Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Krasové oblasti www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Krasové oblasti www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí."— Transkript prezentace:

1 Krasové oblasti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMKrasové oblasti Označení DUMVY_32_INOVACE_12_1_15 AutorMgr. Eva Procházková Datum Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborZeměpis Tematický okruhSféry Země RočníkPrvní ročníky a kvinty

2 KRASOVÉ OBLASTI Kras = specifický typ krajiny

3 Kras Soubor tvarů a jevů rozložených v krajině ve dvou úrovních: Soubor tvarů a jevů rozložených v krajině ve dvou úrovních: Na povrchu Na povrchu V podzemí V podzemí ? Jakých horninách se vznikají krasové tvary? Jaké vlastnosti musí hornina mít? Podklad tvoří rozpustné horniny: vápenec či dolomit, sádrovec,halit Podklad tvoří rozpustné horniny: vápenec či dolomit, sádrovec,halit

4 Chemické zvětrávání H 2 O + CO 2 H 2 CO 3 H 2 CO 3 + CaCO 3 Ca(HCO 3 ) 2 Ca(HCO 3 ) 2 CaCO 3 + H 2 O + CO 2 Dochází k chemickému zvětrávání horniny: dílo vody a CO 2 obsaženého ve vzduchu a v půdě. Popiš celý proces: Popiš celý proces:Popiš celý proces:

5 Chemické zvětrávání H 2 O + CO 2 H 2 CO 3 - srážky rozpouštějí CO 2 a vzniká slabá kyselina uhličitá: H 2 CO 3 + CaCO 3 Ca(HCO 3 ) 2 - kyselina rozpouští vápenec, vzniká hydrogenuhličitan vápenatý: Ca(HCO 3 ) 2 CaCO 3 + H 2 O + CO 2 - odpařováním vody a CO 2 opět vykrystalizuje kalcit:

6 Jaké útvary lze pozorovat na povrchu krasových oblastí? Obr. 1 Škrapy Obr. 3 Vývěr Punkvy Obr. 2 Závrt Kaňony Škrapy Závrty Propasti Propadání Vyvěračky

7 Jaké útvary lze pozorovat v jeskyních? Stalaktity Stalagmity Stalagnáty Obr. 4 Brčka Ponorné řeky Podzemní jezera Obr. 5 Brčka

8 Česká a světová nej Nejdelší jeskynní systém: - Na světě: Mammoth Cave (USA): 563,5 km - V ČR: Amatérské jeskyně: 34,9 km Nejhlubší propast: - Na světě: Voronaja (Kavkaz): 1710 m - V ČR: Hranická 442,5 m (zatím)

9 Několik otázek na závěr Jmenuj : Jmenuj : některé jeskyně Moravského krasu některé jeskyně Moravského krasu jeskyně Českého krasu jeskyně Českého krasu jeskyně, které vznikly v jiných horninách než ve vápencích jeskyně, které vznikly v jiných horninách než ve vápencích Jak masivy vápence vznikly? Jak masivy vápence vznikly? K čemu lidé vápenec používají? K čemu lidé vápenec používají? Jak souvisí čistota ovzduší a chemické zvětrávání vápenců? Jak souvisí čistota ovzduší a chemické zvětrávání vápenců? Jak se jmenuje ponorná řeka, která protéká Moravským krasem? Jak se jmenuje ponorná řeka, která protéká Moravským krasem? Co vznikne zřícením stropu jeskyně? Co vznikne zřícením stropu jeskyně? Práce s atlasem ČR

10 Odpovědi Jmenuj : Jmenuj : Punkevní, Sloupsko-šošůvské, Katřinská jes. … Punkevní, Sloupsko-šošůvské, Katřinská jes. … Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně Bozkovské dolomitové jeskyně, Zbrašovské aragonitové jeskyně Bozkovské dolomitové jeskyně, Zbrašovské aragonitové jeskyně Usazováním vápenatých schránek mořských živočichů Usazováním vápenatých schránek mořských živočichů Stavební kámen, výroba vápna, stavebních hmot, hnojiva Stavební kámen, výroba vápna, stavebních hmot, hnojiva Jak souvisí čistota ovzduší a chemické zvětrávání vápenců? Jak souvisí čistota ovzduší a chemické zvětrávání vápenců? Kyselé deště snadněji rozpouští vápenec Kyselé deště snadněji rozpouští vápenec Propast Propast Práce s atlasem ČR

11 Zdroje obrázků: Obr. 1: Soubor:Žlebiči.jpg – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 1: Soubor:Žlebiči.jpg – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 2: Soubor:Blažkův závrt 1.jpg – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 2: Soubor:Blažkův závrt 1.jpg – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 3: PRAZAK. Soubor:NPR Vývěry Punkvy.jpg – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 3: PRAZAK. Soubor:NPR Vývěry Punkvy.jpg – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 4: Soubor:Large very white stalagmite.jpg – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 4: Soubor:Large very white stalagmite.jpg – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 5: CHMEE2. Soubor:Underground of Castle Rabí (6).JPG – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 5: CHMEE2. Soubor:Underground of Castle Rabí (6).JPG – Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Krasové oblasti www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí."

Podobné prezentace


Reklamy Google