Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2 Inovace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2 Inovace."— Transkript prezentace:

1 jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT předmětchemie pořadové číslo DUM28

2 AnotacePrezentace seznamuje se základními složkami vzduchu a s jejich využitím.Na závěr žáci řeší úkoly o znečišťování ovzduší. AutorMgr. Eva Truxová Očekávaný výstupPozná směs a chemické látky Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivityaktivita Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina let

3 SLOŽENÍ VZDUCHU  vzduch je stejnorodá směs 78% dusík 21% kyslík 1% ostatní plynné látky (vodní páry, vzácné plyny, oxid uhličitý…) + prach a mikroorganizmy Obr.1.

4 Vzduch je důležitá surovina pro výrobu některých plynů:  kyslík  dusík  argon, neon, helium - oddělování probíhá destilací kapalného vzduchu - plyny se přepravují v tlakových lahvích s barevnými pruhy  dusík - zelený pruh  kyslík - modrý pruh

5 Zapálíme dvě stejně velké svíčky. Obě najednou zakryjeme menší a větší kádinkou. Pozorujeme, že svíčky ve vzduchu chvíli hoří, ale potom nejdříve v menší a potom ve větší kádince zhasínají. Vysvětlení: K hoření svíčky je potřeba kyslík. Čím větší objem vzduchu byl v kádince, tím více tam bylo i kyslíku a svíčka déle hořela. Zbývající složka plynu již hoření neumožňovala, naopak plamen udusila.Touto složkou je dusík. Důkaz kyslíku jako složky vzduchu pokus Obr.2.

6 DUSÍK Vlastnosti: plyn lehčí než vzduch nehořlavý, nedýchatelný bezbarvý, bez chuti a zápachu nepodporuje hoření Použití kapalného dusíku:  odstraňování bradavic  k uchovávání krve, spermií a vajíček

7 Oxid uhličitý (CO 2 )  plyn těžší než vzduch  nedýchatelný  nehořlavý  zamezuje hoření  je bez barvy a zápachu Použití:  náplň hasicích přístrojů  potravinářství  suchý led – pevné skupenství (omrzliny)

8 VZÁCNÉ PLYNY nereaktivní plyny 18. (VIII.A) skupina mají osm valenčních elektronů Helium lehčí než vzduch nehořlavý plnění balonů a vzducholodí Argon, neon využívají se v osvětlovací technice

9 ČISTOTA OVZDUŠÍ Rozvoj průmyslu, dopravy, zvyšování životní úrovně způsobuje vzrůstající znečišťování ovzduší. Obr.3. Obr.4. Obr.5.

10 SKLENÍKOVÝ EFEKT Příčiny: orostoucí průmyslová výroba ozvyšující se doprava okácení tropických pralesů → zvětšování CO 2 ve vzduchu Následky: otání ledovců orozmary a výkyvy počasí ooteplování moří

11 ZAJÍMAVOST Každou minutu člověk vdechne a vydechne asi šest litrů vzduchu.

12 Smog je směs mlhy, prachu a kouřových zplodin Obr.6.

13 Úkol 1: Napiš největší zdroje nečistot v ovzduší. Řešení: teplárny tepelné elektrárny na pevná paliva automobilová doprava

14 Úkol 2: Napište opatření, která vedou ke snížení škodlivin ve vzduchu. Řešení: - zachycování popílku a plynných jedovatých látek v průmyslových závodech - katalyzátory k výfukům aut - bezolovnatý benzín

15 zdroje Obr. 2.,6. Doc. RNDr. Pavel Beneš,Csc; PhDr. Václav Pumpr,Csc; doc. RNDr. Jiří Banýr,Csc. – Základy praktické chemie 1. díl Obr.3. Obr. 4. je dostupný pod licencí Creative Commons Creative Commons Obr.5.


Stáhnout ppt "Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2 Inovace."

Podobné prezentace


Reklamy Google