Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká."— Transkript prezentace:

1 7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká scholastika Etsi Deus non daretur… Kontraktualismus Hobbes Locke Rousseau

2 Voluntarismus Vilém Ockham a další Odmítání racionality stvoření Vůle je hlavní silou Potlačení přirozenoprávního myšlení ve prospěch libovůle (byť Boží)

3 Novověká scholastika Francisco de Vittoria, Francisco Suárez, Robert Bellarmin a další Obhajoba lidí proti státnímu absolutismu a neomezené moci panovníka – tyrana Snaha o formulaci mezinárodního práva

4 Etsi Deus non daretur… Teologové 16. a 17. stol. (Vasquez apod.) Reakce na voluntarismus Přirozený zákon platí, i kdyby Boha nebylo - absolutně

5 Novověký kontraktualismus Kontrakt – smlouva Přirozený zákon – východisko pro formulaci smlouvy Thomas Hobbes ( ) John Locke ( ) Jean-Jacques Rousseau ( )

6 Osvícenství Nejde o cíl člověka nebo o nejvyšší dobro Individualismus Individuum je primární a absolutní Společenské závazky jsou jen věcí smlouvy

7 Thomas HOBBES Zkušenosti s anglickou politikou 17. století (boj o trůn) Lidská přirozenost je egoistická Přirozený zákon je pouze popis situace. PZ nepředepisuje, pouze popisuje

8 Thomas HOBBES Přirozený zákon Člověk prosazuje sám sebe a dělá si na vše nárok Člověk si umí „spočítat“, že je rozumné se nějak domluvit a něčeho se vzdát, aby se toho vzdali i jiní

9 Thomas HOBBES Původní (přirozený) stav – boj všech proti všem. Každý má právo na všechno Je rozumné se omezit a dohodnout se na rozumných pravidlech Zvolení panovníka a podřízení se mu ve všem

10 Důsledky Člověk není přirozeně společenský Základní hybnou myšlenkou je individuální přežití a sebeláska Stát je něco ze své podstaty umělého

11 John LOCKE Přirozenost vyvozuje z praxe V člověku je rozumový princip (zákon), že se nemá škodit druhým, a že jsme si rovni Prvotní stav je tedy již s jakýmsi primárním PZ

12 John LOCKE V mnoha případech spol. smlouvu nepotřebujeme Někdy je ale nepostradatelná Je tedy třeba formulovat zákony, vykládat je a vynucovat

13 John LOCKE Složení moci: Parlament: vykladač PZ Soud: posuzování konkrétních případů Exekutiva: vykonavatel a vynucovatel soudních rozhodnutí

14 Jean-Jacques ROUSSEAU Rozum – zdroj problémů Upřednostnění citů (romantismus) Idealizace lidské přirozenosti

15 Jean-Jacques ROUSSEAU Prvotní stav Izolace Odcizenost Nejde plně o lidství

16 Jean-Jacques ROUSSEAU Kmenový život Společný život Realizace přirozeného lidství Soucítění, nikoli rozum Společenská smlouva Moi commun Volonté général

17 Jean-Jacques ROUSSEAU Odcizení Vznik velkých společenství Ztráta smyslu pro Moi commun Rozum vítězí nad soucitem Degradace


Stáhnout ppt "7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká."

Podobné prezentace


Reklamy Google