Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor prezentace : Petr Úlom, I1.A Odborný poradce: Ing. K. Vondrák (auto) Mgr. M. Tunturovová (IT) Spuštění tl. F5.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor prezentace : Petr Úlom, I1.A Odborný poradce: Ing. K. Vondrák (auto) Mgr. M. Tunturovová (IT) Spuštění tl. F5."— Transkript prezentace:

1 Autor prezentace : Petr Úlom, I1.A Odborný poradce: Ing. K. Vondrák (auto) Mgr. M. Tunturovová (IT) Spuštění tl. F5

2

3 motor s 2ventilovou technikou. motor s 2ventilovou technikou. Technické znaky Hlavní část motoru Klikový hřídel a vyvažovací hřídel Klikový hřídel a vyvažovací hřídel 2 ventilové provedení motoru 2 ventilové provedení motoru 4 ventilové provedení motoru 4 ventilové provedení motoru Provětrávání a odvětrávání skříně klikového hřídele motor s 2 ventilovou te chnikou Provětrávání a odvětrávání skříně klikového hřídele motor s 2 ventilovou te chnikou Technické údaje GRAF + TABULKA Technické údaje GRAF + TABULKA Regulační ventil PCV 2 ventilové provedení Regulační ventil PCV 2 ventilové provedení Provětrávání a odvětrávání skříně klikového hřídele motor s 4 ventilovou technikou Provětrávání a odvětrávání skříně klikového hřídele motor s 4 ventilovou technikou Odvětrávání skříně klikového hřídele Odvětrávání skříně klikového hřídele Regulační ventil PCV 4 ventilové provedení Regulační ventil PCV 4 ventilové provedení Systém chlazení Řídicí jednotka motoru Souhrn

4

5 hrdlo vývodu teplého vzduchu lambda-sonda před katalyzátorem termoregulátor chladicí kapaliny olejový filtr alternátor kompresor klimatizace lambda-sonda za katalyzátorem spojková příruba katalyzátor s krycími plechy ventil regulace podtlaku ve skříni klikového hřídele sací potrubí čerpadlo chladicí kapaliny snímač hladiny a teploty oleje řemenice drážkového řemenu na klikovém hřídeli kompresor klimatizace vodicí kladka alternátor napínací kladka Na obrázcích je motor s 2ventilovou technikou. pohled zepředupohled ze strany

6 Utěsnění spojů 1.tekuté těsnění 2.Kovové těsnění 3.Dosedací plocha pro čerpadla chladicí kapaliny, Utěsnění spojů 1.tekuté těsnění 2.Kovové těsnění 3.Dosedací plocha pro čerpadla chladicí kapaliny, Na obrázku je motor s 2ventilovou technikou. Víko hlavy válců, hlava válců, horní díl bloku válců, spodní díl bloku válců a přední víko motoru jsou vyrobeny tlakovým litím ze slitiny hliníku. Olejová vana je z plechu. Zalité vložky válců jsou z šedé litiny. Tuhosti celého motoru je dosaženo pomocí mimořádně tuhého spodního dílu bloku válců. Víko hlavy válců, hlava válců, horní díl bloku válců, spodní díl bloku válců a přední víko motoru jsou vyrobeny tlakovým litím ze slitiny hliníku. Olejová vana je z plechu. Zalité vložky válců jsou z šedé litiny. Tuhosti celého motoru je dosaženo pomocí mimořádně tuhého spodního dílu bloku válců.

7 klikový hřídel vyvažovací závaží na kole vyvažovacího hřídele vyvažovací hřídel vyvažovací závaží na vyvažovacím hřídeli vyvažovací závaží na klikovém hřídeli

8 Mechanická část motoru Pohon vačkového hřídele, ventilový rozvod a pohon olejového čerpadla u 2ventilového provedení řetězové kolo na vačkovém hřídeli plastová napínací lišta plastová vodicí lišta hydraulický napínák rozvodového řetězu řetězové kolo na klikovém hřídeli pro pohon vačkového hřídele řetězové kolo na klikovém hřídeli pro pohon olejového čerpadla řetěz pohonu olejového čerpadla řetězové kolo olejového čerpadla olejové čerpadlo mechanický napínák řetězu pohonu olejového čerpadla listová pružina klikový hřídel ventil vinutá pružina hydraulická podpěra vlečné vahadlo vačkový hřídel rozvodový řetěz

9 vodicí lišta řetězové kolo na vačkovém hřídeli rozvodový řetěz plastová napínací lišta plastová vodicí lišta hydraulický napínák rozvodového řetězu řetězové kolo na klikovém hřídeli pro pohon vačkového hřídele řetězové kolo na klikovém hřídeli pro pohon olejového čerpadla řetěz pohonu olejového čerpadla řetězové kolo olejového čerpadla vačkový hřídel vlečné vahadlo vinutá pružina ventil klikový hřídel listová pružina mechanický napínák řetězu pohonu olejového čerpadla olejové čerpadlo Pohon vačkových hřídelů, ventilový rozvod a pohon olejového čerpadla u 4ventilového provedení Pohon vačkových hřídelů a ventilový rozvod Motor má dva vačkové hřídele. Pohon vačkových hřídelů a vedení rozvodového řetězu v principu odpovídají 2ventilovému provedení. Oba vačkové hřídele se otáčejí stejným směrem. Na každý válec připadají 2 sací a 2 výfukové ventily.

10 zpětný ventill hadice přisávání čerstvého vzduchu přívod pod škrticí klapku plastová hadice vstup vzduchu do skříně klikového hřídele odlučovač oleje regulační ventil PCV vratné olejové kanály vzduchový filtr Provětrávání a odvětrávání skříně klikového hřídele Motor s 2ventilovou technikou

11 Provětrávání a odvětrávání skříně klikového hřídele zpětný ventill hadice přisávání čerstvého vzduchu přívod pod škrticí klapku vratné olejové kanály vstup vzduchu do skříně klikového hřídele vzduchový filtr vířivý odlučovač oleje labyrintový odlučovač oleje regulační ventil PCV plastová hadice Motor s 4ventilovou technikou

12 plyny ze skříně klikového hřídele přední víko motoru regulační ventil PCV odlučovač oleje Motor s 2ventilovou technikou má labyrintový systém odlučování oleje. Tvoří ho speciální díl, na kterém se olej odlučuje. Plyny zbavené oleje se vedou k regulačnímu ventilu PCV a dále vně motoru plastovou hadicí pod škrticí klapku. Za jednotkou ovládání škrticí klapky se přivádějí do systému sání, kde se mísí s nasávaným vzduchem Motor s 2ventilovou technikou má labyrintový systém odlučování oleje. Tvoří ho speciální díl, na kterém se olej odlučuje. Plyny zbavené oleje se vedou k regulačnímu ventilu PCV a dále vně motoru plastovou hadicí pod škrticí klapku. Za jednotkou ovládání škrticí klapky se přivádějí do systému sání, kde se mísí s nasávaným vzduchem

13 TABULKA

14 GRAF

15 Regulační ventil PCV Zajiš.uje ve skříni klikového hřídele stálý podtlak a umožňuje její provětrávání čerstvým vzduchem. Ventil je pružně uloženou membránou rozdělen na dvě komory. Jedna komora je spojena s okolním ovzduším, druhá se sacím potrubím a s prostorem skříně klikového hřídele. S rostoucím podtlakem v sacím potrubí by rostl i podtlak ve skříni klikového hřídele. Aby se tak nestalo, mění se ve ventilu velikost průřezu, kterým proudí plyny ze skříně klikového hřídele do sacího potrubí. Průřez se mění v závislosti na tlaku tak, aby ve skříni klikového hřídele byl udržován podtlak v rozpětí žádoucích hodnot. Zajiš.uje ve skříni klikového hřídele stálý podtlak a umožňuje její provětrávání čerstvým vzduchem. Ventil je pružně uloženou membránou rozdělen na dvě komory. Jedna komora je spojena s okolním ovzduším, druhá se sacím potrubím a s prostorem skříně klikového hřídele. S rostoucím podtlakem v sacím potrubí by rostl i podtlak ve skříni klikového hřídele. Aby se tak nestalo, mění se ve ventilu velikost průřezu, kterým proudí plyny ze skříně klikového hřídele do sacího potrubí. Průřez se mění v závislosti na tlaku tak, aby ve skříni klikového hřídele byl udržován podtlak v rozpětí žádoucích hodnot. síla od poměru tlaků ve skříni klikového hřídele síla vyvolaná pružinou síla od podtlaku v sacím potrubí k sacímu potrubí od skříně klikového hřídele membrána atmosferický tlak vstup atmosferickéh o tlaku Podtlak v sacím potrubí nižšíPodtlak v sacím potrubí vyšší 2ventilové provedení

16 vstup atmosferického tlaku síla vyvolaná pružinou síla od podtlaku v sacím potrubí k sacímu potrubí membránaatmosferický tlak od skříně klikového hřídele síla od poměru tlaků ve skříni klikového hřídele 4ventilové provedení Podtlak v sacím potrubí nižšíPodtlak v sacím potrubí vyšší

17 Přehled systému Chladicí systém pracuje s běžným termostatem, který je integrován ve skříni termostatu chladicí kapaliny. Za zmínku však stojí použitý způsob chlazení hlavy válců – tzv. příčné proudění chladicí kapaliny. Prostor pro chladicí kapalinu tvoří jakási navzájem propojená patra. Ve spodním patře jsou jednotlivé spalovací prostory ochlazovány třemi samostatnými proudy. Tyto proudy se ve vrchním patře spojují a odtékají do skříně termostatu chladicí kapaliny. Význam příčného proudění chladicí kapaliny spočívá v rovnoměrném chlazení jednotlivých spalovacích prostorů. vyrovnávací nádržka čerpadlo chladicí kapaliny chladič výměník tepla (topení) ➀ od hlavy a bloku válců ➁ k chladičSi (nahoře) ➂ od chladiče (dole) ➃ k čerpadlu chladicí kapaliny ➄ k výměníku tepla ➅ od výměníku tepla Systém chlazení

18 Řídicí jednotka motoru spínač spojkového pedálu F36 spínač brzdových světel F a spínač brzdového pedálu F47 snímač klepání G61 čidlo teploty chladicí kapaliny G62 lambda-sonda G39 lambda-sonda za katalyzátorem G130 další signály: svorka alternátoru DF signál o rychlosti vozidla spínač tempomatu (ZAP. /VYP.)* čidlo teploty nasávaného vzduchu G42 a čidlo tlaku nasávaného vzduchu G71 snímač otáček motoru G28 snímač polohy vačkového hřídele G163 jednotka ovládání škrticí klapky J338 snímač úhlu -1- pro pohon škrticí klapky G 187 (elektrický pedál akcelerace; E-GAS) snímač úhlu -2- pro pohon škrticí klapky G 188 (elektrický pedál akcelerace; E-GAS) snímač polohy pedálu akcelerace G79 a snímač -2- polohy pedálu akcelerace G185 řídicí jednotka Simos J361 centrální řídicí jednotka vozu J519

19 relé palivového čerpadla J17 palivové čerpadlo G6 vstřikovací ventil 1. až 3. válce N30 až N32 zapalovací cívka 1 s konc. výkonovým stupněm N70 zapalovací cívka 2 s konc. výkonovým stupněm N127 zapalovací cívka 3 s konc. výkonovým stupněm N291 jednotka ovládání škrticí klapky J338 pohon škrticí klapky G186 (elektrický pedál akcelerace; E- GAS) elektromagnetický ventil nádobky s aktivním uhlím N80 elektromagnetický ventil pro zpětné vedení výfukových plynů N18** s potenciometrem zpětného vedení výfukových plynů G212** vyhřívání lambda-sondy Z19 vyhřívání lambda-sondy za katalyzátorem Z29

20 Jako příklad je zobrazeno schéma motoru s 2ventilovou technikou. Legenda A palivová nádrž B regulátor tlaku paliva C katalyzátor D nádobka s aktivním uhlím E palivový filtr Fdiagnostická zásuvka G kontrolka elektroniky motoru H kontrolka emisí = vstupní signál = výstupní signál = nasávaný vzduch = palivo

21


Stáhnout ppt "Autor prezentace : Petr Úlom, I1.A Odborný poradce: Ing. K. Vondrák (auto) Mgr. M. Tunturovová (IT) Spuštění tl. F5."

Podobné prezentace


Reklamy Google