Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005."— Transkript prezentace:

1 Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005

2 Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz

3 Téma vyučovací hodiny : „ Skener “ ( 2h) „ Skener “ ( 2h) Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook PC – notebook dataprojektor dataprojektor Vzdělávací obor: Zájmový kroužek Třída: 7. ročník Vyučující: Mgr. Zbyněk Šostý Datum: listopad 2005

4 Zdroje informací  [1] www.umel.feec.vutbr.cz/~adamek/ [2] www.grafika.cz [3] www.pcsvet.cz [4] www.davo.d2.cz [5] www.infweb.webpark.cz www.umel.feec.vutbr.cz/~adamek/www.grafika.czwww.pcsvet.czwww.davo.d2.czwww.infweb.webpark.czwww.umel.feec.vutbr.cz/~adamek/www.grafika.czwww.pcsvet.czwww.davo.d2.czwww.infweb.webpark.cz

5 S k e n e r y SSSSkener je zařízení, které převádí předlohu (kniha, časopis, fotografie,...) do počítače, kde jej uloží buď jako obrázek nebo jako text.

6 Vlastnosti skeneru  R R R Rozlišení (udáváno v dpi) ani barevná hloubka není pro kvalitu skeneru přímo rozhodující. VVVVětší vliv má optický systém (CCD skenery), kde záleží na přesnosti umístění zrcadel, kvalitě čočky a dalších parametrech.

7 Užití skeneru  pořizování elektronických dokumentů  příprava podkladů pro DTP (Desk Top Publishing - počítačová sazba)  kopírování  elektronická archivace dokumentů  faxování  snímání diapozitivů  OCR (Optical Character Recognity, optické rozpoznávání znaků) - převod naskenovaného obrázku textu do dále použitelné (editovatelné) podoby

8 podle provedení Rozdělení skenerů podle provedení  ruční skener  tužkový - umožňují snímání textu po řádcích (výtahy z knih, tabulek apod.)

9 podle provedení Rozdělení skenerů podle provedení  plošné, stolní  rotační, bubnové - pro profesionální použití  filmové - pro snímání kinofilmů a diapozitivů

10 podle provedení Rozdělení skenerů podle provedení  kombinované, multifunkční zařízení  průtahové, průchozí → faxy

11 Připojení skeneru k PC Nejběžnější připojení :  Paralelní port  - pomalý (asi 4 Mb/s)  - většinou jen jeden pro skener i tiskárnu  USB  - Universal Serial Bus  - dnes nejběžnější  - rychlost od 1,5 do 12 Mb/s  SCSI (SCSI II,..)  rychlejší přenos dat  nutnost zakoupit spolu se skenerem SCSI řadič  vysoké pořizovací náklady

12 Princip snímání  Scaner zachytává světlo odražené od předlohy ležící na skle, pod kterým projíždí lampa spolu se snímacím zařízením.  Světlocitlivý snímač přemění odražené světlo na elektrické signály.  Barva vzniká posíláním světla přes 3 barevné filtry: červená, zelená, modrá.  Vzniká rastrový obrázek tvořený body (pixely).

13 Rozlišení skeneru  Udává se v jednotkách dpi (dot per inch) neboli v bodech na palec.  Většinou jsou skenery konstruované tak, aby vertikální rozlišení bylo dvakrát větší než horizontální (tzn. že je skener 1200×2400 dpi a ne naopak).

14 Převod dat z fyzické formy (papíru) do formy počítačové (digitální ) Pokud budeme mít jako vstupní médium papír, můžeme se setkat s následujícími typy vstupních dat: Pokud budeme mít jako vstupní médium papír, můžeme se setkat s následujícími typy vstupních dat:

15   fotografie jsou většinou barevné, obsahují mnoho jemných kontur a odstínů,   obrazy, malby, jsou opět většinou barevné, obsahují však pouze několik zřetelných barev,   pérovky jsou specifické černobílé kresby s jasnými obrysy a črty,   technický výkres, projekt bývá podobný pérovkám, obsahuje někdy i několik barev a text,   text bývá psaný nebo tištěný s velmi různou úrovní zřetelnosti a tisku.

16 Výstup z procesu digitalizace Výstupem z procesu digitalizace jsou tyto tři typy informací: Výstupem z procesu digitalizace jsou tyto tři typy informací:  vektorový formát dat pro technické a jiné přesné výkresy  rastrový formát pro různé obrázky a grafy  text kódovaný v různých tabulkách ASCII nebo podobně

17 Úkoly  Vyhledej na Internetu různé typy skenerů a vytvoř tabulku v EXCELU.  Vyhledej různá multifunkční zařízení, která jsou využitelná v domácnosti, škole, firmě.  Jaký skener máte v PC učebně ?  Jaké vlastnosti má skener v PC učebně ?

18 Hodnocení vyučovací hodiny  Možnost přizpůsobit rozsah učiva znalostem žáků.  Stálá aktuálnost. Prezentace je možno průběžně doplňovat. Klady Zápory Klady Zápory

19 Poznámky k prezentaci  Prezentace je zpracována na 2 vyučovací hodiny.  Vyučující může pomocí Internetu ukázat další typy skenerů.  V další hodině by mělo navazovat učivo, kde žáci již pracují se skenerem.  Odučeno ve skupině, kde žáci mají zájem o danou problematiku ( 7. – 8. ročník)


Stáhnout ppt "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005."

Podobné prezentace


Reklamy Google