Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Shoda podmětu s přísudkem

2 Podmět je rodu mužského i i Chlapci hráli fotbal. Chlapci hráli fotbal. Houslisté začali hrát. Houslisté začali hrát. Tenisté prohráli zápas. Tenisté prohráli zápas.

3 Rod mužský neživotný y y Stroje pracovaly. Kláštery stály. Domy se postavily.

4 Rod ženský y y Myši pobíhaly. Ženy pracovaly. Včely sbíraly med.

5 Rod střední a a Okna se zavřela. Okna se zavřela. Vejce se rozbila. Vejce se rozbila. Města se předvedla v dobrém světle. Města se předvedla v dobrém světle.

6 Shoda několikanásobného podmětu s přísudkem Podmět je před přísudkem - i Podmět je před přísudkem - i - platí shoda podle mužského životného rodu - platí shoda podle mužského životného rodu Chlapci a dívky pomáhali. Chlapci a dívky pomáhali. Podmět je za přísudkem -i/-y Podmět je za přísudkem -i/-y - je možná shoda i podle nejbližšího podstatného - je možná shoda i podle nejbližšího podstatného jména jména Pomáhali dívky i chlapci. Pomáhali dívky i chlapci. Pomáhaly dívky i chlapci. Pomáhaly dívky i chlapci. Není-li v podmětu žádné „mužské životné“ podst. Není-li v podmětu žádné „mužské životné“ podst. jméno -y Vedení obce a škola uzavřely dohodu. jméno -y Vedení obce a škola uzavřely dohodu.

7 Věty se všeobecným podmětem i i Přáli by si jízdní kolo. Hlásili to v rozhlase. Vyhráli.

8 Poznámka: mužská podstatná jména pojmenovávající neživé mužská podstatná jména pojmenovávající neživé věci s životnou koncovkou -i věci s životnou koncovkou -i Koně silně zařehtali. Koně silně zařehtali. Ledoborci vypluli. Ledoborci vypluli. Slanečci nám chutnali. Slanečci nám chutnali. mužská podstatná jména pojmenovávající neživé mužská podstatná jména pojmenovávající neživé věci s neživotnou koncovkou -y věci s neživotnou koncovkou -y Dřevěné koně stály v koutě. Dřevěné koně stály v koutě. Ledoborce vypluly. Ledoborce vypluly. Slanečky nám chutnaly. Slanečky nám chutnaly.

9 1) Doplňte i/y: Od moře jsme se vrátil i opálení. Závodníci přijel i spokojen i. Sněhuláci na louce pomalu roztával i. Před školou se shromáždil y odjíždějící děti a jejich rodiče. Hromy stíhal y blesky, přírodní živly běsnil y. Děti běhal y bos y po louce. Zloději byl i rychle přistižen i při činu. Maňásci byl i pohozen i v krabici.

10 2) Doplňte správnou koncovku: Vodáci vytáhl lodě na břeh. Hořejší okna byl zavřen. Soutěže se zúčastnil tři smíšen družstva. Papírov draci přezimovalzastrčenza skříní. Rodiče se rozhodl koupit nové auto. Koňmi tažené kočáry přijížděl zleva. Některé letničky na přímém slunci zvadl. Zpoždění dodávek mléčných výrobků způsobil dopravci. Vodáci vytáhli lodě na břeh. Hořejší okna byla zavřena. Soutěže se zúčastnila tři smíšená družstva. Papíroví draci přezimovali zastrčeni za skříní. Rodiče se rozhodli koupit nové auto. Koňmi tažené kočáry přijížděly zleva. Některé letničky na přímém slunci zvadly. Zpoždění dodávek mléčných výrobků způsobili dopravci.

11 Alkohol a nepřiměřená rychlost způsobil_ mnoho lidských tragédií. Na ulicích se rozzářil_ pouliční světla a neonové reklamy. Ondřej a Helena se stal_ vítězi v soutěži O nejlepší povídku z prázdnin. Připomínky a dotazy byl_ zodpovězen_ v závěru besedy. 3) Doplňte správnou koncovku: Alkohol a nepřiměřená rychlost způsobily mnoho lidských tragédií. Na ulicích se rozzářila pouliční světla a neonové reklamy. Ondřej a Helena se stali vítězi v soutěži O nejlepší povídku z prázdnin. Připomínky a dotazy byly zodpovězeny v závěru besedy.

12 Dveře i okna se průvanem. U Ševčíků mi, že Mirka a Ivan už na prázdniny. Štěně a koťě spolu na dvoře. Když Eva a Jakub konečně na příkrou stráň. Monika a Matěj raději hrát volejbal, protože u rybníka je včera mouchy. Babička a děda by k nám na delší dobu. 4) Doplňte správný slovesný tvar: rozletěly řekli dováděly vyšplhali šli poštípaly přijeli odjeli

13 ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice zpracovaná podle osnov vzdělávacího programu Základní škola. Praha: Fortuna, ISBN s ČESKÝ JAZYK 7. Pro základní školy. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN s. 99. ČESKÝ JAZYK 8. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, ISBN s. 31. Použité zdroje:


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google