Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úvod do nových médií a komunikace Ing. Jiří Kysela Katedra informačních technologií - Fakulta elektrotechniky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úvod do nových médií a komunikace Ing. Jiří Kysela Katedra informačních technologií - Fakulta elektrotechniky."— Transkript prezentace:

1 Úvod do nových médií a komunikace Ing. Jiří Kysela Katedra informačních technologií - Fakulta elektrotechniky a informatiky - Univerzita Pardubice

2 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Identifikační technologie  RFID (Radio Frequency Identification) – nejčastěji k identifikaci zboží a v bezkontaktních platebních či MHD kartách. RFID může být pasivní (čip odpoví na základě energie přijaté z čtečky) či aktivní (méně používané, vyžadují zdroj napájení).  NFC (Near Field Communication) – bezdrátová technologie využívaná např. k identifikaci virtuální elektronické peněženky u smartphone a přenosu dat pro placení s ní či v aplikaci otevírání hotelového pokoje.  QR-kódy. Zdroj obr.: Příklady využití RFID (čárový kód s pasivním RFID čipem) a NFC: Pro realizaci požadavků uživatele na zjištění identity věcí se využívají identifikační technologie, mezi které patří: Zdroj obr.: phone-door-key

3 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Identifikační technologie  QR kód (Quick Response code otevřený standard z roku 1994 od společnosti Denso-Wave) je možné využít pro identifikaci a díky verzím s vyšší paměťovou kapacitou i jako nositele až cca 3 kB dat, která mohou být ve formátech:  text,  URL,  souřadnice GPS,  tel. kontakt,  odeslání předdefinované SMS/MMS,  událost do mobilního kalendáře,  SSID WiFi sítě.  Různé verze QR kódu (1-40) mají různou přenosovou kapacitu ( Bytů), díky různému množství tzv. modulů (černé a bílé tečky, od 21x21 po 177x177) a stanovené korekci chyb (viz tabulka) pomocí metody Reed-Solomon. Úroveň korekce chyb Schopnost opravy poškoz. plochy L7 % M15 % Q25 % H30 %

4 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Identifikační technologie  QR kód má výhodu čitelnosti zařízením z jakéhokoliv úhlu, neboť se orientuje podle čtverců umístěných v rozích.  Nevýhodou může být tzv. Attaging, neboli útočení na mobilní zařízení prostřednictvím QR kódů se škodlivým obsahem (např. přesměrováním). Uživatel neví, zda na billboardu/plakátu/webu původní QR kód nebyl nahrazen QR kódem útočníka.  Od roku 2013 podporují QR kódy i české banky (KB, ČSOB, Česká spořitelna, Raiffeisen bank, Fio banka, Air Bank) jako rychlý způsob předvyplněného platebního příkazu v internetovém bankovnictví. Okamžitě je začíná využívat mnoho internetových obchodů. Zdroj obr.: zxing.appspot.com/generator/

5 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Identifikační technologie  V aplikacích nových médií se QR kódy využívají často v cestovním ruchu – na památkách a významných místech jsou umístěny značky s jejichž pomocí se návštěvník může dozvědět bližší informace či další tipy.  Takové projekty existují v zahraničí, ale jsou velmi rozšířené i v České republice – např. v ZOO v Liberci, v Jeseníkách, Krkonoších, jižních Čechách, Krušných horách, na jižní Moravě, atd. V tuzemsku je v pokrývání turistických bodů zájmu QR kódy nejaktivnější občanské sdružení Taggmanager (viz Obr.). Zdroj obr.:www.taggmanager.cz

6 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Geolokační technologie  Pro zjištění polohy mobilního zařízení a uživatele se používají geolokační technologie.  Jako geolokační technologie jsou nejčastěji využity:  GPS (satelitní navigační systém USA),  GLONASS (… Ruska),  Galileo (… EU – naplánován na rok 2014),  či bezdrátové a mobilní technologie (prostřednictvím BTS a Node B).

7 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Geolokační technologie Princip geolokační technologie GPS :  Systém zahrnuje 31 satelitů, pohybujících se na oběžné dráze ve výšce metrů nad zemí, z každého místa na Zemi je 24 hodin denně pozorovatelných obvykle 5-8 satelitů (vždy minimálně 4), v České republice zpravidla 7-8 satelitů.  Přijímač GPS sleduje 3-12 satelitů a registruje z nich informace.  GPS pracuje v geodetickém systému WGS84 (angl. World Geodetic System 1984) který udává souřadnice v rozsahu +90 až -90 pro zeměpisnou šířku, +180 až -180 pro zeměpisnou délku a také nadmořskou výšku (resp. výšku nad tzv. Geoidem).  GPS vyžaduje přímou viditelnost tzv. LOS (Line-Of-Sight) mezi přijímačem a satelity. Opakem je tzv. NLOS (Non Line-Of-Sight) - nepřímá viditelnost.

8 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Geolokační technologie V současnosti používané metody lokace: Metoda lokace Průměr. přesnost [metry] VýhodyNevýhody BTS 250 – 5000Funkčnost při NLOS.Málo přesná lokace. Výborné pokrytí (v ČR 95-99%) území a dostupnost. Krátká doba inicializace. Nízká spotřeba energie baterie. Nezatěžuje síťový přenos. GPS 5 – 20Velmi přesná lokace.Nutnost LOS. Výborné pokrytí území a dostupnost. Delší doba inicializace. Nezatěžuje síťový přenos. aGPS 10 – 50Funkčnost při NLOS.Zatěžuje síťový přenos (GPRS). Poměrně přesná lokace. Výborné pokrytí (v ČR 95-99%) území a dostupnost. Krátká doba inicializace. Nízká spotřeba energie baterie (při GSM). IPS (Bluetooth, WiFi, atd.) 1 – 10 (dle počtu access pointů) Funkčnost při NLOS.Nutná dodatečná bezdr. infrastruktura. Velmi přesná lokace.Zatěžuje síťový přenos. Krátká doba inicializace.

9 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Informační systémy Pojítkem mezi bezdrátovými datovými či mobilními technologiemi a geolokačními a identifikačními technologiemi jsou tzv. informační systémy (zkr. IS).  IS umožňuje uchovávat, měnit a analyzovat data a zobrazit je ve formě požadované pro geografické či dopravní aplikace.  V nových médiích využíván geografický informační systém (angl. Geographic Information System - GIS ), nejčastěji v podobě mobilního GIS či webového GIS. Dále např. inteligentní dopravní systémy (Intelligent Transport Systém - ITS), využívaný nejčastěji u telematických služeb.  V nových médiích jsou IS v současnosti velmi nesourodým pilířem. Ani v tak klíčových jako je šíření krizových informací v dopravě (pouze některé z nich jsou harmonizované – např. EU systém eCall).

10 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Co je LBS Myšlenkou LBS je poskytnout informace k otázkám typu: Kde jsem? Co se děje v mém okolí? Kde jsou moji přátelé?  LBS (Location Based Services) – Lokálně kontextové služby  Jsou prostředníkem mezi informacemi (z Internetu či vnější databáze) a jejich uživatelem.  Poskytují v dané lokalitě informace a služby (informační, navigační, sociální, propagační, monitorovací, manažerské atd.) vztahující se k:  aktuální poloze jejich uživatele (faktor místa),  aktuálnímu času (faktor času),  profilu uživatele (faktor uživatele).

11 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela  Komunikační rozhraní realizují LBS prostřednictvím bezdrátových datových (Bluetooth, WiFi, WiMax) či mobilních technologií (GPRS/EDGE/CDMA/UMTS/HSPA/LTE), využívají lokační (GPS, GLONASS, Galileo, BTS/Node B) a identifikační technologie (NFC, RFID, QR-kódy). Zdroj obr.: Konvergence lokálně kontextových a telematických služeb : KYSELA, J.

12 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Aktuální využití LBS  Již nyní velmi široké:  Stáhnutí turistického průvodce, programu kina či mobilní hry.  Placení jízdenky MHD mobilním zařízením.  Hraní GeoCaching,  Využívání geosociálních sítí Foursquare, Google+ / Facebook, Munzee, atd. Identifikační technologie v LBS

13 Zdroj obr.: e-Turismus v oblasti cestovního ruchu: J. Zelenka, V. Pechanec, V. Bureš, P. Čech, D. Ponce

14 Úvod do nových médií a komunikace ing. Jiří Kysela Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Úvod do nových médií a komunikace Ing. Jiří Kysela Katedra informačních technologií - Fakulta elektrotechniky."

Podobné prezentace


Reklamy Google