Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_172.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_172."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_172

2 Jméno autora:Mgr. Zdeňka Hanzliková Třída/ročník:3. (7.) Datum vytvoření: Listopad 2013 Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Organická chemie Předmět:chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: výuková prezentace, osnova při probírání tématu, součástí materiálu je opakování učiva. Klíčová slova: Amfolyt, racemát, izolektrický bod, optická aktivita Druh učebního materiálu:Prezentace

3 Aminokyseliny - AMK

4 Obecný popis -Substituční deriváty karboxylových kyselin. -Obecně jakákoliv molekula obsahující karboxylovou a aminovou funkční skupinu. -I přesto, že bylo objeveno několik tisíc aminokyselin, důležitých aminokyselin, které se podílejí na stavbě bílkovin je pouze 22.

5 Fyzikální a chemické vlastnosti -Jedná se o bezbarvé krystalické látky dobře rozpustné ve vodě. -Všechny AMK kromě glycinu jsou opticky aktivní. - V přírodě se nacházejí jako racemát - směs 1:1 (L:D) – opticky neaktivní -Mají obojaký - amfoterní charakter. - Jsou schopny chovat se jako kyselina i zásada.

6 Izoelektrický bod -Taková hodnota pH, kdy je volný elektrický náboj roven nule – tedy AMK vytvoří dipolární strukturu. -Dipolární struktura - Také nazývaná amfion nebo amfolyt

7 Příprava -α AMK - Reakce α-halogen kyseliny s vodným roztokem -β AMK - Adicí na α, β nenasycené kyseliny

8 Reakce 1)S kyselinami 2)Se zásadami

9 Reakce 3)Vzájemná kondenzace AMK Vznikají peptidy Oligopeptidy (2-10 AMK) Polypeptidy (10-100 AMK) Bílkoviny (100++ AMK) Peptidový můstek

10 Procvičování -Co je to racemát? -Kolik AMK musí mít molekula, abychom ji mohli nazvat bílkovinou? -Co je to izoelektrický bod?

11 Procvičování -Co je to racemát?  Směs opačných izomerů v poměru 1:1 -Kolik AMK musí mít molekula, abychom ji mohli nazvat bílkovinou?  100 a více -Co je to izoelektrický bod?  Hodnota pH, kdy se AMK vytváří dipolární strukturu.

12 Citace literatury: BŘÍŽĎALA, Jan. PŘÍRODOVĚDECKÁ FAKULTA UK V PRAZE. E-ChemBook - Multimediální učebnice chemie [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://www.e-chembook.eu/ http://www.e-chembook.eu/ PEČOVÁ, Danuše. Organická chemie. 2. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005. ISBN 80-7182-142-X.


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_172."

Podobné prezentace


Reklamy Google