Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SPALOVACÍ MOTORY. Spalovací motory Při hoření paliva se část vnitřní energie paliva přeměňuje na pohybovou energii pístu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SPALOVACÍ MOTORY. Spalovací motory Při hoření paliva se část vnitřní energie paliva přeměňuje na pohybovou energii pístu."— Transkript prezentace:

1 SPALOVACÍ MOTORY

2 Spalovací motory Při hoření paliva se část vnitřní energie paliva přeměňuje na pohybovou energii pístu.

3 zážehové motory (benzínové) čtyřdobý (účinnost 30 %) dvoudobý (účinnost 20 %) vznětové (Dieselové) čtyřdobý (účinnost 40 %) Podle počtu dob v pracovním cyklu rozlišujeme: Pístové spalovací motory Podle způsobu zapalování pohonné směsi rozlišujeme: a) zážehové motory b) vznětové motory

4 Zážehový čtyřdobý motor Využití: automobily Palivo: benzin + vzduch 4 válce - v každém je jiná fáze, vždy se v jednom válci koná práce Účinnost: 30%

5 Hlavní části: - píst - válec - sací ventil - výfukový ventil - zapalovací svíčka - ojnice - kliková hřídel Zážehový čtyřdobý motor

6 Zážehový čtyřdobý motor (pracovní cyklus): 1. Sání Sací ventil je otevřen, palivová směs se nasává do válce při pohybu pístu dolů, nad pístem vzniká podtlak. sání

7 Zážehový čtyřdobý motor 2. Stlačování (komprese) Palivová směs se stlačuje při obou uzavřených ventilech. Zvyšuje se její tlak a teplota. sání stlačování

8 Zážehový čtyřdobý motor 3. Exploze, rozpínání (expanze) Stlačený plyn se zažehne svíčkou. Tím se zvýší jeho tlak a teplota, rozpíná se a koná práci. Část vnitřní energie plynu se mění na pohybovou energii. nasávání stlačování exploze rozpínání

9 Zážehový čtyřdobý motor 4. Výfuk nasávání stlačování exploze rozpínání Otevře se výfukový ventil, spálené plyny se zpětným pohybem pístu vytlačí z válce ven. výfuk

10 Zážehový dvoudobý motor -nemá ventily (ani sací ani výfukový) -Využití: neekologická motorka, sekačky) -Palivo: benzin + olej + vzduch -Účinnost: 20% výfukový otvor sací otvor přepouštěcí kanál

11 Zážehový dvoudobý motor (pracovní cyklus) 1. Sání a stlačování 2. Rozpínání a výfuk

12 Zážehový dvoudobý motor 1. doba: sání a stlačování Píst jde nahoru, palivová směs se nasává pod píst, současně probíhá stlačování směsi, která je nad pístem a zažehnutí svíčkou. 2. doba: rozpínání a výfuk Nad pístem se rozpínají plyny a tlačí píst dolů, současně se přepouští kanálkem nová palivová směs z prostoru pod pístem do válce nad píst, plyny odchází výfukovým otvorem.

13 Vznětový čtyřdobý motor (Dieselův) Palivo: nafta Využití: automobily, nákladní automobily, lodě, lokomotivy Nevýhoda: velká hmotnost Účinnost: 40%

14 Vznětový čtyřdobý motor (Dieselův motor) - obdobná konstrukce - nemá svíčku - do válce se nasaje vzduch a tryska vstříkne naftu 1. sání 2. stlačování3. rozpínání4. výfuk

15 Pístové motory je nutné chladit vzduchem (např. motocykly) vodou (automobily)

16 Otázky 1.Popiš činnost zážehového čtyřdobého motoru během jednoho pracovního cyklu. 2. Popiš činnost zážehového dvoudobého motoru během jednoho pracovního cyklu. 3. Popiš činnost vznětového čtyřdobého motoru během jednoho pracovního cyklu. 4.V jakých vozidlech se používá vznětový čtyřdobý motor (naftový motor)? 5.Vysvětli, čím se odlišují vznětové a zážehové motory.


Stáhnout ppt "SPALOVACÍ MOTORY. Spalovací motory Při hoření paliva se část vnitřní energie paliva přeměňuje na pohybovou energii pístu."

Podobné prezentace


Reklamy Google