Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠPANĚLSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠPANĚLSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO"— Transkript prezentace:

1 ŠPANĚLSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO

2 Architektura Charakteristika: zdobnost přeplněnost dekorativními prvky
malebné usazení v krajině bohaté interiéry Fernando de Casas y Novoa: katedrála v Santiagu de Compostela

3 Architektura José Benito de Churriguera (1665 – 1725)
bohaté členění a přemrštěná výzdoba katedrála v Salamance

4 Sochařství Charakteristika: sklon k verismu
(realistické až naturalistické sochy) polychromované dřevo silná emocionalita stupňovaná použitím pravých vlasů, vousů, skleněných slz nebo skutečným oděvem Gregorio Fernándes: Kristova smrt

5 Sochařství Gregorio Fernándes (1576 – 1636) Neposkvrněné početí

6 Sochařství Juan Martínez Montañés (1568 - 1649) Svatý Bruno
Postava kajícníka

7 Sochařství Pedro de Mena (1628 – 1688) Jan Křtitel jako dítě
Panna Maria bolestná

8 Sochařství Alonso Cano (1601 – 1667) sochař a malíř Sv. František

9 Malířství Charakteristika sklon k naturalismu drastické výjevy,
ale i přesládlé náměty malba světelně kontrastní Osobnosti: José de Ribera Francisco de Zurbarán Bartolomé Estéban Murillo José de Ribera: Utrpení sv. Filipa

10 Malířství Francisco de Zurbarán (1598 – 1664)
Autoportrét jako sv. Lukáš Sv. Lukáš jako malíř před ukřižovaným Kristem

11 Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682)
Neposkvrněné početí Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) malby s náboženskou tématikou

12 Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682)
realistické portréty květinářek, pouličních rozpustilců a žebráků Ženy v okně Malý žebrák

13 Malířství Bartolomé Estéban Murillo (1617 – 1682) obrazy žen a dětí
popis každodenního života své doby Prodavači ovoce Děti pojídající meloun a hrozny

14 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660)
šlechtic, dvorní malíř Filipa IV. , správce jeho sbírek, organizátor slavností Rodný dům v Seville

15 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) rané dílo náboženské motivy
Kristus v domě Marty a Marie Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) rané dílo náboženské motivy zasazované do prostředí soudobých domácností, dílen a hospod Mulatka aneb kuchyňská scéna Večeře v Emauzích

16 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660)
mytologické scény zasazené do soudobých scenérií skuteční lidé z malířova okolí Vulkánova kovářská dílna

17 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660)
obraz je jediným aktem ve španělském malířství 17. století (ortodoxní země, inkvizice) Venuše leží zády, její obličej vidíme pouze v zrcadle Venušina toaleta

18 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660)
malba pestrými barvami na tmavý podklad zachycuje několik opilých mužů, s číšemi v rukách mezi nimi bůžek Bakchus, který má na hlavě věnec vinné révy Bakchův triumf

19 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Oficiální portréty:
Princezna v růžových šatech Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Oficiální portréty: členů královské rodiny, především princezny Margarety Habsburské, kterou měl velmi rád a maloval ji od dětství mnohokrát

20 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660)
Dvorní dámy Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) Ateliérová malba, živé zpodobnění osob na obraze je infantka (princezna Margareta) a její dvorní dámy královský pár je také přítomen, ale vidíme ho pouze v zrcadle

21 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) portréty bláznů, šašků,
trpaslíků sloužících k obveselení dvora soucit, pokus zachovat jejich důstojnost v nelehkém postavení Sedící trpaslík Sebastiano Mora Pablo de Valladolid, králův dvorní šašek

22 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) historické obrazy
snaha zachytit událost (např. kapitulaci Holanďanů před Španěly v historické krajině) Kapitulace pevnosti Breda

23 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) krajina v přirozeném světle
uvolněný rukopis bezprostřední dojem (inspiroval impresionisty) Zahrada medicejské vily v Římě

24 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660)
zdánlivě realistické obrazy skrývají většinou hluboké skryté významy jemná malba promyšlený přístup k tématu Báj o Arachné neboli Přadleny

25 Malířství Diego Velázquez (1599 – 1660) intimní portréty
krásné ženy k jeho postavení z nezvyklých sociálních kruhů Švadlena

26 Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828)
poslední barokní malíř a první představitel romantismu 19. století Životní cyklus fresek Velebení našeho Pána z baziliky Nanebevzetí Panny Marie v Zaragoze Vicente López : Goya

27 Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828)
od osmdesátých let 18. stol. – portréty vysoká umělecká kvalita snaha o průnik do duchovního života portrétovaných zároveň odraz jeho vlastní osobnosti Rodina následníka trůnu prince Louise Antonia

28 Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828)
po mrtvici v roce 1792 ohluchl a uzavřel se do sebe mučen děsivými představami obrů, ďáblů, slavností satanismu a vražd fantastické vize přenesl na plátno nebo na stěny svého domu Sabat Obr

29 Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828)
nekompromisní realismus i v tzv. oficiálních portrétech Rodinná podobizna krále Karla IV.

30 Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828)
neodmyslitelná součást díla i grafický cyklus Rozmary (mědirytiny) snaha postihnout zmatky ve společnosti, všeobecné šílenství a bláznovství, ale i hloupost a zaslepenost

31 Malířství ˇÚkol pro kapesní nůž Francisco de Goya (1746 – 1828)
Na toto se nedívejte Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) grafický cyklus Hrůzy války (mědirytiny) protest proti vraždění napoleonských vojsk ve Španělsku v obavě před následky je Goya zakázal šířit ˇÚkol pro kapesní nůž

32 Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) tajemný dvojportrét
na jednom z nich je dáma oblečená a na druhém nahá

33 Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828) odpor proti útisku
řada namalovaných obrazů proti strašnému napoleonskému vpádu a vraždění vlastenců 3. květen 1808

34 Malířství Francisco de Goya (1746 – 1828)
symbolické završení v mytologických námětech Saturn požírající svého syna

35 Španělské výtvarné baroko
Kontrolní otázky: Jakými prvky se odlišuje španělská barokní architektura a sochařství od renesanční tvorby? Co je to polychromie a jak se uplatňovala ve španělském sochařství Prohlédněte si dobře reprodukci Velázquezova a Goyova obrazu a zamyslete se nad rozdílnými záměry, s nimiž byla díla vytvořena. Řekněte jména dalších významných španělských výtvarných umělců a určete jejich profesi.

36 Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí:
Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí:


Stáhnout ppt "ŠPANĚLSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO"

Podobné prezentace


Reklamy Google