Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ45 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření:20. 9. 2013 Výukový materiál zpracován.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ45 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření:20. 9. 2013 Výukový materiál zpracován."— Transkript prezentace:

1 Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ45 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

2 Vzdělávací oblast:Přírodovědné vzdělávání Tematická oblast:Postupné vlnění Předmět:Fyzika Anotace: Prezentace je určena k výkladu postupného vlnění. Žáci popisují rozdíly mezi postupným vlněním příčným a postupným vlněním podélným. Uvádějí příklady vlnění podélného a příčného a spojují je s ději z běžného života. Součástí prezentace je výklad vlnové délky a jejího významu pro popis vlnění. Klíčová slova: Postupné podélné vlnění, postupné příčné vlnění, Machův vlnostroj, vlnová délka. Druh učebního materiálu:Prezentace

3 Postupné vlnění

4 Vlnění  vlněním se šíří zvuk, světlo, tepelné záření, vysílání rozhlasu a televize  děj, při kterém se kmitání šíří do okolí  pokud dochází k šíření v látkovém prostředí = mechanické kmitání  dochází k přenosu energie  hmota se nepřenáší

5 Postupné vlnění příčné  vlnění si lze představit jako řadu jednotlivých kyvadel, které jsou vzájemně propojeny

6  vychýlíme první kyvadlo ve směru osy y  postupně začnou tímto směrem kmitat i všechna ostatní kyvadla  kmitání postupuje rychlostí v  vlna se šíří ve směru osy x  vzniká postupné příčné vlnění  Machův vlnostroj Machův vlnostroj

7 Vlnová délka  1. kyvadlo vykoná ze dobu T jeden kmit  mezitím se začne hýbat kyvadlo ve vzdálenosti v·T  neboli vlna urazí dráhu, která je rovna rychlosti šíření vlny a době kmitu prvního kyvadla  tato vzdálenost se nazývá vlnová délka  označuje se řeckým písmenem lambda λ  vzdálenost, kterou urazí vlna za periodu kmitání zdroje

8 Postupné vlnění podélné  způsob šíření zvuku  rozhoupeme první kyvadlo ve směru osy x a ostatní kyvadla se začnou také kývat ve směru osy x  šíření vlnění je rovnoběžné s výchylkou

9 Příklad 1)  Zvuk se šíří ve vzduchu rychlostí 340 m· s -1 a ve vodě se šíří rychlostí 1400 m· s -1. Určete vlnovou délku komorního a v obou prostředích.  zápis:  v vz = 340 m· s -1  v v = 1400 m· s -1  a= 440 Hz  λ vz =? m  λ v = ? m

10  výpočet:

11 Použité zdroje a literatura  vlny z vysílače  VORLOVÁ, Eliška. Photoextract.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Machův vlnostroj  FYZMATIK.PÍŠE. Machův vlnostroj [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: vlnostroj.htmlhttp://fyzmatik.pise.cz/1331-machuv- vlnostroj.html  Literatura  LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika II pro střední školy. Praha: Prometheus, 1993, ISBN X.


Stáhnout ppt "Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ45 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření:20. 9. 2013 Výukový materiál zpracován."

Podobné prezentace


Reklamy Google