku – jedním z důvodů odvodnění poldrů. Mají vybudovaný systém hrází – tzv. plán Delta

8 Obr.4 Obr.5

9 Jaké nerostné suroviny se zde těží? Dle atlasu: - významná jsou naleziště ….. ….. zemního plynu – RoyalDutchShell v Nizozemsku Dříve měla značný význam těžba hnědého uhlí a železné rudy v Belgii a Lucembursku.

10 Jaké je jejich hospodářská úroveň? Velmi vysoká!! Lucembursko – dle HDP – nejvíce na světě Co položilo základ jejich hospodářství? Raný kapitalismus a průmyslová revoluce Zámořský obchod + kolonie Dopravní poloha – přístavy, Rýn,.. Přírodní podmínky - dobré klima - rovina + řeky – dobré pro dopravní infrastrukturu - zemědělské podmínky – úrodná půda + pastviny - nerostné bohatství – zemní plyn, dříve uhlí a železo Centrum EU a NATO

11 1. GIEL, Immanuel. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. GSD2000_WC. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4. AUTOR NEUVEDEN. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5. ŠIMAN, Vladimír. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století."

Podobné prezentace


Reklamy Google