Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kartografie www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kartografie www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí."— Transkript prezentace:

1 Kartografie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMKartografie Označení DUMVY_32_INOVACE_12_1_06 AutorMgr. Eva Procházková Datum Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborZeměpis Tematický okruhSféry Země RočníkPrvní ročníky a kvinty

2 KARTOGRAFIE

3 Kartografie a mapa ► Kartografie  Zabývá se studiem a zhotovováním map ► Mapa   zmenšený zkreslený rovinný obraz zemského povrchu nebo jeho částí ► ► Matematická kartografie   Zabývá se zobrazením referenční koule nebo elipsoidu do roviny mapy

4 Pravěk - slovní popisy cest Nejstarší mapy - první nákresy: lastury, kámen, dřevo, kosti, kůže, kůry stromů -Např. -Rytina oblasti Pavlovských vrchů ( př.n.l.) - mamutí kel

5 Starověké Řecko ► ► začal se prosazovat názor o kulatosti Země ► ► Pythagoras (6. st. pnl.) ► ► Aristoteles (4. st. př.l.) – kruhový stín Země při zatmění Měsíce ► ► Eratosthenés (3.-2. st. př.l.) – poledníky, rovnoběžky, určil velikost Země Obr. 1 Herodotova mapa, 5. stol. pnl.

6 Středověk ► ► Úpadek kartografie, církev hlavní autoritou   Tvrzení o kulatosti Země zakázáno ► ► Představa, že Země je kulatá deska   kruhové mapy s Jeruzalémem ve středu Obr. 2 Mapa světa ze středověku

7 Novověk ► ► Zámořské objevy, rozvoj námořní plavby ► ► Kompasové mapy – kresba pobřeží (navigační mapy) ► ► Obnovena myšlenka kulatosti Země ► ► Rozšířování map s rozvojem vědy a techniky (knihtisk) ► ► Od 18. stol. – podrobné mapování (mapy podobné současným) Obr. 3 Mapa Ameriky (1561)

8 Komenského mapa Moravy ► Mapa má v pravém horním rohu latinský titul „Nová a ze všech dosavadních nejpřesnější mapa Moravy od Jana Amose Komenského “ a v pravém dolním rohu jméno vydavatele Nicolase Johanna Piscatora. ► V horní části pás pohledů zobrazující města Polnou, Olomouc, Brno a Znojmo. Obr. 4 Komenského mapa Moravy (1627)

9 Obsah mapy ► Matematický základ mapy:  Kartografické zobrazení (probereme příští hodinu)  Měřítko  Zeměpisné souřadnice ► Obsah mapy:  Polohopis  Výškopis  Popis mapy + Název mapy legenda legenda tiráž (údaje o autorovi, tiráž (údaje o autorovi, nakladateli, vydavateli, nakladateli, vydavateli, datum, místo vydání …) datum, místo vydání …)

10 Měřítko ► Měřítko číselné grafické grafické Obr.5 Příklad grafického měřítka Vysvětli vlastními slovy: CO UDÁVÁ ČÍSELNÉ MĚŘÍTKO?

11 Číselné měřítko = poměr vzdálenosti na mapě a ve skutečnosti 1 : : cm na mapě : cm ve skutečnosti 1cm na mapě : cm ve skutečnosti 1cm na mapě = 200 km ve skutečnosti 1cm na mapě = 200 km ve skutečnosti Mapy velkého měřítka (plány) (pod 1: ) středního měřítka (1: – 1: ) středního měřítka (1: – 1: ) malého měřítka (nad 1: ) malého měřítka (nad 1: )

12 Číselné vs. grafické Jaká je výhoda grafického měřítka? Jaká je výhoda grafického měřítka? V případě, že mapu budeme při kopírování zmenšovat nebo zvětšovat, bude stále pravdivé

13 POLOHOPIS ► Vzájemná poloha objektů a prvků v krajině  Vodstvo, sídla, komunikace … ► K vyjádření slouží značky  Bodové  Čárové (liniové)  Plošné  Pohybové Vezmi si Školní atlas světa a najdi příklady ke každému typu značky V kterém předmětu také používáte mapy s pohybovými značkami?

14 Řešení:  Bodové značky: ► Str. 34 – 35: značky jednotlivých nerostných surovin aj.  Čárové (liniové) ► Str. 34 – 35: značky řek, hranic států aj.  Plošné ► Str. 88 – 89: značky hlavních hospodářských oblastí aj.  Pohybové ► Str. 34 – 35: značky hlavních směrů vývozu ropy aj. Pohybové značky na dějepisných mapách (pohyby národů, přesuny vojsk aj.)

15 VÝŠKOPIS – výškové poměry na mapě ► Nadmořská výška = výška místa nad hladinou moře ► Znázorňujeme pomocí:  Kót ► číselný údaj  Vrstevnic ► čáry spojující místa o stejné nadmořské výšce  Barevné hypsometrie  Kopečků (mapa Komenského) Obr.6 Princip vrstevnic

16 Zdroje obrázků: ► Obr. 1: File:Herodotus world map-en.svg - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ► Obr. 2: File:Radkarte MKL1888.png - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ► Obr. 3: File:Map of America by Sebastian Munster.JPG - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ► Obr. 4: KOMENSKÝ, Jan Amos. File:Komenskeho mapa Moravy.jpg - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

17 Zdroje obrázků: ► Obr. 5: MILHAUS. Soubor:Graphical scale.gif - Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ► Obr. 6: ROMARY. File:Courbe niveau.svg - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Kartografie www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí."

Podobné prezentace


Reklamy Google