Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hudební nástroje Rozdělení nástrojů podle způsobu vzniku zvuku Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_3 2 _INOVACE_ UaK17 _ Hudební Nástroje Autor materiálu:Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hudební nástroje Rozdělení nástrojů podle způsobu vzniku zvuku Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_3 2 _INOVACE_ UaK17 _ Hudební Nástroje Autor materiálu:Mgr."— Transkript prezentace:

1 Hudební nástroje Rozdělení nástrojů podle způsobu vzniku zvuku Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_3 2 _INOVACE_ UaK17 _ Hudební Nástroje Autor materiálu:Mgr. Pavel Hájek Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

2 1. Strunné nástroje Zdrojem zvuku je napnutá chvějící se struna Zdrojem zvuku je napnutá chvějící se struna a) smyčcové (housle, viola, violoncello, kontrabas) a) smyčcové (housle, viola, violoncello, kontrabas) b) drnkací (kytara, harfa, cembalo) b) drnkací (kytara, harfa, cembalo) c) úderné (klavír, cimbál) c) úderné (klavír, cimbál) 2. Dechové nástroje Zvuk vzniká rozechvíváním vzduchu Zvuk vzniká rozechvíváním vzduchu a) dřevěné (flétny, pikola, hoboj, klarinet, fagot) a) dřevěné (flétny, pikola, hoboj, klarinet, fagot) b) žesťové (trubka, pozoun, tuba, lesní roh) b) žesťové (trubka, pozoun, tuba, lesní roh) c) vícehlasé (varhany, akordeon) c) vícehlasé (varhany, akordeon) 3. Bicí nástroje zvuk vzniká mechanickým působením zvuk vzniká mechanickým působením a) blanozvučné (tympány, malý buben, velký buben) a) blanozvučné (tympány, malý buben, velký buben) b) samozvučné (triangl, činely) b) samozvučné (triangl, činely)

3 1. Strunné nástroje Zdrojem zvuku je napnutá chvějící se struna Zdrojem zvuku je napnutá chvějící se struna a) smyčcové - struny rozechvívá smyčec a) smyčcové - struny rozechvívá smyčec smyčec se potírá kalafunou smyčec se potírá kalafunou housle housle jejich zvuk se nejvíce podobá lidskému hlasu jejich zvuk se nejvíce podobá lidskému hlasu mají 4 struny mají 4 struny viola viola Viola (vpravo) je jen o málo větší než housle

4 violoncello violoncello kontrabas kontrabas tvoří zvukový základ smyčcového orchestru

5 b) drnkací - struny se rozechvívají trsátkem nebo prsty kytara kytara harmonicky doprovodný nástroj 6 strun, 12 strun elektrické kytary - rockové kapely harfa harfa trojúhelníkovitý tvar 47 strun cembalo cembalo

6 b) úderné (kladívkové) b) úderné (kladívkové) klavír klavír jeden z nejuniverzálnějších hudebních nástrojů cimbál cimbál

7 2. Dechové nástroje zvuk vzniká rozechvíváním vzduchu zvuk vzniká rozechvíváním vzduchu a) dřevěné dechové a) dřevěné dechové flétny flétny hoboj hoboj vyrábí se z ebenového dřeva pikola příčná flétna

8 klarinet klarinet fagot fagot vyrábí se z javorového dřeva

9 b) žesťové dechové trubka trubka zvuk je spojován se slavnostními příležitostmi pozoun (trombon) pozoun (trombon) zvuk připomíná trubku tuba tuba nejhlubší žesťový nástroj lesní roh lesní roh z mosazného plechu nalazuje atmosféru lesa a lovu

10 c) vícehlasé dechové varhany varhany kostely, katedrály akordeon (harmonika) akordeon (harmonika) různé velikosti klávesový, knoflíkový

11 3. Bicí nástroje zvuk vzniká mechanickým působením zvuk vzniká mechanickým působením a) blanozvučné a) blanozvučné tón se tvoří rozkmitáním membrány paličkami tón se tvoří rozkmitáním membrány paličkami tympány tympány malý buben malý buben vyrábí se z javorového dřeva velký buben velký buben

12 a) samozvučné a) samozvučné triangl triangl ocelový prut ohnutý do trojúhelníku, na jedné straně otevřen zvuk se tvoří pomocí kovové tyčinky činely (talíře) činely (talíře) tvar kruhu zvuk se tvoří údery dvou těles o sebe

13 Ověř si své znalosti 1. Kolik strun mají housle? 1. Kolik strun mají housle? a) 4b) 6c) 8 a) 4b) 6c) 8 2. Který smyčcový nástroj tvoří základ smyčcového orchestru? 2. Který smyčcový nástroj tvoří základ smyčcového orchestru? a) housleb) kontrabasc) viola a) housleb) kontrabasc) viola 3. Harfa je nástroj: 3. Harfa je nástroj: a)smyčcovýb) drnkacíc) bicí a)smyčcovýb) drnkacíc) bicí 4. Který nástroj je spojován se slavnostními příležitostmi? 4. Který nástroj je spojován se slavnostními příležitostmi? a) klarinetb) trubkac) kytara a) klarinetb) trubkac) kytara 5. Který žesťový nástroj navozuje atmosféru lesa a lovu? 5. Který žesťový nástroj navozuje atmosféru lesa a lovu? a) pozounb) tubac) lesní roh a) pozounb) tubac) lesní roh 6. Na který nástroj se hraje v kostelech? 6. Na který nástroj se hraje v kostelech? a) akordeonb) klarinetc) varhany a) akordeonb) klarinetc) varhany 7. Bicí nástroj trojúhelníkovitého typu se jmenuje: 7. Bicí nástroj trojúhelníkovitého typu se jmenuje: a) bubenb) trianglc) činely a) bubenb) trianglc) činely 8. Který nástroj nemá struny? 8. Který nástroj nemá struny? a) kontrabasb) klavírc) pozoun a) kontrabasb) klavírc) pozoun 9. Mezi bicí nástroj nepatří: 9. Mezi bicí nástroj nepatří: a) činelyb) pikolac) tympány a) činelyb) pikolac) tympány 10. Akordeon je nástroj: 10. Akordeon je nástroj: a) strunný drnkací b) bicí samozvučnýc) dechový vícehlasý a) strunný drnkací b) bicí samozvučnýc) dechový vícehlasý

14 Seznam literatury a pramenů: Seznam literatury a pramenů: Autor : Ranveig Autor : Ranveig Autor : UserFrinck51 Autor : UserFrinck51 Autor : Georg Feitscher Autor : Georg Feitscher Autor : Georg Feitscher Autor : Georg Feitscher primgitarre.jpg primgitarre.jpg Autor : Christoph Lange Autor : Christoph Lange Autor : Ratigan Autor : Ratigan Autor : Rouaud Autor : Rouaud a_011.JPG a_011.JPG Autor : Gryffindor Autor : Gryffindor g g Autor : gebruiker:Arent Autor : gebruiker:Arent pg pg Autor : Mezzofortis Autor : Mezzofortis t_flute_2.JPG t_flute_2.JPG Autor : Amadís Autor : Amadís pg pg Autor : Hustvedt Autor : Hustvedt an.jpg an.jpg Autor : Mezzofortis Autor : Mezzofortis Autor : Gregory F. Maxwell can.jpg Autor : Dbenzhuser Bach42AG.jpg Autor : FlamM g Autor : de:Benutzer:Achias ont.png Autor : Fluteflute tyConventionAll.jpg Autor : Megodenas Autor : Atent,Infrogmation ni_setup.jpg Autor : Flamuraj Autor : Chocho g Autor : Anon pg Autor : Pastorius

15 Metodický list Název materiálu: Název materiálu: VY_32_INOVACE_UaK17_Hudební nástroje VY_32_INOVACE_UaK17_Hudební nástroje Autor materiálu: Mgr. Pavel Hájek Autor materiálu: Mgr. Pavel Hájek Zařazení materiálu: Šablona: Zařazení materiálu: Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Sada: 32_INOVACE_HV Číslo DUM:32_INOVACE_UaK17 Předmět: Hudební výchova Sada: 32_INOVACE_HV Číslo DUM:32_INOVACE_UaK17 Předmět: Hudební výchova Ověření materiálu ve výuce: Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: Třída: 4. Ověřující učitel: Mgr. Pavel Hájek Datum ověření: Třída: 4. Ověřující učitel: Mgr. Pavel Hájek Anotace materiálu: Anotace materiálu: Materiál určený k výuce hudební výchovy. Obrázkový doplněk výukové hodiny s podrobnějším výkladem o jednotlivých hudebních nástrojích. Materiál určený k výuce hudební výchovy. Obrázkový doplněk výukové hodiny s podrobnějším výkladem o jednotlivých hudebních nástrojích. Podrobný metodický popis možností použití materiálu: Podrobný metodický popis možností použití materiálu: DUM zpracován pro výuku hudební výchovy 4.ročníku ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. DUM zpracován pro výuku hudební výchovy 4.ročníku ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. Žáci jsou pomocí obrázků seznámeni s jednotlivými hudebními nástroji. Součástí výuky je diskuse o způsobu vzniku zvuku u jednotlivých nástrojů. Hodina končí testem, ve kterém si žáci ověří své znalosti o hudebních nástrojích. Žáci jsou pomocí obrázků seznámeni s jednotlivými hudebními nástroji. Součástí výuky je diskuse o způsobu vzniku zvuku u jednotlivých nástrojů. Hodina končí testem, ve kterém si žáci ověří své znalosti o hudebních nástrojích.

16 Objekty použité k vytvoření sešitu jsou součástí prostředků zakoupeného výukového softwaru nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA. Autor: Mgr. Pavel Hájek Základní škola Bohutín, okres Příbram duben 2012


Stáhnout ppt "Hudební nástroje Rozdělení nástrojů podle způsobu vzniku zvuku Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_3 2 _INOVACE_ UaK17 _ Hudební Nástroje Autor materiálu:Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google