Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,"— Transkript prezentace:

1 Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón, výška tónu, ucho jako přijímač zvuku. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, zdroje zvuku, tón, výška tónu,hluk, ucho. Druh učebního materiálu Procvičení Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost 10180kB/únor-2012 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU

2 Jaké znáš zdroje zvuku a vysvětli pojem zdroj zvuku? Zdroj zvuku – těleso nebo proces, který je zdrojem rozruchu šířícího se prostředím. Obr. 1 a,b,c,d

3 Vysvětli proces vzniku a šíření zvuku? Energie chvějícího se tělesa je předávána okolním molekulám vzduchu, čímž dochází k jejich zhušťování a zřeďování. Vzniká rozdíl tlaku, který se šíří prostředím jako zvuková vlna. Obr. 2 a,b

4 Popiš podle obrázku proces vzniku a šíření zvuku? Obr. 3 a,b,c,d

5 Jakou rychlostí se šíří zvuk a v jakých prostředích se šíří dobře a v jakých obtížně? Při teplotě vzduchu t = 0 °C je rychlost zvuku v= 332 m/s. Při teplotě vzduchu t = 20 °C je rychlost zvuku v= 340 m/s. Obtížně se šíří: molitan, textil, korek, písek… Nešíří se ve vakuu. Obr. 4

6 Vysvětli šíření zvuku, proč při odčerpání vzduchu slyšíme zvuk velmi slabě? Obr. 5 a,b,c,d Protože bez prostředí ( ve vakuu ) se zvuk nešíří.

7 Tón a výška tónu: Tón – vnímáme, je-li chvění tělesa pravidelné ( klavír, píšťala…) Hluk – vnímáme, je-li chvění tělesa nepravidelné ( motory, auta….) Kmitočet f ( Hz ) - určuje výšku tónu. Obr. 6 a,b

8 Ucho – přijímač zvuku: Obr. 7

9 Jaké frekvence vnímá lidské ucho a jaké ostatní živočichové ? Obr. 8

10 Kde využíváme ultrazvuk ? Např. lékařství, čištění skla, odstraňování vodního kamene, výroba kapalných směsí, vady ve výrobcích…. Obr. 9

11 Jak vzniká zvuk ve zvonku ? Obr. 10 a,b Úderem kovadlinky o kovový zvonek - chvění.

12 Při bouřce bylo slyšet hřmění za 10 sekund potom, kdy byl pozorován blesk. Jak daleko je od nás místo, kde se zablesklo? Teplota vzduchu je 20 °C. t= 10 s v= 340 m/s s= ? m s= v.t s= m s= 3400 m. Zablesklo se ve vzdálenosti 3,4 km od nás.

13 Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 8. ročník základní školy: studijní část. 3. vyd. Praha: Prometheus, Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1,2,3,4,5,6 a 8,10 – autor Michal Gruber, únor 2012 Obr. 7,9 dostupný z [KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN ].

14 Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.


Stáhnout ppt "Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,"

Podobné prezentace


Reklamy Google