Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Závěrečná práce Téma: Elektronicky řízený karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic Vypracoval: Petr Ševčík Aut 4 2008/2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Závěrečná práce Téma: Elektronicky řízený karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic Vypracoval: Petr Ševčík Aut 4 2008/2009."— Transkript prezentace:

1 Závěrečná práce Téma: Elektronicky řízený karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic Vypracoval: Petr Ševčík Aut /2009

2 Obsah: 1) Systém Ecotronic – úvod 2) Rozdíly oproti Pierburg 2E-3 3) Jednotlivé části systému a) Řídící jednotka Ecotronic b) Karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic c) Palivový systém 4) Vstupní a výstupní signály 5) Diagnostika, akční členy 6) Obrázky, popis jednotlivých částí 7) Zkušenosti, možné závady a jejich odstranění

3 1. Pierburg Ecotronic: jedná se o systém, který obsahuje elektronicky řízený karburátor, různé snímače, řídicí jednotku Ecotronic a řízený katalyzátor. Výrobcem této jednotky je firma Bosch. Jedná se o nejvyšší stupeň řízení a přípravy směsi pro zážehový motor, kde je ještě použit karburátor. Označení Favoritů neslo 135LE nebo 135LSE. K řídicí jednotce je také připojena palubní kontrolka TEST, která slouží k indikaci závady nebo jako vyblikávač typu závady systému Ecotronic. Systém se už velmi přibližuje svou funkcí k jednobodovému systému Bosch Mono-Motronic, který byl do vozidel Škoda montován později.

4 2. Rozdíly oproti karburátoru Pierburg 2E-3  Uzavřený palivový systém  Řízený emisní systém ( - sonda)  Setrvačník (se vztažnými značkami pro určení polohy 1.válce)  Rozdělovač (bez podtlakové regulace)  Sací potrubí (s teplotním snímačem a vyhřívanou podložkou)  Palivové dopravní čerpadlo Pierburg  Výfukový systém (s katalyzátorem)

5 o bohatost směsi při spouštění motoru o bohatost směsi při akceleraci o bohatost směsi při přehřátém motoru o řízení směšovacího poměru pomocí údajů z lambda sondy o volnoběžné otáčky o uzavření přívodu paliva při brzdění motorem o uzavření paliva při vypnutí motoru

6 a) Řídící jednotka systému Ecotronic umístěná za autobaterií v motorovém prostoru. Jednotka obsahuje řídící systém a program podle kterého zpracovává všechny údaje ze senzorů v motoru, podle kterých řídí nastavení předstihu a karburátoru. Procesor je 8 bitový pracující na taktu 50MHz umístěná za autobaterií v motorovém prostoru. Jednotka obsahuje řídící systém a program podle kterého zpracovává všechny údaje ze senzorů v motoru, podle kterých řídí nastavení předstihu a karburátoru. Procesor je 8 bitový pracující na taktu 50MHz

7 b) Karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic Slouží k vytvoření požadované směsi pro všechny režimy motoru Slouží k vytvoření požadované směsi pro všechny režimy motoru Elektronické řízení spočívá v regulaci nasávaného vzduchu nastavovačem přívěry vzduchu, potenciometrem škrtící klapky, el.přepínacího ventilu a ventilu volnoběhu Elektronické řízení spočívá v regulaci nasávaného vzduchu nastavovačem přívěry vzduchu, potenciometrem škrtící klapky, el.přepínacího ventilu a ventilu volnoběhu

8 c) Palivový systém Jedná se o uzavřený systém, odvětrání systému je řešeno přes nádobku s aktivním uhlím. Jeho regeneraci zajišťuje při chodu motoru regenerační taktovací ventil, který je ovládán ŘJ. Odpojovací ventil je ve funkci pouze při zapnutém zapalovnání (poloha 1)

9 Palivový systém – hlavní části systému Palivová nádrž (47l, stejná jako u Pierburgu 2E-3 membránové palivové čerpadlo Pierburg Odbublinkovač Karburátor Pierburg 2E-E Nádobka s aktivním uhlím Regenerační taktovací ventil a odpojovací ventil

10 Vstupní signály:  Indukční snímač (Hallův )  Snímač polohy škrtící klapky  Lambda sonda  Teplota nasávané směsi  Teplota chladící kapaliny

11 Výstupní signály (akční členy)  Nastavovač přívěry vzduchu  Regenerační taktovací ventil  Elektrický přepínací ventil  Relé vyhřívací podložky (1.a 2.)

12 Diagnostika systému, akční členy: Zjišťování závad se provádí pomocí „blikavých kódů“. V praxi to funguje tak, že na diagnostickou přípojku, která se nachází v motorové prostoru hned vedle ŘJ a relé, se připojí vypínač a pomocí blikání kontrolky na přístrojové desce lze odečíst kód závady, popřípadě lze i nastavovat volnoběžné otáčky a bohatost směsi. To ale lze jen za určitých okolností.

13 Nastavovač přívěry vzduchu - slouží k vytvoření dostatečného podtlaku v komoře I.stupně, je ovládán ŘJ přes elektromotor. V případě poruchy nelze nastartovat motor. ŘJ ovládá přívěru vzduchu při všech režimech motoru – při startu, deceleraci, akceleraci, apod.

14 Relé vyhřívané podložky – ovládá ŘJ, v činnosti při startu studeného motoru cca pod 5°C

15 Odpojovací a taktovací ventil – Odpojovací ventil je otevírán napětím ze spínací skříňky, taktovací ventil ovládá ŘJ a tím určuje, kdy a v jakém množství jsou nasávány benzínové páry z nádrže a nádobky s aktivním uhlím

16 Elektrický přepínací ventil – slouží při startu studeného motoru ke krátkodobému zvýšení volnoběžných otáček, dále při deceleraci k ochraně katalyzátoru

17 Popis částí Přívěra vzduchu El.nastavovač přívěry Obohacovač II.stupně El.přepínací ventil

18 Elektromagnetický ventil odvzdušnění plovákové komory Podtlaková dóza II.stupně Snímač polohy škrtící klapky

19 Elektromagnetický ventil Přidržovač škrtící klapky odvzdušnění plovákové komory Ruční akcelerace

20 Přívod paliva Podtlaková dóza II.stupně Elektromagnetický ventil volnoběhu El.nastavovač přívěry vzduchu Snímač polohy škrtící klapky

21 Přidržovač škrtící klapky I.stupně Snímač polohy škrtící klapky Škrtící klapka II.stupně El.přepínací ventil Podlaková dóza II.stupně

22 Podtlaková dóza II.stupněŠkrtící klapka II.stupně Místo pro uchycení plynového lanka

23 Elektromagnetický ventil běhu naprázdno Přidržovač škrtící klapky Elektromagnetický ventil odvzdušnění plov.komory Ruční akcelerace

24 Mechanismus zavření škrtící klapky II.stupně při přivření škrtící klapky I.stupně

25 Palubní kontrolka TEST, pomocí které se provádí čtení paměti závad, diagnostika akčních členů, signalizace poruchy, popřípadě nastavení volnoběžných otáček a bohatosti směsi

26 Zkušenosti se systémem Pierburg Ecotronic, možné poruchy a jejich odstranění Mnoho lidí tento systém zatracuje, ale pokud vše funguje jak má, není důvod k problémům. Vozidlo s tímto systémem plní přísnější emisní hodnoty (Euro O) než karburátor Pierburg 2E-3. Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že obsahuje spoustu mechanických a elektronických prvků, kde hrozí riziko poruchy. Některé řidič ani nepostřehne, jiné končí úplným zastavením motoru. Typickými příklady posledního jmenovaného jsou porucha Hallova snímače, nebo také nastavovače přívěry vzduchu. Možné problémy může způsobit poškozený konektor a následná ztráta kontaktu EŘJ se snímačem, popřípadě s akčním členem. Jakékoli opravy jsou možné realizovat pouze výměnou nefunkčního dílu, ale dostupnost nových je prakticky nulová. Jediné, co lze dnes ještě vyměnit za nové jsou teplotní NTC snímače a Hallův snímač. Tyto komponenty jsou záměnné se systémem Bosch Mono-Motronic.


Stáhnout ppt "Závěrečná práce Téma: Elektronicky řízený karburátor Pierburg 2E-E Ecotronic Vypracoval: Petr Ševčík Aut 4 2008/2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google