Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název."— Transkript prezentace:

1 Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název materiálu: Plynné oxidy uhlíku Šablona: III/2 Sada:Přírodní vědy Předmět:Chemie Třída: VIII. - IX. 1

2 Klíčová slova: oxid uhelnatý oxid uhličitý skleníkový efekt Anotace: Tento výukový materiál doplňuje výklad a opakování tématu oxidy uhlíku. 2

3 Oxid uhličitý – CO 2 3 je to bezbarvý plyn je těžší než vzduch není hořlavý ani hoření nepodporuje Používá se do hasicích přístrojů: 1 2 A: Ventil B: Pojistka C: Hadice D: CO 2 plyn E: CO 2 kapalina F: Stoupací trubičky G: Nádoba na CO 2 (5kg) a: Difuzor (rozptyl CO 2 ) b: Mušketa

4 Oxid uhličitý – CO 2 4 je částečně rozpustný ve vodě Používá se k výrobě perlivé vody a osvěžujících nápojů jako E

5 Oxid uhličitý – CO 2 patří mezi kyselinotvorné oxidy Reakcí oxidu uhličitého s vodou vzniká kyselina uhličitá: CO 2 + H 2 O H 2 CO 3 Pozn.: Každý perlivý nápoj je slabá kyselina! 5

6 Oxid uhličitý – CO 2 6 je nedýchatelný vzniká při dýchání rostlin i živočichů pro zachování stabilní situace na Zemi je nutné udržovat rovnováhu mezi vznikem a spotřebou CO 2 1.Vyjmenuj co nejvíce činností, procesů či dějů, při kterých CO 2 vzniká. 2.Jak v přírodě CO 2 přirozeně zaniká? 3.Co je to skleníkový efekt?

7 Oxid uhličitý – CO 2 7 ODPOVĚDI: 1.CO 2 vzniká hořením různých paliv, tedy reakcí kyslíku s uhlíkem: C + O 2 CO 2 1.Rostliny ho spotřebovávají při fotosyntéze. Vinou člověka však stále méně, protože se kácejí tropické pralesy. 2.Atmosféra chrání Zemi před kosmickým zářením, ale světlo a teplo propouští oběma směry. CO 2 má v atmosféře funkci podobnou jako sklo u skleníku, proto se jev, který způsobuje, nazývá skleníkový efekt.

8 Oxid uhelnatý - CO 8 je bezbarvý, velmi jedovatý plyn vzniká nedokonalým spalováním, tedy 2C + O 2 2CO je součástí výfukových plynů automobilů bez katalyzátoru je součástí cigaretového kouře Váže se na červené krevní barvivo, brání tak rozvodu kyslíku po těle a způsobuje tak udušení. Při otravě je nutné dodat kyslík! Přenést na čistý vzduch, umělé dýchání, kyslíkový dýchací přístroj a lékaře!

9 Zdroje BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy praktické chemie. Praha: FORTUNA, 2003, ISBN ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8. Plzeň: FORTUNA, 2006, ISBN FIRETECH117. https://www.google.cz/ [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2 - KARTA24. https://www.google.cz/ [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3 - NEVIT. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ng_glas 4 - NEVIT. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ng_glas 9


Stáhnout ppt "Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google