Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem."— Transkript prezentace:

1 Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/

2 Přímá úměrnost Matematika 7. ročník Jana Míková

3 Jeden žák zaplatí za filmové představení 60 Kč. Kolik zaplatí 2, 3, 4, … žáci? 2 žáci … = 120 Kč 3 žáci … = 180 Kč 4 žáci … = 240 Kč Jaký je vztah mezi počtem žáků a počtem korun? Čím více půjde žáků do kina, tím více zaplatí korun.

4 Tabulka pro vztah mezi počtem žáků a počtem vybraných korun: počet žáků (x) Kč (y) Zvětší-li se počet žáků dvakrát, zvětší se také dvakrát počet korun. Zmenší-li se počet žáků třikrát, zmenší se také třikrát počet korun. Tento vztah se nazývá přímá úměrnost.

5 V přímé úměrnosti platí: kolikrát se zvětší (zmenší) hodnota x, tolikrát se zvětší (zmenší) hodnota y. Které z tabulek vyjadřují přímou úměrnost? x13567 y x12468 y x y511036

6 Přímá úměrnost je daná: 1. tabulkou 2. vzorcem y = k. x 3. grafem grafem je přímka x12345 y y = 3.x

7 Rozhodni, mezi kterými veličinami platí vztah přímé úměrnosti: a)Doba, po kterou svítí žárovka, a cena za spotřebovanou elektrickou energii. b)Stáří člověka a jeho výška. c)Výměra pole a množství sklizně brambor při jejich rovnoměrné úrodě. d)Úroda jablek a množství dešťových srážek. e)Spotřeba benzínu automobilem a vzdálenost, kterou urazí při stejné rychlosti. Řešení: a, c, e

8 Doplňte druhý řádek tabulky tak, aby zapsaná závislost y na x byla přímá úměrnost (dále zapiš vzorec úměrnosti). x y3 x y 20 x y 35 Řešení: A.12,15,30,60 y=3.x B.4; 7,5; 9; 12,5 y=0,5.x C.20,50,40,125 y=5.x

9 Doplň tabulky a narýsuj grafy přímých úměrností, které jsou dané vzorci: y = 0,7. x y = 0,9. x x23568 y x13567 y

10 Zdroje: Rosecká, Z.-Čuhajová V.: Aritmetika pro 7. ročník, nakl. Nová Škola, Brno 2003 Odvárko, O.-Kadleček, J.: Matematika pro 7. ročník ZŠ, 2. díl, nakl. Prometheus, Praha 1998


Stáhnout ppt "Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem."

Podobné prezentace


Reklamy Google