Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ"— Transkript prezentace:

1 ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
AVANTGARDNÍ DIVADLO Mgr. Michal Oblouk

2 OSVOBOZENÉ DIVADLO vliv poetismu a dadaismu, inspirace městskou lidovou zábavou (kabaret, cirkus, klaunství, filmová groteska) divadlo tvůrčí (sepětí se životem, dialog s diváky) vzniklo r. 1925/1926 autorský typ divadla (zpočátku divadelní sekce Devětsilu), snaha odpoutat se od všech divadelních konvencí (oslabení děje, pásma komediálních scén nebo scénické básně) režiséři Jiří Frejka (1904 – 1952) a Jindřich Honzl (1894 – 1956), který režíroval všechny hry Osvobozeného divadla autorská a herecká dvojice Jiří Voskovec a Jan Werich, jazzový komponista a klavírista Jaroslav Ježek v divadle hráli např. Jindřich Plachta, František Filipovský, Ljuba Hermanová, Miloš Nedbal, Vladimír Šmeral aj.

3 OSVOBOZENÉ DIVADLO nejaktuálnější hodnocení situace – improvizované dialogy před oponou (tzv. forbíny), předscény mezi jednotlivými dějstvími – bezprostřední kontakt s publikem, propojení hlediště s jevištěm, aktuální reakce na společenské a politické události návaznost na italskou commedii dell´arte (improvizované dialogové výstupy) a tradici amerických filmových grotesek, V + W v hrách procházejí historií a současností v roli lidových kumpánů a komentují nešvary součást textů – moderní melodické a rytmické písně (Babička Mary, David a Goliáš, Ezop a Brabenec, Stonožka, Klobouk ve křoví, Tmavomodrý svět, Svět patří nám,…) r divadlo úředně zavřeno, emigrace V+W+J do USA r návrat do Čech, r Voskovec znovu emigroval, Werich obnovil některé premiéry Osvobozeného divadla v Divadle ABC (jeho novým partnerem se stává Miroslav Horníček) filmy V + W: Hej rup, Pudr a benzin, Peníze nebo život, Svět patří nám na odkaz Osvobozeného divadla navázala v 2. pol. 20. stol. divadla malých forem

4 JIŘÍ VOSKOVEC JAN WERICH JAROSLAV JEŽEK (1905–1981) (1905–1980) (1906–1942)

5 JIŘÍ VOSKOVEC herec, spisovatel a textař
narodil se v Sázavě jako Jiří Wachsmann studoval na gymnáziu v Praze, poté získal stipendium na Carnotově lyceu ve francouzském Dijonu, během studia navštěvoval v Paříži divadla a cirkusy r spolu s Werichem vstoupil do Osvobozeného divadla, které pomocí humoru reagovalo na tehdejší politické a sociální problémy r emigroval do USA, do Československa se vrátil až r. 1946, aby o dva roky později emigroval podruhé krátce žil ve Francii, r se vrátil do USA žil v New Yorku, hrál zde v mnoha představeních (i na Broadwayi) zemřel v Kalifornii na infarkt

6 JAN WERICH filmový a divadelní herec, dramatik a filmový scenárista, významný představitel meziválečné divadelní avantgardy a poválečné české divadelní kultury, spisovatel narodil se v Praze na gymnáziu se seznámil s J. Voskovcem, se kterým vytvořil r dvojici studoval práva na Karlově univerzitě 2. světovou válku strávil v USA, kde se živil jako herec po r působil v řadě pražských divadel, v letech 1953 – 1961 byl ředitelem Divadla ABC (spolupráce s M. Horníčkem) r mu byl udělen titul národní umělec zemřel v Praze dílo: Fimfárum (kniha 17 humoristických pohádek, např. Královna Koloběžka První, Lakomá Barka, Tři veteráni), Italské prázdniny filmy: Císařův pekař a pekařův císař, Byl jednou jeden král, Až přijde kocour, Pan Tau

7 HRY OSVOBOZENÉHO DIVADLA
Vest pocket revue – Malá kapesní revue, sled hereckých výstupů, hudebních a tanečních čísel a scének, vystupovali jako bíle nalíčení klauni, kteří si povídají nejen mezi sebou, ale i s obecenstvem Caesar – protifašistické zaměření, o nedostatcích demokracie, Hitler jako Caesar touží po válce Osel a stín - lidé se hádají o nesmyslné věci, spor o poplatek za odpočinek ve stínu osla, útok na nacistickou diktaturu Kat a blázen – kritika fašismu Balada z hadrů - není zaměřena proti nacismu, má výrazný sociální kontext a je poctou F. Villonovi (francouzský středověký básník) Nebe na zemi – hrozba války Rub a líc – krize a fašismus Těžká Barbora – téma kolaborace Pěst na oko – reakce na události r. 1938, lidé se odmítají poučit z historie a neustále opakují jednu chybu

8 D 34 české, levicově orientované divadlo
experimentální scéna založená E. F. Burianem v roce 1933/1934 divadlo měnilo každý rok název – vždy písmeno „D“ + poslední dvě číslice letopočtu režisérský typ divadla (bez možnosti improvizace), cílem bylo dělat levicově, prokomunisticky orientované divadlo, jednalo se o první „divadelní družstvo“ – tzn. majetek patřil všem, všichni též rozhodovali divadlo bylo r gestapem zavřeno, po válce bylo obnoveno pod názvem D 46 - hrálo zcela v komunistické režii prakticky pouze agitační hry r E. F. Burian převedl divadlo pod Československou armádu po Burianově smrti bylo přejmenováno na Divadlo E. F. Buriana, po velké přestavbě v roce 1991 se změnilo na současné Divadlo Archa lyrický a expresivní divadelní styl – propojení všech složek (text, mimika, hudba, scéna, tanec, světla) = jevištní syntetismus, využití recitační techniky výrazně rytmizovaného a melodicky přesného sborového přednesu = voiceband (hlasová kapela) repertoár: originální adaptace děl klasiků (Moliére, Shakespeare), scénické realizace poezie (Máchov Máj) a prózy (Haškův Švejk), montáže z lidové poezie a barokní lidové hry, hry současníků (Nezval, Brecht)

9 EMIL FRANTIŠEK BURIAN (1904 – 1959)
básník, publicista, zpěvák, herec, hudebník, hudební skladatel, dramaturg, dramatik a význačný režisér narodil se v Plzni studoval v Praze konzervatoř r vstoupil do KSČ v letech 1926 – 1927 spolupracoval s Osvobozeným divadlem, odkud po rozepřích s J. Honzlem spolu s J. Frejkou odešli a založili si vlastní Divadlo DA-DA r založil hudebně recitační soubor Voiceband koncem roku 1933 založil divadlo D 34, kde uskutečňoval svůj program politicky vyhraněného levicového divadla – každý rok název divadla posouval o jedno číslo r byl zatčen a zbytek války strávil v koncentračních táborech (Terezín, Dachau) po válce působil jako poslanec, stal se jedním z předních účastníků komunistické kultury, byl jmenován národním umělcem zemřel v Praze za dosud nevyjasněných okolností na selhání jater

10 ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Osvobozen%C3%A9_divadlo
67 voskovec.htm?video=288057


Stáhnout ppt "ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google