Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005."— Transkript prezentace:

1 Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005

2 Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :

3 Vzdělávací obor: Aplikovaná informatika Třída : 7. D Vyučující: Mgr. Zbyněk Šostý Datum: Téma vyučovací hodiny : „ Pixely a DPI“ „ Pixely a DPI“ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook PC – notebook dataprojektor dataprojektor

4 Zdroje informací Základy „Počítač pro každého“ 1996 Základy „Počítač pro každého“ 1996 Počítačová grafika pro úplné začátečníky, Pavel Roubal, Computer Press 2003 Počítačová grafika pro úplné začátečníky, Pavel Roubal, Computer Press 2003

5 Pixely a DPI

6 Co je to pixel ? Pixel je zobrazovací bod. Pixel je zobrazovací bod. Příklad: Příklad: V koupelně je stěna obložena spoustou barevných kachlíků. V případě použití např. 16 kachlíků vzniká nějaký obrázek. Je jasné, že čím budou kachlíky menší a čím jich bude více, tím bude výsledný obrázek „hezčí“. Tomuto obrázku říkáme v grafice bitmapa. Tomuto obrázku říkáme v grafice bitmapa. Bitmapa proto, že bit jako jednotka informace určuje jakou barvu a jakou polohu bude mít každý kachlík. Nejmenší bod v bitmapové grafice se nazývá pixel.

7  Příklad : Digitální aparát má senzor s určitým pevným počtem světlocitlivých buněk a při zpracování vzniká obraz, fakticky tedy mapa, v níž je popsáno vzájemné umístění zobrazovacích bodů. Digitální aparát má senzor s určitým pevným počtem světlocitlivých buněk a při zpracování vzniká obraz, fakticky tedy mapa, v níž je popsáno vzájemné umístění zobrazovacích bodů. To, že tu jsou nějaké barevné plochy (jako když malujete vodovkami) je iluze. Ve skutečnosti se obraz skládá z teček, a protože oko je není schopno rozeznat od sebe, máme dojem, že jde o plochu. Tyto tečky označujeme jako pixely.

8 Jsou obrázky stejné ?

9 a nyní Jak musíme upravit druhý obrázek, aby získal „ostrost“? Který obrázek má větší DPI ? Který obrázek má rozlišení 800 x 600 pixelů a který 100 x 75 pixelů ?

10 Nastavení monitoru a obrázky Monitor mého počítače má nastavené rozlišení 800 x 600 pixelů Monitor mého počítače má nastavené rozlišení 800 x 600 pixelů Obrázek z dovolené je velký 1600 krát 1200 pixelů. Obrázek z dovolené je velký 1600 krát 1200 pixelů. Kdy je vidět obrázek na monitoru celý? Musím ho zmenšit v poměru 1:2. Pokud ho zobrazím v poměru 1:1, neuvidím ho celý. Kdy je vidět obrázek na monitoru celý? Musím ho zmenšit v poměru 1:2. Pokud ho zobrazím v poměru 1:1, neuvidím ho celý. Bod na monitoru odpovídá bodu obrázku. Bod na monitoru odpovídá bodu obrázku. Na šířku monitoru se mi tedy vejdou čtyři obrázky v šířce 200 pixelů ve 100% zobrazení. Na šířku monitoru se mi tedy vejdou čtyři obrázky v šířce 200 pixelů ve 100% zobrazení. Platí, jakmile velké obrázky prohlížíme zmenšené, vejde se nám jich na monitor víc. Ovšem toto zmenšování je pouhá pomůcka - ve skutečnosti se počet pixelů nemění. Platí, jakmile velké obrázky prohlížíme zmenšené, vejde se nám jich na monitor víc. Ovšem toto zmenšování je pouhá pomůcka - ve skutečnosti se počet pixelů nemění.

11 Pixely, DPI a tisk fotografie Otevřeli jsme v Zoner Photo Studio 7 obrázek a vidíme, že má 1600 bodů na šířku a 800 na výšku a dpi má 72. Otevřeli jsme v Zoner Photo Studio 7 obrázek a vidíme, že má 1600 bodů na šířku a 800 na výšku a dpi má 72. Dělme nyní počet bodů na šířku hodnotou dpi : Dělme nyní počet bodů na šířku hodnotou dpi : 1600 : 72 = 22,22 Výsledek je v palcích. Násobme tedy 2,54: Výsledek je v palcích. Násobme tedy 2,54: 22,22 x 2,54 = 56,44 cm.

12 . Znamená to, že z obrázku pořízeného naším digitálem máme tisk široký 56 centimetrů. Znamená to, že z obrázku pořízeného naším digitálem máme tisk široký 56 centimetrů. Naše tiskárna zvládne jen papír A4, který má delší stranu jen 29,5, znamená to, že se obrázek tištěný 72 dpi na formát nevejde celý. Naše tiskárna zvládne jen papír A4, který má delší stranu jen 29,5, znamená to, že se obrázek tištěný 72 dpi na formát nevejde celý. Co to znamená ? Fotka je ze všech stran ořezaná, vytiskne se jen její střed. Co to znamená ? Fotka je ze všech stran ořezaná, vytiskne se jen její střed. Musíme tedy spočítat, jak velké má být dpi, aby se fotka vešla na formát A4 celá, neořezaná. A jak na to??? Musíme tedy spočítat, jak velké má být dpi, aby se fotka vešla na formát A4 celá, neořezaná. A jak na to???

13 Když budeme počítat s bílým okrajem, delší strana A4 je dlouhá 28,5 cm, děleno 2,54 máme počet v palcích: Když budeme počítat s bílým okrajem, delší strana A4 je dlouhá 28,5 cm, děleno 2,54 máme počet v palcích: 28,5 : 2,54 = 11,2 Vydělíme teď hodnotu delší strany v pixelech počtem palců: 1600 : 11,2 = 142 Vydělíme teď hodnotu delší strany v pixelech počtem palců: 1600 : 11,2 = 142 A to je hodnota dpi, které je třeba, aby naše fotka vyplnila celý formát A4. A to je hodnota dpi, které je třeba, aby naše fotka vyplnila celý formát A4. Pro zájemce :

14 Vyzkoušej si práci v programu Zoner Photo Studio 7. Vyzkoušej si práci v programu Zoner Photo Studio 7. Vyzkoušej si změnu DPI v závislosti na velikosti tištěné fotografie. Vyzkoušej si změnu DPI v závislosti na velikosti tištěné fotografie. Úkoly :

15 Hodnocení vyučovací hodiny Žáci mnohé pojmy intuitivně znají, možnost vést dialog při vysvětlování učiva. Žáci mnohé pojmy intuitivně znají, možnost vést dialog při vysvětlování učiva. Průběžné doplňování prezentace. Průběžné doplňování prezentace. Klady Zápory Klady Zápory

16 Poznámky k prezentaci Po vysvětlení učiva je vhodné předvést žákům v učebně PC konkrétní nastavení např. monitoru žákovských PC, rozsah tisku tiskárny apod. Po vysvětlení učiva je vhodné předvést žákům v učebně PC konkrétní nastavení např. monitoru žákovských PC, rozsah tisku tiskárny apod. Prezentaci je možno rozdělit na část základního učiva a rozšiřujícího učiva. Prezentaci je možno rozdělit na část základního učiva a rozšiřujícího učiva.


Stáhnout ppt "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005."

Podobné prezentace


Reklamy Google