Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPetr Kolář
1
Velká Británie: od „volného“ ke „kontrolovanému“ libertariánství Jan Outlý, Metropolitní univerzita Praha, outly@mup.cz
2
■ Jaké principy zdůrazňuje právní regulace v UK? Modely financování stran – volná soutěž x sbližování finančních možností – silnější pozice kandidátů x silnější pozice stran Egalitářsko – kandidátský (dříve Rusko, teoreticky) Egalitářsko – stranický (Německo) Libertariánsko – kandidátský (USA) Libertariánsko – stranický (UK) Modely financování stran – volná soutěž x sbližování finančních možností – silnější pozice kandidátů x silnější pozice stran Egalitářsko – kandidátský (dříve Rusko, teoreticky) Egalitářsko – stranický (Německo) Libertariánsko – kandidátský (USA) Libertariánsko – stranický (UK) USA (druhý libertariánský model): Limit na individuální dar Žádný limit na celkové náklady kampaně UK do roku 2001 Žádný limit na individuální dar Žádný limit na celkové náklady kampaně pro strany Omezení nákladů kampaně u kandidátů Omezené státní financování
3
■ Jaké principy zdůrazňuje právní regulace v UK? UK do roku 2001 Žádný limit na individuální dar Žádný limit na celkové náklady kampaně pro strany Omezení nákladů kampaně u kandidátů Omezené státní financování Short Money příspěvek opozičním poslaneckým klubům (ne stranám jako takovým) nárok mají subjekty disponující alespoň 2 poslanci prostředky jsou přísně účelově vázány na úkony spojené s parlamentní prací Cranborn Money obdoba Short Money pro Sněmovnu lordů nárok mají dvě nejsilnější opoziční strany fixní částka zvyšovaná o inflaci Institut Lídra opozice hrazení nákladů na kancelář předsedy nejsilnější opoziční strany náklady musejí být vyúčtovány a potvrzeny auditorem příplatek k poslanecké mzdě 2004: 67 tis. GBP / rok (základní poslanecký plat činil 49 tis. GBP / rok).
4
■ Jaké principy zdůrazňuje právní regulace v UK? UK do roku 2001 Žádný limit na individuální dar Žádný limit na celkové náklady kampaně pro strany Omezení nákladů kampaně u kandidátů Omezené státní financování Kontrola – vykazování darů Strany Neměly povinnost vykazovat výši ani původ darů (ač na nich při absenci státního financování byly závislé) Povinnost vykazovat dary ve svém účetnictví měli donoři - právnické osoby --> kontrola v praxi nemožná Nejsou-li stanovena pravidla, není co porušovat - žádné sponzorské aféry Kandidáti Kontrola existovala --> Richard Katz: britský systém "může mít pod kontrolou malou korupci, zatímco ignoruje možnost nakupování vlivu na celostátní úrovni či nekalostí" (KATZ, Richard, S.: Democracy and Elections. New York and Oxford 1997, s. 276)
5
Zásadní změna 2000 (od r. 2001) PPERA – Political Parties, Elections and Referendum Act) Nastartoval procesy, které vedly v roce 2009 k další úpravě: PPEA (Political Parties and Elections Act). Zásadní změna 2000 (od r. 2001) PPERA – Political Parties, Elections and Referendum Act) Nastartoval procesy, které vedly v roce 2009 k další úpravě: PPEA (Political Parties and Elections Act). Hlavní zásady PPERA z r. 2000 Maximální náklady na kampaň Úprava délky kampaně (na jakou dobu se limit nákladů vztahuje) Kontrola Státní financování Hlavní zásady PPERA z r. 2000 Maximální náklady na kampaň Úprava délky kampaně (na jakou dobu se limit nákladů vztahuje) Kontrola Státní financování ■ Trendy a přístupy současných reforem
6
Maximální náklady na kampaň Kandidáti pevná částka 5.483 GBP plus částka dle počtu voličů venkovské obvody 6,2 pence městské obvody 4,6 pence průměrný počet voličů 2001* --> venkovský obvod 9.660 GBP (33 % prům. roční mzdy) městský obvod 8.580 GBP (29 % prům. roční mzdy) Strany 30 tisíc liber na obvod (až 19,5 mil. GBP celostátně) (103 % prům. roč. mzdy) nebo (výhodné pro strany kandidující jen v menším počtu obvodů) 810 tisíc GBP v Anglii, 120 tis. GBP ve Skotsku a 60 tis. GPB ve Walesu Hlavní zásady PPERA z r. 2000
7
■ Trendy a přístupy současných reforem Délka kampaně (na jakou dobu se limit vztahuje) Kandidáti zpravidla interval mezi dnem ohlášení voleb (rozpuštění Dolní sněmovny) a dnem voleb Strany 356 dní před volbami – všechny peněžité i nepeněžité výdaje specifikované v zákoně se za toto období započítávají do limitu nákladů. Kandidáti měli k dispozici mnohem menší částku, než mohla v obvodu utratit jejich strana, ale na podstatně kratší období. Hlavní zásady PPERA z r. 2000
8
■ Trendy a přístupy současných reforem Kontrola Zřízena Volební komise (The Electoral Commission) Dolní sněmovnou jmenovaná, ale nezávislá komise disponující výkonným aparátem (cca 150 zaměstnanců) 10 komisařů jmenovaných na dobu 4 let kandidáti na členství nesmějí být v době jmenování činní v politice již 10 let Hlavní zásady PPERA z r. 2000 strany podávají EC přehled přijatých darů s identifikací donorů mimo volby 4x ročně v době kampaně 1x týdně vztahuje se na dary nad 5 tis. GBP pro ústředí strany (od 2009 7,5 tis.) nad 1 tis. GBP pro místních organizace a individuální kandidáty (od 2009 (1,5 tis) do 21 dnů po volbách strany podávají kompletní zprávu o darech, eviduje se každý dar nad 200 GBP pro stranu nad 50 GBP pro kandidáta jednou ročně podávají strany EC výroční finanční zprávu povinnost reportovat dary zůstala i jejich poskytovatelům - EC má informace z obou zdrojů a může kontrolovat, zda se shodují
9
■ Trendy a přístupy současných reforem Státní financování Rozšířeno o tzv. Policy Development Grants Celkem 2 mil. GBP / rok rozdělované mezi všechny strany mající alespoň 2 poslance proporčně dle jejich síly. Hlavní zásady PPERA z r. 2000
10
Zavedení limitů na výši daru. Přijetí opatření zabraňující porušování či obcházení omezení na výši daru. Zabránit neustálému růstu nákladů na kampaň snížením jejich stopů. Posílení kontroly financování třetími stranami. Rozšíření státního financování stran v zájmu stabilizace systému a dosažení férovějších podmínek. Státního financování by stranám mělo být přiznáváno úměrně jejich voličské podpoře. Lepší a průhlednější přístup veřejnosti k informacím o zdrojích, z nichž jsou strany financovány. Posílení pravomocí a kapacit Volební komise, aby mohla financování stran lépe kontrolovat. ■ Trendy a přístupy současných reforem 2006: aféra loans for peerages 2007: falešný sponzor Labour Party 2003-2009: Ashcroft Money Impulsy k úpravám regulace po r. 2001 Loans for peerages 2007: šetření a zpráva sira Haydena Phillipse. Návrhy: Nejprve krach jednání mezi stranami, po aféře s falešným sponzorem znovu otevřeno 2009 PPEA (Political Parties and Elections Act), účinnost od 2010.
11
Kandidáti pevná částka 5.483 GBP plus částka dle počtu voličů venkovské obvody 6,2 pence městské obvody 4,6 pence ■ Trendy a přístupy současných reforem 25 tis. GBP na 1. fázi kampaně (od 1. ledna do rozpuštění Sněmovny) + 7,2 tis. GBP na horkou fázi kampaně 7 p 5 p 7 p 5 p Podstatné navýšení: průměrný obvod cca 30 tis. GBP pro 1. fázi kampaně (4, 5 měsíce) cca 11 tis. GBP pro 2. fázi (2010: 12. 4 až 6. 5.) Strany 30 tisíc liber na obvod (až 19,5 mil. GBP celostátně) Kandidáti mají k dispozici mnohem vyšší limit, než může v obvodu utratit jejich stranické ústředí, a to na mnohem kratší období. Vybrané změny v PPEA
12
■ Trendy a přístupy současných reforem Kontrola The Electoral Commission Dolní sněmovnou jmenovaná, ale nezávislá komise disponující výkonným aparátem (cca 150 zaměstnanců) 10 komisařů jmenovaných na dobu 4 let kandidáti na členství nesmějí být v době jmenování činní v politice již 10 let 4 z 10 členů komise nově nominováni přímo politickými stranami a jde o dosud aktivní politiky U ostatních 6 komisařů se zkracuje požadavek odstupu od výkonu politické funkce na 5 let EC dostává pravomoc vyšetřovat podezření a udělovat pokuty. Vybrané změny v PPEA
13
■ Trendy a přístupy současných reforem Zdroj: EC
14
■ Trendy a přístupy současných reforem Procentuelní využití maximálních nákladů na kampaň, 2010 Zdroj: EC
15
■ Hlavní nedostatky systému Perfektní transparentnost nahlášených darů X neschopnost EC vynucovat jejich úplnost (změna s přijetím PPEA?) Žádná z hlavních kauz mezi lety 2001-2010 nevedla k vznesení obvinění Limity na kampaně jsou spíše virtuální – nejsou využívány a platí tak stále libertariánský princip Zdroj: EC
16
■ Hlavní nedostatky systému Perfektní transparentnost nahlášených darů X neschopnost EC vynucovat jejich úplnost (změna s přijetím PPEA?) Žádná z hlavních kauz mezi lety 2001-2010 nevedla k vznesení obvinění Limity na kampaně jsou spíše virtuální – nejsou využívány a platí tak stále libertariánský princip Prodloužení doby kampaně povede k větším nárokům na dobrovolnickou práci agitátorů ( v kombinaci s vyššími limity potenciál profesionalizace stran) Nezavedeny limity na dary – kampaň může výrazně ovlivnit dar od několika donorů.
17
■ Hlavní nedostatky systému Průměrná výše daru dle typu sponzora Zdroj: EC, výpočty autor
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.