Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět Dějepis pořadové číslo DUM13

2 AnotacePrezentace stručně přibližuje dobu bronzovou. AutorMgr. Štěpánka Kočová Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivitykombinovaná Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina let

3 Doba bronzová (2 200 – 700 př.n.l.) Bronz = slitina mědi a cínu (10:1), umožnil vyrábět opravdu pevné nástroje (srp), zbroj (náholenice, štít, pancíř – obr. na str. 34) a zbraně (meč,dýka), které pak bylo možno různě tvarovat, brousit a užívat pro práci a boj. Bronz je kovem neporovnatelně tvrdším a pevnějším.

4 Výroba bronzu : za vysokých teplot, jichž hutníci dosahovali v pecích pomocí kožených měchů, kterými do žároviště vháněli vzduch. Vyrobený bronz odlévali do kamenných nebo keramických forem. Zvláštní technikou bylo tzv. odlévání do ztracené formy (nebo na ztracený vosk). Žádaný předmět se vymodeloval z vosku a obalil hlínou. Pak se vše v peci vypálilo a vosk vytekl. Do vzniklé dutiny nalili roztavený kov. Po vychladnutí formu rozbili a objevil se žádaný předmět, jeho úpravu dokončili kovotepci broušením, kováním atd.

5 Kamenná dvoudílná forma na odlévání jehlic. Když se obě poloviny přiložily k sobě, slévaný bronz stékal otvory na špičce každé jehlice.

6 Bronzové výrobky – bohatství lidí té doby patřily i tepané šperky (náramky, náhrdelníky a spony ke spínání šatů, jehlice, záušnice, korálky, čelenky, brýlovité brože).

7 Zemědělství : stále se používalo dřevěné oradlo tažené dobytčaty. Pěstovalo se proso, ječmen, pšenice, žito, luštěniny = používali bronzové srpy. Řemesla : hrnčířství (stále se keramika zhotovovala v ruce) a textilní řemeslo Hradiště – opevněné řemeslnické a obchodnické sídliště Náboženství : víra ve velké množství bohů (bůh Slunce, hvězd, vody…), aby si je naklonili, přinášeli jim zvířecí i lidské oběti. Náboženské obřady řídil kněží.

8 Uspořádání společnosti : narůstaly majetkové rozdíly mezi lidmi. Rodové občiny se spojovaly v kmeny (společenství složené z rodů, mají společný jazyk, území). V čele stál náčelník se svou ozbrojenou družinou. Společnost dále tvořili kněží, obchodníci, řemeslníci, bojovníci, rolníci.

9 Vývoj osídlení českých zemí : Kultura únětická – archeologická kultura nazvaná podle místo naleziště. Bohatá a vyspělá společnost, existovala 500 let, příčiny zániku nejsou známy. Kultura mohylová – archeol. kultura nazvaná podle hrobů Kultura popelnicových polí – archeol. kultura nazvaná podle způsobu pohřbívání žehem a popel zesnulých byl ukládán do hliněných nádob – popelnic.

10 Zdroje: Lidé pravěku, vydavatelství Fortuna Print, Praha 1994 Lovci mamutů, Petr Šída a kolektiv, vydáno ve spolupráci s Národním muzeem, Ottovo nakladatelství 2007 Dějepis – učebnice pro 6. ročník, SPN Praha 2001


Stáhnout ppt "Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google