Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DÉČKO E. F. BURIANA Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DÉČKO E. F. BURIANA Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století."— Transkript prezentace:

1 DÉČKO E. F. BURIANA Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMDéčko E. F. Buriana Označení DUMVY_32_INOVACE_01_2_04 Autor Mgr. Radek Šipula Datum Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 3. ročník, septima

2 EMIL FRANTIŠEK BURIAN  fotografie fotografie

3 EMIL FRANTIŠEK BURIAN:  hudebník, zpěvák, herec, režisér, prozaik, dramatik, divadelní kritik i divadelní ředitel  umělecký gigant, představitel předválečné avantgardy, marxista a obdivovatel SSSR  v roce 1933 založil vlastní profesionální divadlo D 34, ve kterém v následujících sedmi letech představil desítky inscenací, z nichž některé patří do zlatého fondu českého divadelnictví  stejně jako u řady jiných výrazných umělců se na jeho tvorbě podepsala politika, fakt, že již v devatenácti letech vstoupil do KSČ, jeho uměleckou činnost výrazně ovlivnil  jeho pověst šéfa výrazně levicově zaměřeného divadla však utrpěla ve chvíli, kdy inscenací HAMLET III. zareagoval na sovětské čistky v oblasti kultury  v roce 1941 byl zatčen a zbytek války strávil v koncentračních táborech  po skončení 2. světové války činnost svého divadla obnovil, ale to již byla jiná kapitola

4 DÉČKO E. F. BURIANA:  po působení v divadle DADA založil roku 1933 herec, hudebník a režisér Emil František BURIAN divadelní scénu nazvanou D 34 (index označoval konec první divadelní sezóny 1933/34) OSVOBOZENÝM DIVADLEM  ve srovnání s OSVOBOZENÝM DIVADLEM (AUTORSKÉ divadlo) se jednalo o divadlo REŽISÉRSKÉ  E. F. BURIAN  E. F. BURIAN se zaměřoval především na uvádění starších i současných prozaických a básnických děl (aktualizovaných do moderní podoby)  do divadelní podoby tak přepracoval díla MOLIÉRA, GOETHA, PUŠKINA, SHAKESPEARA, KLICPERY, ale i HAŠKOVA Švejka či NEZVALOVA dramata

5 DÉČKO E. F. BURIANA:  DÉČKO zahájilo svou činnost na nevelké scéně MOZARTEA v JUNGMANNOVĚ ulici (původně se jednalo o koncertní síň)MOZARTEA  ještě před 2. světovou válkou se ale přestěhovalo do ulice NA POŘÍČÍ (dnešní DIVADLO ARCHA)NA POŘÍČÍ 1] 2]

6 TVORBA E. F. BURIANA :  BURIANŮV nedlouhý, ale obdivuhodně plodný život lze rozdělit na dvě rozdílná období:  1. PŘEDVÁLEČNOU TVORBU (avantgarda)  2. POVÁLEČNOU TVORBU (ideologická)  v době tzv. 1. REPUBLIKY bojoval za LEPŠÍ SVĚT  jeho záměrem bylo, aby i nejnáročnější dramatická díla pronikla k obyčejnému divákovi (uváděl proto BRECHTA, DYKA i NEZVALA)

7 BURIAN - NOVÁTOR 1:  ve svém divadle vytvořil typ tzv. REŽISÉRSKÉHO DIVADLA  jevištními experimenty ovlivňoval podobu moderního divadla  důkazů jeho avantgardního přístupu existuje celá řada  například v inscenaci PROCITNUTÍ JARA hráli herci za tylovým závěsem a pro zdůraznění těl bylo použito bodových reflektorů  VĚRU LUKÁŠOVOU (Božena BENEŠOVÁ) zase zdramatizoval jako dvě paralelní kvarteta: herecké a smyčcové, v představení tak účinkovalo kompletní PEŠKOVO KVARTETO

8 BURIAN-NOVÁTOR 2:  BURIANOVÝM mimořádným divadelně - hudebním počinem byl tzv. VOICEBAND, recitační sbor založený na hudebnosti slov, který se nejvíce proslavil v MÁCHOVĚ MÁJI (ukázky: VOICEBAND E. F. BURIANA)VOICEBANDVOICEBAND E. F. BURIANA  dalším jeho „vynálezem„ byl tzv. THEATERGRAPH, který v sobě spojoval hereckou akci s hudbou, scénou, fotografií a filmem  za pomoci těchto experimentů se snažil o vytvoření tzv. SYNTETICKÉHO DIVADLA (unikátní spojení hudby, tance, zpěvu, recitace i filmové projekce)

9 VYSVĚTLETE POJMY:  VOICEBAND  SYNTETICKÉ DIVADLO

10 ODPOVĚDI NA OTÁZKY:  VOICEBAND je odborný divadelní pojem, jenž vyjadřuje sborovou recitaci nějakého literárního textu tzv. synkopickou technikou, která v rytmu a intonaci jevištní řeči napodobuje běžné hudební vyjadřování  U koncepci SYNTETICKÉHO DIVADLA zastával E. F. BURIAN. Vznikla s vývojem moderní režie, která sjednocuje jednotlivá umění (hudba, tanec, zpěvu, recitace či pantomima). Jejím nedostatkem je nerespektování specifických vlastností jednotlivých umění, zvláště herectví.

11 BURIANŮV ODKAZ :  za více než třicet let umělecké činnosti po sobě Emil František BURIAN zanechal:  300 hudebních děl (z toho osm oper, například MASTIČKÁŘ, MARYŠA či BUBU Z MONTPARNASSU)  70 jevištních dramatizací  10 vlastních her  2 filmy  sbírky veršů  sborník povídek i román  stovky rozhlasových komentářů, studií, článků a řadu vynikajících režijních počinů  po válce vydal soubor povídek OSM ODTAMTUD  píseň KAKTUS (3:28)KAKTUS

12 E. F. BURIAN PO ROCE 1948:  únorový převrat odstartoval BURIANŮV umělecký i osobní propad  uvěřil totiž v politické procesy a rozhodl se komunistickému režimu sloužit  možná tak doháněl ztracené válečné roky, možná chtěl co nejvíce pomoci v boji za lepší zítřky  například Ferdinand PEROUTKA brzy po válce napsal, že se BURIAN vrátil z koncentráku s psychickým úrazem  v roce 1951 se jeho DÉČKO přejmenovalo na ARMÁDNÍ UMĚLECKÉ DIVADLO (k původnímu názvu se vrátilo za další čtyři roky)  dobové angažovanosti podlehla i BURIANOVA hudební tvorba  v této době napsal opusy, jejichž názvy dnes vyvolávají spíše úsměv, například MÍR NA OCELI, PÍSEŇ RUDÉHO TRAKTORISTY či O SVAZKU DĚLNÍKŮ A ROLNÍKŮ  asi největším jeho uměleckým „průšvihem“ byla hra PAŘENIŠTĚ  BURIANOVI příznivci tvrdí, že se E. F. BURIAN ocitl po únoru 1948 v politické a umělecké pasti, neboť se jako zastánce permanentní revoluce v umění stal komunistickému režimu stalinského pojetí nebezpečným  existují dokonce věrohodné signály, že ho chtěl komunistický režim poslat za mříže  viz české drama po roce 1945

13 NĚCO K ZAMYŠLENÍ:  Do kterého z tří proudů českého dramatu řadíme tvorbu E. F. BURIANA?  Z které scény se tzv. DÉČKO vyvinulo?  E. F. BURIAN byl zastáncem AUTORSKÉHO, nebo REŽISÉRSKÉHO divadla. Vysvětlete i proč.

14 ODPOVĚDI NA OTÁZKY:  Jedná se o AVANTGARDNÍ proud.  OSVOBOZENÉ DIVADLO - DADA - DÉČKO.  Jednoznačně režisérské typu divadla, kde je nejdůležitější osobou režisér, režisérské pojetí znamená víc než herecké, neimprovizuje se.

15 ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:  1] - NEUVEDEN. Měšťanský_dům_Mozarteum,_Praha_- _Nové_Město_5296 commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: teum,_Praha_-_Nové_Město_5296.JPG  2] - NEUVEDEN. Praha_Nové_Město,_Na_Poříčí,_banka_04 commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: a_Poříčí,_banka_04.jpg

16 ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:  CÍSAŘ Jan: Přehled dějin českého divadla 1. a 2. díl - od počátku do roku vydání. Praha: Akademie múzických umění, s. ISBN  KOLEKTIV, MENCLOVÁ, Věra a VANĚK, Václav: Slovník českých spisovatelů. 2., rozšířené vydání. Praha: Libri, s. ISBN  KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, s. ISBN  PELC, Jaromír: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo. 1. vydání. Praha: NIPOS, s.  JUST, Vladimír: Z dílny malých scén. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, s. ISBN  BURIAN, Jan: Nežádoucí návraty E. F. Buriana. Elektronická kniha. 1. vydání. Praha: Galén, normostran. EAN:


Stáhnout ppt "DÉČKO E. F. BURIANA Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století."

Podobné prezentace


Reklamy Google