Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: HOMÉR POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 14 KÓD DUMu: HK_CJ1R_14 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Prezentace si klade za cíl seznámit žáky s nejznámějším starověkým řeckým spisovatelem Homérem a jeho díly. Podpoří výklad kombinovaný s řízeným dialogem, kdy učitel využije poznatků, které žáci už znají. METODICKÝ POKYN: ----

2

3 Období řecké literatury:  archaické (9.-6.st.př.n.l.)  lidová slovesnost  hlavně epika  potulní pěvci (aoidi) a recitátoři (rapsodi)  příběhy obměňovány, doplňovány ⇒ 2 eposy

4  asi 8.st.př.n.l.  údajný autor 2 eposů  ILLIAS, ODYSSEA

5  konec 8.st.př.n.l.  (Illion = Trója)  veršovaný epos  24 zpěvů, veršů  odraz skutečné události i fantazie  O jakou událost se jednalo?

6  trojská válka  Kdo a proč proti sobě bojoval?

7  Řekové aTrójané  odloudění Heleny (manželky spartského krále) Paridem (synem trojského krále)  v eposu není (všeobecně známý příběh)

8 Postavy:  Paris a Helena  spartský král Ménelaos  vůdce řecké výpravy Agamémnon  spartský hrdina Achilles  věrný přítel Achilla Patrokles  trojský hrdina Hektor

9 Děj:  posledních 51 dnů desetileté trojské války  Jak trojská válka dopadla?

10  během 9 let střídavé úspěchy  lest – dřevěný kůň  Dobytí Tróje, vítězství Řeků  Co víte o Achillovi?

11 Achilles  spartský hrdina  nezranitelný bojovník  porazil trojského hrdinu Hektora  sám se vítězství Řeků nedožil, byl zasažen šípem do paty  Achillova pata

12 Znaky eposu:  zdrojem lidová slovesnost a mýty  oslavná skladba (statečnost, hrdinství, bojovnost)  rozsáhlá skladba  bohatá dějovost  popisné pasáže (epická šíře)  členění do zpěvů, kapitol  hrdinové s mimořádnými vlastnostmi

13  mladší epos, 7.st.př.n.l.  24 zpěvů, veršů  bohové nemají lidský osud plně v rukou Děj:  návrat Odyssea na rodnou Ithaku  jen 41 dní desetiletého bloudění  mnohá dobrodružství  Jaká dobrodružství Odysseus zažil?

14  jednoocí obři Kyklopové  Sirény  kouzelnice Kirké (bůh Hermes – bylina)  Kalypsó  Odysseus používal nejen sílu, ale i rozum

15 Postavy:  Odysseus  Penelopé  Télemachos

16  Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN  Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č  Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003  VOLNÉ DÍLO. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google