Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět Dějepis pořadové číslo DUM8

2 AnotacePrezentace stručně přibližuje pozdní dobu kamennou. AutorMgr. Štěpánka Kočová Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivitykombinovaná Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina let

3 Eneolit – pozdní doba kamenná (4 300 – př.n.l.) Řada novinek : Oradlo = dřevěný hák, místo okopávání půdy se rozšiřuje orba. Hák byl vyroben ze zahnuté větve. Zprvu ho táhli lidé, později dobytčata. Lidé začali obdělávat větší plochy polí = vypěstovali větší množství obilí. Změna ve způsobu hospodaření : část pole odpočívala – neosévala se, sloužila k pastvě dobytka. V této době byl ochočen kůň. Vůz : tažený dobytkem, vyřešení konstrukce kola a jeho upevnění na nápravu velmi usnadnilo práci.

4 Vůz s plnými koly využívali lidé nejen při zemědělských pracích, ale také k dopravě dřeva nebo jiných surovin i k dopravě osob

5 Dřevěné oradlo tažené dobytčaty umožňovalo obdělávat větší plochy polí

6 Dům : rostla úloha muže, který měl zájem předávat majetek svým potomkům – vzniká rodina, pro níž muž staví dům, který je menší než v neolitu. Tyto se nazývají zemnice a polozemnice.

7 Začala vznikat sídliště umístěná na výhodných vyvýšených místech – hradiště = opevněna palisádami, příkopy. Hradiště byla centry hospodářskými, správními a náboženskými.

8 Měď a měděné předměty : první kov Měď se někdy nachází v přírodě čistá, jindy je získávána z rudy. Lidé se naučili z tohoto kovu odlévat předměty, z mědi zhotovovali šperky, ale také pracovní nástroje (sekery, sekeromlaty, klíny, dlátka) nebo zbraně (např. dýky). Tyto předměty byly kvalitnější než kamenné. Tavení mědi a výroba měděných předmětů = velká vymoženost té doby. Protože se měď vyskytuje jen na určitých místech, vedla snaha po jejím získání k rozvoji obchodu. V této době kovolijci vytvářeli předměty a šperky také ze zlata a stříbra.

9

10 Vznik řemesel : dochází k nahromadění přebytku obilí = majetkové rozdíly mezi lidmi. Tento přebytek umožnil uvolnění pracovních sil pro jiné činnosti. Od zemědělství se začala oddělovat řemesla = dělba práce. Řemeslníci se specializovali na jediný druh výroby. Vedle vrstvy zemědělců se vytvářela vrstva řemeslníků a obchodníků. Nad nimi měl moc náčelník.

11

12 Náboženství : kult velké matky zanikl. Náčelník rodu se stal také knězem, prostředníkem mezi lidmi a božstvem. Dříve lidé pohřbívali své mrtvé ve skrčené poloze na levém boku s hlavou k západu (učebnice str. 30 – obrázky – přečíst). Mrtví do hrobu dostávali milodary (dar zemřelému). Eneolit přinesl změnu v pohřbívání = pohřeb spáleného těla, nad kosterními zbytky pak navršili mohylu.

13

14 Zdroje: Lidé pravěku, vydavatelství Fortuna Print, Praha 1994 Lovci mamutů, Petr Šída a kolektiv, vydáno ve spolupráci s Národním muzeem, Ottovo nakladatelství 2007 Dějepis – učebnice pro 6. ročník, SPN Praha 2001


Stáhnout ppt "Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google