Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm"— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz Název a adresa školy
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů 570 Rožnov pod Radhoštěm Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Využití ICT ve výuce Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Stupeň a typ vzdělávání Odborné vzdělávání Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Název tematické oblasti (sady) Gramatika a větná skladba Název vzdělávacího materiálu Podstatná jména Druh učebního materiálu Výuková prezentace Anotace Výukový materiál slouží k bližšímu vysvětlení a zopakování učiva o podstatných jménech, obsahuje definici, mluvnické kategorie – rod, číslo, pád a vzor, dělení podstatných jmen – konkrétní a abstraktní, obecná a vlastní, hromadná, pomnožná a látková, procvičování, správné odpovědi a odkazy na internet. Možnost využití ve všech ročnících. Klíčová slova Podstatná jména – hromadná, pomnožná, látková, abstraktní, konkrétní, obecná, vlastní, ohebné slovní druhy. Ročník I. – IV. ročník SŠ Typická věková skupina 16 – 19 let Autor Mgr. Bronislava Zezulová Datum zhotovení

2 Slovní druhy – podstatná jména

3 Slovní druhy – podstatná jména
definice – názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, stavů a dějů patří mezi základní, ohebné slovní druhy (můžeme je skloňovat ) VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

4 Rozdělení podstatných jmen
konkrétní x abstraktní obecná x vlastní pomnožná x hromadná x látková VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

5 Rozdělení podstatných jmen
konkrétní abstraktní Jsou hmotná – vidíme je. Například: chlapec, dům, kočka, dopis Pozor!!! Může docházet k přenesení významu – v některých případech může být podstatné jméno konkrétní, v jiném případě abstraktní. Například: Dostal z ciziny pohled od příbuzných. Cesta byla neupravená, samá díra. Jsou nehmotná, máme o nich pouze představu. Například: krása, slušnost, malování, běh Z vrcholu byl krásný pohled do okolí. Do maturity nás čeká ještě dlouhá cesta.

6 Cvičení Vytvoř věty s uvedenými podstatnými jmény, kdy v jednom případě bude význam abstraktní a v druhém konkrétní. plán malba VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

7 Výsledek cvičení Příklady vět: abstraktní: Vymýšleli jsme plán na dnešní odpoledne. plán konkrétní: Před námi ležel plán stavby sídliště. abstraktní: Malba jako výtvarná technika mne nebaví. malba konkrétní: Na stěně visela malba známého umělce. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

8 Rozdělení podstatných jmen
obecná vlastní Názvy jakýchkoliv osob, zvířat, věcí. Například: kamarád, básník, škola, myš Píšeme s malým písmenem na začátku. Pojmenování určitých (konkrétních) osob, zvířat, věcí. Například: Petr, Bečva, Zubří, Viktor Dyk Píšeme s velkým písmenem na začátku. Základní pravidla psaní velkých písmen naleznete zde. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

9 Rozdělení podstatných jmen
pomnožná hromadná látková Mají pouze tvar množného čísla bez ohledu na to, zda označují jeden předmět nebo více. Označují více samostatně existujících předmětů, které jsou označovány za jeden celek. Mají pouze jednotné číslo. Označují konkrétní materiál či látku, vyskytují se téměř vždy v jednotném čísle. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

10 množné číslo podstatných jmen
Procvičování Zařaďte správně uvedená podstatná jména do tabulky (pozor na podstatná jména, kde číslo jednotné i množné má stejný tvar – nejedná se o podstatná jména pomnožná, hromadná ani látková). varhany, uhlí, písek, játra, Pardubice, dobytek, lavice, cukr, Vánoce, židle, okna, ruce, Čechy, lidstvo, kalhoty, kameny, sáňky pomnožná hromadná látková množné číslo podstatných jmen VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

11 Výsledek cvičení pomnožná hromadná látková
množné číslo podstatných jmen varhany játra Pardubice Vánoce Čechy kalhoty sáňky uhlí dobytek lidstvo písek cukr ruce lavice židle okna kameny VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

12 Mluvnické kategorie u podstatných jmen
pád – 1. – 7. číslo – jednotné a množné (pomnožná, hromadná, látková – zde) rod – mužský (životný, neživotný), ženský, střední vzor – přehled vzorů pro jednotlivé rody mužský ženský střední pán žena město hrad růže moře muž píseň kuře stroj kost stavení předseda soudce

13 Procvičování Ve větě najdi podstatná jména a urči mluvnické kategorie: Budovatelé hradiště dobře dokázali využívat nejen vodních toků, nýbrž i vyvýšenin mezi nimi. podstatné jméno pád číslo rod vzor VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

14 Výsledek cvičení podstatné jméno pád číslo rod vzor budovatelé 1.
množné mužský, živ. muž hradiště 2. jednotné střední moře toků mužský, neživ. hrad vyvýšenin ženský žena VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

15 Doporučená literatura k opakování
MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. ISBN HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. 26. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 246 s. ISBN HAUSER, Přemysl. Čeština hravě. 1. vyd. Praha: Pansofia, 1998, 87 s. ISBN HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. 14. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 275 s. ISBN PAZDEROVÁ, Eva a Jana SKŘÍČILOVÁ. Nebojme se češtiny. Olomouc: Votobia, 1993, 101 s. ISBN VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová

16 Děkuji za pozornost VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02


Stáhnout ppt "Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm"

Podobné prezentace


Reklamy Google