Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_3D.7.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_3D.7.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_3D.7.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 Zemědělství ve středověku Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost

2 Život rolníků Rolníci tvořili nejpočetnější část obyvatelstva. Byli poddaní panovníka. Hovoříme o dvojí závislosti- odváděli dávky pánovi, nebo církvi za pronájem půdy a faráři desátek. (Desátý díl z úrody pro faráře za církevní úkony.) Život na venkově nebyl vůbec snadný.

3 Kolonizace Od 11. století roste počet obyvatel, proto je nutné zakládat nové osady. Tento čin označujeme jako kolonizaci. Kolem roku 1300 už vytvořily pravidelnou síť. Nové vesnice zakládali tzv. kolonisté. Nové osady získávaly tzv. lhůtu – doby, po kterou byly zbaveny povinnosti všech dávek.

4 Podoba vesnice Měla pravidelné uspořádání kolem návsi. Obytná stavení a hospodářské budovy (stodoly, chlévy, sýpky). Vznikají další stavby: krčmy, mlýny, kovárny. Mnohde nechyběla ani tvrz. Ve větších osadách i farní kostel. V čele stál rychtář.

5 Vesnické obydlí Vznikají domy z cihel nebo kamene. Jde o trojprostorový dům: síň, komora, jizba Síň – vykonávají se zde téměř všechny domácí práce Jizba – sloužila k vaření. Jedlo se zde, odpočívalo i spalo. Komora – úložný prostor, mohlo se tu i spát.

6 Nový způsob zemědělství Pole se dělila na tři části, každá sloužila jinému účelu. Ozim – oseto obilím, které zůstávalo v zemi přes zimu. Jař – oseto jarní obilninou – oves, ječmen. Lado – neobdělávalo se, sloužilo jako pastvina. Další rok se vše posunulo. Jde o trojpolní hospodaření.

7 Dokonalejší nástroje Využívají železný pluh. Vláčeli branami. Vznikají přebytky, které prodávají na trzích.

8 Dělba práce Muži Obdělávají pole. Starají se o dobytek, zahradu a sad. Robotují pro svého pána. Ženy Starají se o menší domácí zvířectvo. Obstarávají domácnost. Vychovávají děti. Tkají látky a šijí oblečení.

9 Zápis: Zemědělství ve středověku Při kolonizaci vznikají nové osady Obyvatelé vesnice žijí v dvojí závislosti Trojpolní hospodaření – ozim, úhor, jař Dokonalejší nástroje – vznik přebytků Desátek Robota Lhůta

10 Doplň pracovní list: 1)Vysvětli pojmy: a)Kolonizace b)Lhůta c)Robota d)Desátek 2) Vysvětli trojpolní hospodaření a zakresli je do plánku: 3) Vysvětli, co to byl trojprostorový dům. 4) Pokus se vytvořit nákres vesnice, co by v ní nemělo chybět.

11 Metodické pokyny k prezentaci: Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová Druhé pololetí, únor Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: sedmý ročník, středověk, kolonizace, trojpolní hospodářství, desátek, robota, lhůta Tato prezentace vytváří systém v rozložení vesnice a v životě jejích obyvatel. Je vhodná i k samostudiu. Důležitou součástí je pracovní list, který je možné i vytisknout. Použitá literatura: ČECHURA, J. a kol.: Dějepis pro 7. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, s. ISBN MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny středověku a počátků novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, s. ISBN kol. autorů: Dějepis 7: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň, s. ISBN


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_3D.7.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická."

Podobné prezentace


Reklamy Google