Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

italsky útěk, únik) je kontrapunktická, polyfonní, imitační, dvouhlasá až šestihlasá jednovětá hudební skladba. Jedná se o vrcholnou formu kontrapunktu,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "italsky útěk, únik) je kontrapunktická, polyfonní, imitační, dvouhlasá až šestihlasá jednovětá hudební skladba. Jedná se o vrcholnou formu kontrapunktu,"— Transkript prezentace:

1

2 italsky útěk, únik) je kontrapunktická, polyfonní, imitační, dvouhlasá až šestihlasá jednovětá hudební skladba. Jedná se o vrcholnou formu kontrapunktu, která důsledně dodržuje rovnost všech hlasů. Mezi její charakteristické rysy patří: instrumentální skladba, tzn. je určena nástroji nebo hudebnímu tělesu téma – dux/vůdce, odpověď – comes/průvodčí (reálná, tonální), protivěta (volná, stálá), trojdílnost skladby – expozice, provedení, závěr, tonální plán, podle něhož jednotlivé hlasy po sobě nastupují (reperkuse).

3 Expozice předvedení tématu v hlavní tónině, rozdělení: prostá – téma nastoupí v každém hlasu pouze jednou, rozšířená – alespoň v jednom z hlasů znovu zazní Dux nebo Comes. Provedení změna tóniny, kromě dominanty i subdominanty, paralelní tónina, obsahuje mezivěty, sekvence, prodlevy (nejčastěji na dominantě – příprava nástupu závěru (tónika).

4 Repríza čtyři znaky reprízy: nástup hlavního tématu na tónice (Dux) přítomnost jedné těsny nebo více těsen prodleva na konci (tonika) vybočení do subdominanty (i moll)

5 Fughetta malá fuga, někdy chybí provedení. Fugato práce s fugovým tématem. Invence kratší imitační polyfonní skladba. Ricercar řada fugových expozic propojených mezivětami, je to původce fugy. http://www.youtube.com/watch?v=NEKF08t3mW4

6 Fugy se vyskytují v hudební literatuře jako samostatné skladby, jsou však též často sdružovány do jednoho celku spolu s tokátou, preludiem či fantazií, a to především v období pozdního baroka. Z českých skladatelů se tomuto hudebnímu útvaru věnoval např. František Xaver Brixi. Fuga se objevuje i v dílech autorů dalších hudebních období, v romantismu např. u Johannese Brahmse. Fuga se vyskytuje též jako součást cyklů, např. ve 2. smyčcovém kvartetu D dur, op. 35 Vítězslava Nováka i jako díl kombinované formy, např. v symfonické básni Bedřich Smetany Z českých luhů a hájů.

7 Slovem Madrigal se označuje několik uměleckých forem pozdního středověku a raného novověku, vycházejících především z italské kultury. Jsou to: Madrigal čtrnáctého století (trecenta), poměrně jednoduchá, většinou dvouhlasá písňová forma, živá zhruba mezi roky 1300 až 1370. Jejím nejdůležitějším představitelem je Francesco Landini.

8 Madrigal jako lyrická literární forma, používaná zhruba ve stejné době, tj. ve čtrnáctém století, především pro psaní milostné poezie. Vrcholným mistrem literárního madrigalu byl Francesco Petrarca. Tato literární forma má 6 - 13 veršů, tři rýmy, rýmovaná je podle libovolného schématu. Veršová forma není dána, obvyklé jsou ale verše jambické. Myšlenka by měla být duchaplná a vyjádřená uhlazeně, se stylistickou pečlivostí.

9 Renesanční a raně barokní madrigal, čtyř až šestihlasá vokální nebo později vokálně instrumentální forma komorní světské hudby vzniklá kolem roku 1530 (první sbírku madrigalů vydal Philippe Verdelot roku 1533) a dovršená dílem Claudia Monteverdiho, jenž své vrcholné madrigalové dílo Madrigaly válečné a milostné uveřejnil roku 1638.

10


Stáhnout ppt "italsky útěk, únik) je kontrapunktická, polyfonní, imitační, dvouhlasá až šestihlasá jednovětá hudební skladba. Jedná se o vrcholnou formu kontrapunktu,"

Podobné prezentace


Reklamy Google