Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.13 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Mícha TYP: DUM výkladový Předmět: Teorie TV Ročník:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.13 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Mícha TYP: DUM výkladový Předmět: Teorie TV Ročník:"— Transkript prezentace:

1 Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.13 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Mícha TYP: DUM výkladový Předmět: Teorie TV Ročník: 2. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Šárka Dohnalová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: duben 2013

2 Metodický list Materiál je určen pro 1.ročníky čtyřletého studia a 1.a 2.ročníky šestiletého studia. Učitel pomocí prezentace zopakuje nervovou soustavu – stavbu a funkci mozku, neuron, reflexní oblouk. Prezentace je určena i jako prevence první pomoci. Prezentaci lze použít jako rozumný návod k rozvoji pohybových aktivit jedince školního věku.

3 Mícha – medulla spinalis. Centrum nervové soustavy (CNS). Centrum nepodmíněných reflexů - vrozených – obranné reflexy, vylučování potu, vyprazdňování, ejekulace. Tvořena šedou a bílou nervovou tkání. Uložena v páteřním kanále.

4 Stavba míchy. Šedá hmota Bílá hmota Míšní kanál Přední kořeny míšní Zadní kořeny míšní Míšní ganglia míšní nerv je párový Motýlovitý tvar Obsahuje neurity Vyplněn tekutinou Nervové dráhy Míšní uzliny Celkem: 31párů míš.

5 Obrázek stavby míchy.

6 Nemoci míchy. Paréze – částečná ztráta hybnosti. Plégie – úplná ztráta hybnosti.

7 Paraplegie. Je soubor symptomů (okolností), které způsobili poškození míchy. Patří sem ochrnutí dolních končetin, poruchy vegetativní činnosti (např.vylučování moči),poruchy svalového tonusu. Nejčastější příčinou autonehody, úrazy.

8 Symbol paraplegie:vozíček Maraton paraplegiků:Boston 2009

9 Co zažívá člověk po poškození míchy? Negativní pocity -hněv, lítost, strach, deprese. Časem reakce na prožité trauma ustupují. Aby člověk citově zvládal následky míšní léze, měl by: se dozvědět se co nejvíce o svém stavu a o míšním poškození. akceptovat, že je normální cítit negativní emoce. mluvit s někým o svých pocitech (lékař, psycholog, rehabilitační pracovník, rodina, přátelé, jiná osoba po poranění míchy apod.). Je dobře být upřímný ve vyjádření svých pocitů a obav. Zůstat aktivní fyzicky i mentálně. Dělat oblíbené věci. Zkoušet věci nové. Více zde:

10 Jak předcházet poraněním míchy? Přiměřená fyzická zátěž. Používání ochranných pomůcek při extrémních sportech (přilby, chrániče). Nepřeceňovat svoje síly,,Dvakrát měř, jednou řež“.

11 .:

12


Stáhnout ppt "Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.13 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Mícha TYP: DUM výkladový Předmět: Teorie TV Ročník:"

Podobné prezentace


Reklamy Google