Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Jiřina Fialová Tematická oblast: Latina - mluvnice a slovní zásoba Název DUMu:Futurum I. Kód:VY_32_INOVACE_LA.1.16 Datum: Cílová skupina:Žáci středních škol Klíčová slova:Slovesa, futurum I., 1. – 4. konjugace Anotace: Tato prezentace slouží k seznámení se způsobem tvoření futura I. a jeho překladu do češtiny, včetně prvního nácviku. K dalšímu procvičení lze využít pracovní list VY_32_INOVACE_LA.1.17.

2 VY_32_INOVACE_LA FUTURUM I.  Co označuje tento pojem?  Futurum I. se tvoří od prézentního kmene.Co to je? laudāre:laudā- delēre:delē- legere:leg- audīre:audī-  Osobní přípony se shodují u všech slovesných tvarů, které se tvoří od prézentního kmene. Připomeňte si je.

3 VY_32_INOVACE_LA Futurum I a 2. konjugace K prézentnímu kmeni se přidají koncovky aktivum: - bō- bimus - bis- bitis - bit- bunt pasivum:- bor- bimur - beris- biminī - bitur- buntur

4 VY_32_INOVACE_LA Časujte ve futuru slovesa 1. a 2.konjugace laudāre: laudābō, -bis, -bit, -bimus, -bitis, -bunt… + labōrāre, amāre,desiderāre, vocāre,interrogāre monēre: monēbō,… + delēre, terrēre, timēre, tenēre, vidēre Jak se časují ve futuru I. deponentní slovesa? hortārī: hortābor, hortāberis, hortābitur,... merērī: merēbor, merēberis, merēbitur, …

5 VY_32_INOVACE_LA Futurum I a 4. konjugace Tvoří se přidáním koncovek aktivum:- am- ēmus - ēs- ētis - et- ent pasivum:- ar- ēmur - ēris- ēminī - ētur- entur

6 VY_32_INOVACE_LA Časujte ve futuru slovesa 3. a 4. konjugace legere: legam, legēs, leget, … + dēfendere, mittere, scribere, trahere, corrigere audīre: audiam, audiēs, … + erudīre, punīre, custodīre, invenīre Jak je to u deponentních sloves? sequī: sequar, sequēris, sequētur, ……. sequentur largīrī: largiar, largiēris, largiētur,……….largientur

7 VY_32_INOVACE_LA Překlad futura I. Jak přeložíte do češtiny tyto věty?  Magister puerum laudābit. Učitel bude chlapce chválit./ Učitel chlapce pochválí.  Bella oppida delēbunt. Války budou ničit města./ Války zničí města.  Amīcus epistulam mittet. Přítel bude posílat dopis./ Přítel pošle dopis.  Dominī servōs punient. Páni budou trestat/ potrestají otroky.

8 VY_32_INOVACE_LA Další procvičování Podívejte se pracovní list.

9 VY_32_INOVACE_LA Použitá literatura Autorská práce Návaznost na učebnici SEINEROVÁ, Vlasta, Latina pro střední školy, především gymnázia, I. část, nakladatelství FORTUNA, Praha 2005, ISBN Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google