Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

2. Sentimentalismus a preromantismus 3. Cesty Molièrových dědiců Básníku, jsi citlivý a jemný? Uhoď na tuto strunu, a uslyšíš, jak zvučí a rozechvívá všechny.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "2. Sentimentalismus a preromantismus 3. Cesty Molièrových dědiců Básníku, jsi citlivý a jemný? Uhoď na tuto strunu, a uslyšíš, jak zvučí a rozechvívá všechny."— Transkript prezentace:

1 2. Sentimentalismus a preromantismus 3. Cesty Molièrových dědiců Básníku, jsi citlivý a jemný? Uhoď na tuto strunu, a uslyšíš, jak zvučí a rozechvívá všechny lidské duše. Denis Diderot

2 Měšťanské divadlo 18. století Uvést svou hru v Comédie Française se stalo životním cílem mnoha literárních tvůrců.

3 Měšťanské divadlo 18. století Pojetí Moliérova (vlevo) či Racinova dramatu přestávalo osvícenskému publiku vyhovovat. Jean Racine

4 Měšťanské divadlo 18. století V divadlech (scéna Comédie Francaise) se objevují technická zařízení. Díky důmyslným systémům bylo možno rychle měnit kulisy. K oživení představení sloužila i další vymoženosti.

5 Měšťanské divadlo 18. století Osvícenství vládly měšťanské, tzv. slzavé (uplakané) komedie,které rázně skoncovaly s patetickými vzpomínkami na zašlé časy. Namísto ušlechtilých střetnutí vášní a rodové cti byly předváděny vážné, mravoučné hry. Některé z nich napsal Denis Diderot, např. Otec rodiny. Alain-René Lesage napsal útočnou hru Turcaret (1709).

6 Francouzské měšťanské divadlo Tvůrci tzv. italského divadla byli pokračovatelé commedie dell’arte.

7 Francouzské měšťanské divadlo Charaktery některých postav se ve francouzském prostředí zčásti proměnily: z bezcitného Harlekýna se například stal něžný Gilles, pozdější Pierot z moderní francouzské pantomimy. Jean-Antoine Watteau: Italská komedie

8 Francouzské měšťanské divadlo Pierre de Marivaux ( ) je autorem řady galantních komedií.

9 Pierre-Augustin de Beaumarchais Socha autora stojící v Paříži Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais ( )

10 Pierre-Augustin de Beaumarchais Titulní list a ilustrace z komedie Figarova svatba (1781)

11 Pierre-Augustin de Beaumarchais Plakát k Lazebníku sevillském Ilustrace z komedie Lazebník sevillský (1775)

12 Pierre-Augustin de Beaumarchais Beaumarchaisovy hry odrážely radikální nálady Paříže těsně před jejich revolučním vystoupením. Přísaha poslanců třetího stavu v Míčovně (obraz Jacquese Louise Davida)

13 Pierre-Augustin de Beaumarchais Závěť francouzského krále Ludvíka XVI. Poprava krále Ludvíka XVI. 21. ledna 1793 (barevný dřevořez)

14 Pierre-Augustin de Beaumarchais Lazebníka sevillského převedl do podoby komické opery Ital G. Rossini Námět Figarovy svatby si vypůjčil pro své operní dílo W. A. Mozart.

15 Italské divadlo Z tradiční commedie dell’arte se od 16. století stávala profesionální záležitost. Kočovné herecké společnosti se od počátku neomezovaly pouze na italské prostředí a získávaly poměrně velkou oblibu v celé Evropě. Pietro Longhi: Lidová fraška Představení commedie dell arte

16 Italské divadlo Harlekýn Kolombína Brighela Dottore Neměnné lidské typy commedie dell’arte představovaly zástupce různých společenských vrstev a skupin, předváděly základní charaktery se stálým kostýmem a maskou.

17 Carlo Goldoni Italský dramatik Carlo Goldoni ( ) nahradil tradiční masky maskováním herců. Goldoniho socha v Benátkách

18 Carlo Goldoni Městečko Chiozza, jeho obyvatelé a přístavní kanály hrají hlavní roli v Goldoniho komedii Poprask na laguně.

19 Carlo Gozzi Galileo Chini: originální scénografie Gozziho pohádkové hry Turandot. Carlo Gozzi na dobové kresbě

20 Carlo Gozzi Gozziho komedie se staly podkladem pro slavná hudební díla G. Pucciniho (opera Turandot) nebo P. I. Čajkovského (balet Láska ke třem pomerančům). G. Puccini P. I. Čajkovskij

21 Dánské divadlo Dánský dramatik norského původu Ludvig Holberg ( ) a jeho působiště v Kodani

22 Dánské divadlo Slavný herec Niels Andersen jako titulní hrdina Hobergovy komedie Jeppe z vršku

23 Anglická dramatika 18. století Nový společenský význam dramatické tvorby uznávali John Gay (vlevo) nebo Henry Fielding. Oliver Goldsmith parodoval sentimentální dramatiku v komedii Omyly jedné noci (1773)

24 Anglická dramatika 18. století Richard Brinsley Sheridan ( ) Herec Robert Baddeley jako Moses v Sheridanově hře Škola pomluv


Stáhnout ppt "2. Sentimentalismus a preromantismus 3. Cesty Molièrových dědiců Básníku, jsi citlivý a jemný? Uhoď na tuto strunu, a uslyšíš, jak zvučí a rozechvívá všechny."

Podobné prezentace


Reklamy Google