Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná."— Transkript prezentace:

1 Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná kladka a znají, kde se používají kladky v praxi. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, pevná a volná kladka. Druh učebního materiálu Procvičování Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost 7534,5kB/ prosinec IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU

2 Pevná kladka: Kotouč na jehož obvodu je žlábek, do kterého se vkládá lanko. Obr. 1 Obr. 2

3 Rovnovážná poloha páky a kladky: Ramena stejně dlouhá a 1 = a 2 Síly stejně veliké F 1 = F 2 Modelem rovnoramenné páky je pevná kladka. Obr. 3 a,b,c

4 Pevná kladka: r – poloměr kladky ( rameno síly ) Pevná kladka je v rovnovážné poloze, když na obou koncích lana působí stejné síly. Obr.4 Obr. 5

5 Kde používáme v praxi pevnou kladku a v čem spočívá výhoda jejího použití? Výhoda – působíme na těleso prostřednictvím lana směrem dolů. Použití: stavebnictví – pokrývači, zedníci, lodě, výtahy Studna- kolo na hřídeli Obr. 6 a,b,c

6 Volná kladka – volně pohyblivá osa: Pro rovnovážnou polohu platí, že na volný konec lana působíme poloviční silou. Nevýhoda působíme silou směrem vzhůru. Obr. 7 Obr. 8

7 Pojmenuj kladky na obrázku? pevná volná kladkostroj Obr. 9 a,b,c

8 Lano pevné kladky se přetrhne působením síly 2,2 kN. Jakou může mít zvedané těleso maximální hmotnost? F = 2,2 kN = 2200 N g = 10 N/kg m = ? kg Zvedané těleso může mít hmotnost maximálně 220 kg. Obr. 10

9 Jak velkou silou musím působit na volný konec lana, má-li být volná kladka v rovnovážné poloze a hmotnost závaží je 100 g? Na volný konec lana působíme silou 0,5 N. Obr. 11

10 Využití otáčivých účinků v praxi – pojmenuj správně zařízení na obrázku? Obr. 12 a-e

11 Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, c2003, 203s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: studijní část. 2. vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: pracovní část. 2.vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1 – 12 - autor Michal Gruber, prosinec 2011

12 Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.


Stáhnout ppt "Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná."

Podobné prezentace


Reklamy Google