Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_201.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_201."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_201 Jméno autora: Ing. Bohuslava Klapuchová Třída/ročník: 3. Ročník Datum vytvoření:

2 Vzdělávací oblast: Podnikání a podnikové činnosti Tématická oblast: Marketingový mix Předmět: Marketing a management Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti se seznamují s významem značky. Uvádějí informace, které musí být uvedeny na obalu různých druhů výrobků (potraviny, léky,…). Seznamují se s životním cyklem výrobků. Klíčová slova: Marketingový mix, výrobek, koncepce totálního výrobku, životní cyklus výrobku Druh učebního materiálu: Prezentace

3 Marketingový mix Výrobek Výrobek Cena Cena Distribuce Distribuce Propagace Propagace

4 Výrobek  Zkuste definovat výrobek Výrobek = hmotný statek, služba nebo myšlenka, která se stává předmětem směny na trhu a je určena k uspokojení lidské potřeby nebo přání Členění výrobků Z hlediska délky použití: Z hlediska délky použití: Zboží dlouhodobé spotřeby – používá se déle než 1 rok Zboží dlouhodobé spotřeby – používá se déle než 1 rok Zboží krátkodobé spotřeby – používá se po dobu kratší než 1 rok Zboží krátkodobé spotřeby – používá se po dobu kratší než 1 rok Z hlediska zákazníka: Z hlediska zákazníka: Spotřební zboží – nakupují domácnosti Spotřební zboží – nakupují domácnosti Kapitálové statky – nakupují firmy Kapitálové statky – nakupují firmy

5 Koncepce totálního výrobku Jádro – užitná vlastnost výrobku Jádro – užitná vlastnost výrobku Zhmotnělý výrobek – cena, kvalita, design, značka, obal,… Zhmotnělý výrobek – cena, kvalita, design, značka, obal,… Přidaný výrobek – záruka, servis, služby,… Přidaný výrobek – záruka, servis, služby,… Definujte jádro, zhmotnělý a přidaný výrobek u auta a počítače Definujte jádro, zhmotnělý a přidaný výrobek u auta a počítače Jádro Zhmotnělý výrobek Přidaný výrobek

6 Značka výrobku Co je to značka a v čem vidíte její význam? Co je to značka a v čem vidíte její význam? odlišuje výrobek od konkurence, pomáhá jeho identifikaci, je i zárukou kvality, měla by být snadno zapamatovatelná odlišuje výrobek od konkurence, pomáhá jeho identifikaci, je i zárukou kvality, měla by být snadno zapamatovatelná identifikace výrobku určitého výrobce pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo kombinace těchto faktorů identifikace výrobku určitého výrobce pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo kombinace těchto faktorů ochranná známka = registrovaná a právně chráněná značka ochranná známka = registrovaná a právně chráněná značka Význam značky: rychlá identifikace výrobků rychlá identifikace výrobků image výrobků – sdělení, co zákazníci mohou od výrobku očekávat image výrobků – sdělení, co zákazníci mohou od výrobku očekávat garance kvality garance kvality základ komunikace se zákazníkem základ komunikace se zákazníkem konzistence v nákupním chování – zákazník, který je spokojený s jedním výrobkem určité značky pravděpodobně koupí i jiné výrobky téže značky konzistence v nákupním chování – zákazník, který je spokojený s jedním výrobkem určité značky pravděpodobně koupí i jiné výrobky téže značky

7 Značka: výrobce výrobce obchodní firmy obchodní firmy Věrnost značce – tendence v chování zákazníků záměrně a opakovaně kupovat výrobek určité značky Existuje značka, které jste věrni? U jakého výrobku a proč? Strategie značky: kmenová značka – všechny výrobky jednoho výrobce mají stejnou značku kmenová značka – všechny výrobky jednoho výrobce mají stejnou značku individuální značka – jeden výrobce má pro každý svůj výrobek jinou značku individuální značka – jeden výrobce má pro každý svůj výrobek jinou značku

8 Obal Jaké funkce má obal? Jaké informace můžeme získat z etikety? Tvoří ho samotný fyzický obal a etiketa Funkce: ochranná – ochrana před poškozením, … např. při přepravě výrobku ochranná – ochrana před poškozením, … např. při přepravě výrobku komunikační – obal obsahuje informace důležité pro zákazníky komunikační – obal obsahuje informace důležité pro zákazníky

9 Služby V čem vidíte význam služeb? Jaké druhy služeb podle vás zákazníci nejčastěji vyžadují? Zvyšují prodej, vytváří image podniku, snižují riziko zákazníků při nákupu Druhy služeb: záruka záruka vrácení peněz vrácení peněz doprava, instalace doprava, instalace zasílání katalogů,… zasílání katalogů,…

10 Životní cyklus výrobku Fáze životního cyklu: 1. Uvedení výrobek není na trhu známý, je po něm nízká poptávka, musí se provést propagace výrobek není na trhu známý, je po něm nízká poptávka, musí se provést propagace malý prodej, vysoké náklady, nízký zisk popř. ztráta malý prodej, vysoké náklady, nízký zisk popř. ztráta cenové strategie: cenové strategie: penetration price penetration price skimming price skimming price výrobek nakupují inovátoři výrobek nakupují inovátoři 2. Růst roste prodej, rostou tržby, klesají náklady na jednotku, roste zisk roste prodej, rostou tržby, klesají náklady na jednotku, roste zisk penetration price roste, skimming price klesá penetration price roste, skimming price klesá roste i konkurence, proto firma začíná uvažovat o modifikacích výrobku roste i konkurence, proto firma začíná uvažovat o modifikacích výrobku nakupují počáteční osvojitelé nakupují počáteční osvojitelé

11 3. Zralost nejvyšší prodej, nejnižší náklady na jednotku, nejvyšší zisk nejvyšší prodej, nejnižší náklady na jednotku, nejvyšší zisk firma se snaží udržet v této fázi co nejdéle firma se snaží udržet v této fázi co nejdéle největší konkurence, firma vylepšuje a modifikuje výrobek největší konkurence, firma vylepšuje a modifikuje výrobek nakupuje počáteční a pozdní většina nakupuje počáteční a pozdní většina 4. Úpadek klesá prodej, klesá zisk klesá prodej, klesá zisk firma snižuje cenu, aby doprodala výrobek firma snižuje cenu, aby doprodala výrobek rozhoduje se, kdy bude výrobek stažen z trhu rozhoduje se, kdy bude výrobek stažen z trhu nakupují opozdilci nakupují opozdilci V životním cyklu existují odchylky – nový život, styl, móda, výstřelky. Do jaké skupiny zákazníků byste se zařadili?

12 Křivka životního cyklu Prodej Čas

13 Zdroje: ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, ISBN ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, ISBN SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu, Zlín: EKKA, ISBN SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu, Zlín: EKKA, ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_201."

Podobné prezentace


Reklamy Google