Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pro žáky 8. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Modernizace společnosti Listopad 2011Mgr. Regina Kokešová VY_12_INOVACE_98.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pro žáky 8. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Modernizace společnosti Listopad 2011Mgr. Regina Kokešová VY_12_INOVACE_98."— Transkript prezentace:

1 Pro žáky 8. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Modernizace společnosti Listopad 2011Mgr. Regina Kokešová VY_12_INOVACE_98

2 * Určeno k vyvozování nového učivo. * V závěru prezentace kontrolní otázky. * Slouží k rozšiřování informační a čtenářské gramotnosti.

3 Klasicismus je umělecký směr, který se inspiruje hlavně starověkými vzory a zdůrazňuje střízlivý rozum, uměřenost a jasný, pravidelný řád. Vznikl ve Francii 17. století za vlády „krále Slunce“ Ludvíka XIV. jako reakce na citové až vášnivé baroko a odtud se rozšířil do celé Evropy.

4 Kostel La Madeleine v Paříži

5 Klasicismus zdůrazňuje proti baroku a rokoku střízlivý rozum, racionalitu, uměřenost a strohý až přísný, ale srozumitelný řád. Černínský palác v Praze

6 Staví se především paláce (např. pařížský Louvre nebo Černínský palác v Praze) a veřejné budovy (Stavovské divadlo v Praze), celé čtvrti a plánovitá města (Terezín, Petrohrad), ale v celém Rakousku i množství josefinských kostelů (např. kostel sv. Kříže v Praze Na příkopě), kasárny a první továrny i činžovní domy. Stavovské divadlo v Praze aendetheater_2.jpg

7 Terezín tion_church_as_seen_from_Havlicek_Str_676.jpg

8 Od druhé poloviny 19. století se ve schématickém neoklasicistním slohu staví celé obytné čtvrti velkých měst (velká část Paříže, Vídně, Budapešti, v Praze Smíchov, Vinohrady, Karlín, Žižkov, centrum Brna a většiny českých měst), množství škol, radnic, soudních a jiných veřejných budov (Národní divadlo v Praze, Rudolfinum – na obrázku).

9 Mahenovo divadlo v Brně

10 Pro další vlnu klasicismu, kterou přinesl Napoleon Bonaparte a Napoleonské války, se užívá označení empír (z francouzského empire, císařství). Sloh se uplatnil především v architektuře a v designu oblečení, nábytku i různých uměleckých předmětů a ve Střední Evropě panoval po celou první polovinu 19. století. Po něm nastupuje v architektuře romantismus (období historizujících slohů) a v zařízení měšťanských domácností včetně nábytku biedermaier. Zámek Kačina D_z%C3%A1mku_Ka%C4%8Dina_z_parku.jpg

11 Ženský empírový oděv Napoleonův pokoj ve Versailles apoleon%27s_Chamber.jpg

12 V první fázi si umělci často volí témata z klasického starověku (N. Poussin, Cl. Lorrain), od Francouzské revoluce i vážná a hrdinská témata ze současnosti (J.-L. David, D. Ingres). Pro sochařství je typická obliba bílého mramoru, z něhož se dělají dokonale propracované busty a pomníky (Jean-Antoine Houdon – Robert Fulton 1803) Jean-Antoine_1803.jpg

13 Literární tvorba se dělila na dva proudy: vysoká – eposy, ódy, hymny, tragédie, zpracovávaly vznešená témata, líčily urozené hrdiny. Náměty většinou z antiky nízká – komedie, bajka, satira, zobrazovaly život měšťanstva i venkovanů, často pojaty komicky. Autoři Molière Pierre Corneille Jean Racine Jean de la Fontaine Carlo Goldoni Johann Wolfgang Goethe

14 l. Kdy a kde vznikl klasicismus. 2. Jaké stavby se stavěly? 3. Podle čeho klasicistní stavby poznáme? 4. Jmenuj nekteré na území ČR. 5. Vyhledej v učebnici díla autorů literární tvorby. 6. Za domácí úkol vyhledej informace o klasicistní hudbě. Pokud máš možnost, přines do další hodiny ukázku (nahrávku).

15 cs.wikipedia.org/wiki/Klasicismus


Stáhnout ppt "Pro žáky 8. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Modernizace společnosti Listopad 2011Mgr. Regina Kokešová VY_12_INOVACE_98."

Podobné prezentace


Reklamy Google