Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastPřírodovědné vzdělávání Vzdělávací oborČlověk a příroda Tematický okruhZáklady biologie TémaZáklady biologie Tematická oblastZáklady biologie NázevGenetika – autozomální dědičnost AutorMgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník , LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník AnotacePrezentace – základy genetiky – autozomální dědičnost Přínos/cílové kompetenceŽák je seznámen se základními pojmy z genetiky VY_32_INOVACE_22_16

2 AUTOZOMÁLNÍ DĚDIČNOST Autozomální dědičnost organismu. Žáci se seznámí s pojmem autozomální dědičnost a se základními zákony přenosu dominantních a recesivních alel. Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.

3 1. AUTOZOMÁLNÍ DĚDIČNOST AUTOZOM = chromozom, který neurčuje pohlaví jedince. MONOHYBRIDISMUS = křížení, při kterém sledujeme dědičnost pouze 1 páru alel.

4 A) MONOHYBRIDISMUS S ÚPLNOU DOMINANCÍ I.Křížení 2 stejných homozygotů. AA AAA A Všechno potomstvo je homozygotní – stejného typu UNIFORMITA HYBRIDŮ Vzniká ČISTÁ LINIE Využívá se v pěstitelství a chovatelství

5 VYŠLECHTĚNÁ PRVOSENKA Prvosenka – Primula acaulis Čistá linie [01]

6 II. Křížení 2 různých homozygotů AA aAa a Všechno potomstvo je stejné, ale heterozygotní. Všichni potomci mají znak stejný s rodičem AA, který je dominantní.

7 III. Křížení dominantního homozygota s heterozygotem AA AAA aAa Homozygoti a heterozygoti jsou v poměru 1 : 1. Všichni mají dominantní znak.

8 IV. Křížení 2 heterozygotů Aa AAAAa a aa Genotypový štěpný poměr 1 : 2 : 1 Fenotypový štěpný poměr 3 : 1 Recesivní znak má pouze 25% jedinců (aa).

9 ŠTĚPNÝ POMĚR Je údaj statistický! Projeví se při velkém počtu pokusů! [02]

10 B) MONOHYBRIDISMUS S NEÚPLNOU DOMINANCÍ Genotypové poměry u jednotlivých typů křížení jsou stejné, jako když je mezi alelami vztah úplné dominance. Odlišný je FENOTYP. U heterozygotů vzniká NOVÝ ZNAK.

11 CVIČENÍ Vytvořte tabulku křížení dvou různých homozygotů při neúplné dominanci a určete, jak bude vypadat potomstvo. AA aAa a Všichni heterozygoti mají nový znak. (Aa)

12 CVIČENÍ Vytvořte tabulku křížení dvou heterozygotů při neúplné dominanci a určete, jak bude vypadat potomstvo. Aa AAAAa a aa Znaky potomků jsou v poměru 1 : 2 : 1

13 SEZNAM CITACÍ [01] Soubor:Primula acaulis a1.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [02] Soubor:Viola cultivars at BBC Gardeners' World jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _ jpg


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google