Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: 600 150 585 NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: 600 150 585 NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:"— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 8., VZDĚL. OBOR, TÉMA: Fyzika ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4

2 ANOTACE V materiálu se prezentují látky a tělesa, základní charakteristika pojmů, čím se liší od sebe látky, k jakým změnám může docházet při skupenských změnách, úkol, rozdíl mezi pozorováním a pokusem. Určeno pro osmý ročník.

3 Látky a tělesa Látky a tělesa

4 Pojmy Pojmy Těleso () Těleso ( fyzikální těleso) – hmotný předmět, který je složen z látek a můžeme jej kolem sebe pozorovat – př.: židle, tiskárna, Měsíc, strom Látka Látka – různorodý „materiál“, z něhož jsou tvořena tělesa – př.: dřevo, sklo, papír, hliník, kyslík

5 Čím se liší látky? Látky se liší svými vlastnostmi Látky se liší svými vlastnostmi – barvou, tvarem nebo leskem – skupenstvím – vůní nebo zápachem – hustotou nebo rozpustností – teplotou varu nebo tání apod.

6 Skupenské změny Pevná látka Kapalná látka Plynná látka Kapalná látka Plynná látka Pevná látka Plynná látka Pevná látka Kapalná látka tání sublimace tuhnutí vypařování desublimace zkapalnění

7 Úkol Urči správné odpovědi: 1) O jakou skupenskou změnu jde, když se mění voda v led? 2) O jakou skupenskou změnu jde, když se mění voda ve vodní páru? a)sublimace b)tání c)tuhnutí d)zkapalnění a)vypařování b)tání c)tuhnutí d)zkapalnění

8 Úkol Urči správné odpovědi: 3) O jakou skupenskou změnu jde, když se pevný naftalen mění v plynný? a)desublimace b)tuhnutí c)sublimace d)zkapalnění 4) O jakou skupenskou změnu jde, když se vodní pára mění ve vodu? a)desublimace b)tuhnutí c)sublimace d)zkapalnění

9 Úkol Urči správné odpovědi: 5) O jakou skupenskou změnu jde, když se led mění ve vodu? a)desublimace b)tání c)tuhnutí d)zkapalnění 6) O jakou skupenskou změnu jde, když se z plynné látky stane látka pevná? a)desublimace b)tuhnutí c)sublimace d)zkapalnění

10 Teplota tání a tuhnutí Teplota tání: Teplota tání: – teplota, při které se látka v pevném skupenství mění v látku kapalnou – značíme ji T t – př.: teplota tání ledu za normálních podmínek = 0 o C Teplota tuhnutí: Teplota tuhnutí: – teplota, při které se kapalná látka mění v látku pevnou – př.: teplota tuhnutí vody za normálních podmínek = 0 o C

11 Pozorování a pokus Vlastnosti látek zjišťujeme především pozorováním nebo pokusem. Pozorování Pozorování – základní postup, kterým poznáváme svět kolem sebe – využíváme smyslů (zrak, sluch, čich aj.) Pokus Pokus – cílevědomé zjišťování chování látek za předem stanovených podmínek

12 Použité kliparty – kolekce PowerPoint 2010, microsoft.com


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: 600 150 585 NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:"

Podobné prezentace


Reklamy Google