Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů 570 756 61 Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů 570 756 61 Rožnov pod Radhoštěm Název operačního."— Transkript prezentace:

1 Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního programuOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuVyužití ICT ve výuce Označení vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Stupeň a typ vzděláváníOdborné vzdělávání Vzdělávací oblastJazykové vzdělávání Vzdělávací oborČeský jazyk a literatura Název tematické oblasti (sady)Gramatika a větná skladba Název vzdělávacího materiáluZájmena ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá a záporná Druh učebního materiáluVýuková prezentace Anotace Prezentace slouží k zopakování a následnému procvičení druhů zájmen (kromě osobních). Může být použita jako pracovní list pro žáka ve všech ročnících. Rovněž obsahuje přehled druhů zájmen, skloňování vybraných zájmen, procvičování, úkoly a správná řešení. Klíčová slovaZájmena, skloňování, druhy zájmen – ukazovací, přivlastňovací, tázací, vztažná, neurčitá, záporná RočníkI. – IV. ročník SŠ Typická věková skupina16 – 19 let AutorMgr. Bronislava Zezulová Datum zhotovení

2 ZÁJMENA 2 Slovní druhy

3 Ukazovací zájmena Ukazujeme na určitou osobu, zvíře, věc nebo vlastnost. ten, tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám Jaký tvar budou mít uvedená zájmena v rodě ženském a v rodě středním? rod ženský: ta, tato, tahle, ona, taková, táž, tatáž, sama rod střední: to, toto, tohle, ono, takové, totéž, samo (zájmeno týž tvar střední rodu nemá) VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

4 Ukazovací zájmena Skloňování zájmen týž, tentýž v jednotném čísle: pádmužský rodženský rodstřední rod 1. p.týž, tentýžtáž, tatážtotéž 2. p.téhožtéžetéhož 3. p.témužtéžetémuž 4. p.téhož (chlapce), týž, tentýž (stroj) touž, tutéžtotéž 6. p.témž, tomtéžtéžetémž, tomtéž 7. p.týmž, tímtéžtouž, toutéžtýmž, tímtéž VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

5 Zájmena ukazovací Skloňování zájmen týž, tentýž v množném čísle: pádmužský rodženský rodstřední rod 1. p.tíž, titíž (chlapci), tytéž (stroje) tytéžtáž, tatáž 2. p.týchž 3. p.týmž 4. p.tytéž (chlapce, stroje)tytéžtáž, tatáž 6. p.týchž 7. p.týmiž VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

6 Zájmena ukazovací – procvičování Doplň správný tvar zájmena v příslušném pádě: Koupil jsem si (tatáž) knihu. S (tentýž) člověkem jsem se potkal i včera. O (totéž) dítěti si vykládali ve škole. Bez (tytéž) dívek nemůžeme vyhrát zápas. Koupil jsem si tutéž knihu. S tímtéž člověkem jsem se potkal i včera. O tomtéž dítěti si vykládali ve škole. Bez týchž dívek nemůžeme vyhrát zápas. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

7 Zájmena tázací Používají se v otázkách (tážeme se po osobě, věci, zvířeti nebo vlastnosti, abychom si doplnili svou znalost). Kdo, co, jaký, který, čí Například: Kdo to udělal? Která z vás tu byla první? Jaký program vás v televizi zajímá? Vymysli další věty, ve kterých se objeví tázací zájmeno. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

8 Zájmena vztažná Vyjadřují vztah vedlejší věty k některému členu věty hlavní. Kdo, co, jaký, který, čí, jenž Například: Udělal to ten, kdo přišel poslední. Milan byl první, který vypočítal celý příklad. Zajímá nás, jaký program bude odpoledne. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

9 Zájmena vztažná - cvičení Doplň vhodné vztažné zájmeno: Zajímalo nás, ___ se včera stalo. Petra je ta pravá, ___ nás může zachránit. Stále nevíme, ___ to přinesl. Řekni mi, ___ byl včera večírek. Zajímalo nás, co se včera stalo. Petra je ta pravá, jež, která nás může zachránit. Stále nevíme, kdo to přinesl. Řekni mi, jaký byl včera večírek. Skloňování vztažných zájmen si přečti v pravidlech českého pravopisu. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

10 Zájmena neurčitá Nenaznačují blíže o kom nebo o čem je řeč, jsou spíše obecná. Někdo, něco, ledaskdo, ledaco, nějaký, něčí, kdokoli, cokoli, kdosi, cosi, kterýsi, jakýsi, leckdo, leckterý, atd. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

11 Zájmena neurčitá – cvičení Doplň vhodné neurčité zájmeno: Pod oknem mohl stát ___. ____ z nás mohl vyhrát. ____ se stane, zůstaneme spolu. ____ chlapec se nás ptal na cestu. Povídalo se o tom ____. ____ jsme zaslechli už včera. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

12 Zájmena neurčitá – výsledek cvičení Výsledek cvičení – například: Pod oknem mohl stát kdokoli, ledaskdo, leckdo. Kdokoli, leckterý, kterýkoli z nás mohl vyhrát. Cokoli se stane, zůstaneme spolu. Kterýsi, jakýsi chlapec se nás ptal na cestu. Povídalo se o tom všelico, ledaco, cokoli. Cosi, něco, ledaco jsme zaslechli už včera. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

13 Zájmena záporná Popíráme existenci nějaké osoby, zvířete, věci, vlastnosti. Nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný Doplň vhodná zájmena: Nemluvili o ___ jiném. Dnes na schůzku ____ nepřišel. V utkání jsme neviděli ____ branku. Nezbylo mu vůbec ____. Nemluvili o ničem, nikom jiném. Dnes na schůzku nikdo nepřišel. V utkání jsme neviděli žádnou branku. Nezbylo mu vůbec nic. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová

14 Urči druh uvedených zájmen, jaký tvar bude mít v 1. pádě? zájmenodruhtvar v 1. pádě k ničemu o někom s tebou na svém bez něho jenž všichni u kterého téhož k žádné

15 Výsledek cvičení zájmenodruhtvar v 1. pádě k ničemuzápornénic o někomneurčiténěkdo s tebouosobníty na svémpřivlastňovacísvůj bez něhoosobníon, ono jenžvztažnéjenž všichnineurčitévšichni u kteréhotázací, vztažnékterý téhožukazovacítýž k žádnézápornéžádná

16 Doporučená literatura k opakování MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. ISBN HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. 26. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 246 s. ISBN HAUSER, Přemysl. Čeština hravě. 1. vyd. Praha: Pansofia, 1998, 87 s. ISBN HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. 14. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 275 s. ISBN PAZDEROVÁ, Eva a Jana SKŘÍČILOVÁ. Nebojme se češtiny. Olomouc: Votobia, 1993, 101 s. ISBN

17 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů 570 756 61 Rožnov pod Radhoštěm Název operačního."

Podobné prezentace


Reklamy Google