Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – skener

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – skener"— Transkript prezentace:

1 Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – skener
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vytvoření: 2. prosince 2012 Jazyk: čeština Cílová skupina: studenti vyššího gymnázia, 15–16 let Druh učebního materiálu: studijní materiál + kontrolní otázky na dané téma Očekávaný výstup: student se seznámí se skenerem, principem skenování a OCR programy Anotace: výklad + kontrolní otázky k probrané látce

2 Co je skener, druhy skenerů
Zařízení sloužící ke snímání a digitalizaci obrazu z předlohy do počítače (do digitálního záznamu) Druhy: Stolní – standardně formátu A4, A3, s odklopným víkem popř. automatickým oboustranným podavačem papíru, s držákem na snímání diapozitivů, filmů, … Ruční – uživatel drží v ruce a pojíždí po snímané předloze, např. snímání čárových kódů

3 Důležité parametry Formát předlohy – A4, A3, diapozitivy, film, …, 2D, 3D Multifunkční zařízení – kombinace s tiskárnou (kopírka) Možnosti připojení – USB, LAN, wi-fi Rozlišení v DPI – počet bodů na úseku dlouhém jeden palec, čím vyšší, tím lepší (detailnější nasnímání předlohy) Optické (HW) – co je skener schopen fyzicky nasnímat Interpolované (SW) – SW dopočítá, je vyšší než HW, snaha o zvětšení obrazu

4 Důležité parametry – pokr.
Barevná hloubka – kolik barev je schopen skener rozlišit, udává se v bitech (b) 1 b = 2 kombinace = 2 barvy (černá/bílá) 1B = 8 b = 256 kombinací = 256 barev (formát gif, odstíny šedé) 3 B = 24 b = cca 16,7 mil. barev (TrueColor), většinou použit barevný model RGB (tři základní barvy (kanály) – červená, zelená, modrá – pomocí nich lze vytvořit jakoukoliv další barvu) 6 B = 48 b (dnes nejčastěji), 16 b na kanál (většinou RGB model)

5 Princip fungování skeneru
Víko skeneru Skleněná podložka Předloha (papír) Zdroj světla Spodek skeneru Zrcadla Fotocitlivý prvek – CCD, CIS Odražený paprsek od předlohy Pohyb snímacího mechanismu Čočka Princip odrazu světla od předlohy Dioda vyzařuje světlo, předloha je osvětlena diodou, odražené světlo je zachyceno snímacím prvkem (CCD, CIS) – analogový signál, převedeno na digitální signál Všechny základní barvy spektra jsou snímány najednou

6 Princip snímání Jako zdroj světla diody, katodová lampa (zářivka)
Před snímání je nutné zahřátí lampy (ustálení světelného toku) V průběhu snímání se intenzita světla nemění CCD prvek – obdobně jako u fotoaparátů a videokamer (fotocitlivé zařízení, zachycení světla, poté převedení na dig. data) CIS – kontaktní obrazový senzor

7 OCR programy Optické rozpoznávání písma z grafické předlohy
Převod naskenované předlohy do formátu pro další úpravu (např. text, do formátu doc) Složitá technologie – určuje patkové/bezpatkové písmo, různé řezy, velikosti písma, barvu písma apod. Výpočetně velmi náročné Výsledek hodně závisí na předloze, kvalitě původního snímaného materiálu

8 Typy skenerů Stolní skener Ruční skener 3D skener – viz webový odkaz
Velkoformátový skener – viz webový odkaz Bubnový skener – viz webový odkaz

9 Kontrolní otázky Co znamená zkratka DPI? Uveď příklady.
Řešení viz snímek č. 3. CO znamená pojem barevná hloubka u skenerů? Řešení viz snímek č. 4. Uveď základní typy skenerů. Řešení viz snímek č. 8. Popiš princip skenování. Řešení viz snímek č. 5. Co jsou OCR programy, jak fungují? Řešení viz snímek č. 7. Najdi v elektronickém obchodě nabídku skeneru pro domácí použití a uveď jeho základní parametry. Najdi v elektronickém obchodě nabídku skeneru pro snímání čarového kódu pro využití v knihovně a uveď jeho základní parametry.

10 Použité zdroje Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: Stolní skener: Ruční skener: Vlastní fotografie, nákresy [ ] – fotografie či nákresy jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá licenci Creative Commons , BY-NC-SA : Princip fungování skeneru: Pavel Dvořák, Gymnázium Velké Meziříčí


Stáhnout ppt "Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – skener"

Podobné prezentace


Reklamy Google