Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Didaktika přírodopisu 2 2. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Didaktika přírodopisu 2 2. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU."— Transkript prezentace:

1 Didaktika přírodopisu 2 2. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

2 Metodický návod pro použití konkrétní přírodniny v přírodopisném vyučování Konkrétní přírodnina  Živá přírodnina v přirozeném prostředí Využití jednotlivých biotopů pro výuku např. Pole Les Louka Rybník  Živá přírodnina v umělém prostředí Koutek živé přírody Akvárium Terárium Mechárium Insektárium

3 Metodický návod pro použití konkrétní přírodniny v přírodopisném vyučování  Přírodniny preparované a konzervované Školní herbář Herbář klíčních rostlin Sbírka semen Sbírka plodů Sbírka listů Sbírka větviček v zimním stavu Sbírka ptačích per Sbírka ptačích vajec Sbírka ulit a lastur Sbírka ptačích hnízd Herbář hub  Paleontologický materiál  Přírodniny neživé - horniny a nerosty

4 Živé přírodniny v přirozeném životním prostředí Kde pozorujeme: v terénu (TC, exkurze, přírodovědná vycházka) Co pozorujeme: jaký biotop, jaké rostliny, živočichy, tvary reliéfu Co můžeme pozorovat v tuto dobu v olšině?

5

6 Co uvidíme na stejné lokalitě za měsíc? MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU

7 Mechárium (mechová zahrádka)  Proč to budu dělat?  Kde ve výuce to použiji? (Třída - téma)  Kdy budu potřebovat do výuky?  Kdy musím založit, abych mohl použít ve výuce?  Co na tom budu ukazovat?  Jak ho mám vytvořit?  Co k tomu potřebuji?  Kde vezmu mechy?  Jaké druhy do něj umístím ?  Kam mechárium umístím (aby mechy dobře prospívaly, aby ho žáci nezničili)?  Jak se o něj mám starat? Živá přírodnina v umělém prostředí

8

9  může být součástí koutku přírody  obsahuje mechy, játrovky, rašeliníky, lišejníky  demonstrace různých typů stélky a její stavby  vysvětlování rozmnožování mechorostů  zdroj materiálu pro laboratorní práce (např. pozorování chlorocyst v listech rašeliníku, pozorování organismů žijících v mechorostech – vířníci, krytenky, slunivky, měňavky, nálevníky, želvičky, pijavenky apod.)  demonstrace schopnosti mechů pojmout vodu – žáci si vyzkouší (váží před a po nasátí vodou)  Vysvětlení mechanismu vzniku rašeliny(neukončený růst rašeliník) Použití mechové zahrádky v hodinách Př:

10 o potřebujeme: skleněnou nádobu (akvárium), říční štěrk, lesní hrabanku, kameny, vzorky mechů a štítky s popisky o Mechy nejlépe vypadají kulatém v akváriu, lze použít i čtvercové nebo obdelníkové o Akvárium před osázením umyjeme (jen vodou, žádné saponáty) o na dno rovnoměrně rozprostřeme proplavený a nečistot zbavený říční štěrk, který bude sloužit jako drenážní vrstva. o Na písek umístíme kameny a nasypeme hrabanku o Do hrabanky nasázíme mechy. o Přikryjeme sklem o Umístění: světlé místo, ale ne výslunné jižní okno o Péče: několikrát týdně rosíme Vytvoření mechové zahrádky:

11  v lese v okolí školy (uplatnění regionálního principu: žáci by měli znát především okolí školy a svého bydliště spolu s druhy, které je obývají  Co do něj dát? - běžné druhy (POZOR na chyby v učebnicích!): ploník ztenčený, travník schreberův, rokyt cypřišový - druhy, které region dobře charakterizují (např. měřík, rašeliník, pérnatec)  Kdy sbírat? - lze po celý rok, nejvhodnější je však konec léta (mechy vytváří štěty s tobolkou => lze použít k demonstraci jednotlivých částí mechové rostlinky a vysvětlení rozmnožování u mechorostů). Kde vzít vzorky mechorostů a které tam dát?

12 o Ukázka přírodnin na jednotlivých biotopech DURREL, Gerald a DURREL, Lee. Amatérský přírodovědec. Praha: Slovart, 1997, 319 s. RICHARZ, Klaus. Atlas stop zvířat. Jak je poznávat a určovat. Praha: Academia, 2009, 188 s. Aktuálně ke koupi v Academii za 50 Kč + atlasy k určování jednotlivých skupin organismů  Návody na založení a péči o sbírky přírodnin – zákl. informace: Altmann, Antonín: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Praha: SPN, 1975, 157 s.  Detailní návody pro založení a péči najdete v monografiiích, např. MAYLAND, Hans J. Sladkovodní akvárium. Art Area: Bratislava, 1999, 144 s. Doporučená literatura


Stáhnout ppt "Didaktika přírodopisu 2 2. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU."

Podobné prezentace


Reklamy Google