Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pístové spalovací motory. Princip a rozdělení motorů Ve spalovacích motorech se přeměňuje při hoření paliva část vnitřní energie paliva na pohybovou energii.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pístové spalovací motory. Princip a rozdělení motorů Ve spalovacích motorech se přeměňuje při hoření paliva část vnitřní energie paliva na pohybovou energii."— Transkript prezentace:

1 Pístové spalovací motory

2 Princip a rozdělení motorů Ve spalovacích motorech se přeměňuje při hoření paliva část vnitřní energie paliva na pohybovou energii pístu. Jako palivo se nejčastěji používá směs vzduchu s benzínem (zážehové) nebo naftou (vznětové). Motory rozdělujeme podle pohonné směsi na : zážehové vznětové podle pracovního cyklu na:dvoudobé čtyřdobé

3 Dvoudobý zážehový motor Pracovní cyklus obr. 93/ Sání a stlačování (komprese): Píst jde nahoru, palivová směs se nasává do prostoru pod pístem. Současně probíhá stlačování směsi, která je nad pístem. Na konci stlačování je směs nad pístem zapálena elektrickou jiskrou. 2. Rozpínání (expanze) a výfuk: Nad pístem se rozpínají plyny a vzniklé shořením palivové směsi a tlačí píst dolů. Současně se přepouští kanálkem nová palivová směs z prostoru pod pístem do válce nad píst. Nová směs vytlačuje plyny vzniklé předchozím spálením výfukovým otvorem Motor pracuje ve dvou dobách

4 Dvoudobý zážehový motor Palivová směs obsahuje kromě vzduchu a benzínu ještě olej. Spalování je ekologicky nešetrné. Účinnost motoru je cca 20%. Pro dvoudobý motor nepotřebujeme žádné ventily. Dvoudobý motor má menší hmotnost než čtyřdobý. Použití u malý motocyklů, travních sekaček.

5 Čtyřdobý zážehový motor Pracovní cyklus motoru je ve čtyřech dobách: obr: 92/ Sání Píst jde dolů, nad ním vzniká podtlak otevře se sací ventil a do válce vniká chladná palivová směs. 2.Komprese Píst jde nahoru a stlačuje směs, oba ventily jsou uzavřené zvýší se tlak směsi i teplota. Ve vhodném okamžiku se u horní polohy pístu směs zapálí elektrickou jiskrou. 3.Expanze Zapálená směs hoří zvyšuje se tlak i teplota plynu (2000°C). Oba ventily jsou uzavřené. Plyn se rozpíná a tlačí píst dolů. Píst koná práci. 4.Výfuk Píst jde nahoru, výfukový ventil se otevře spálené plyny jsou pohybem pístu vytlačeny z válce.

6 Čtyřdobý vznětový motor Obdobná konstrukce jako čtyřdobý zážehový, nepotřebuje však elektrické zapalování směsi. Ve válci se nasává vzduch, který se prudce stlačuje a jeho teplota se tak zvýší na 600°C Do horkého vzduchu se vstřikuje palivo, které se vznítí pracovní cyklus děje. jako palivo se používá motorová nafta Účinnost motoru je asi 40% Obr.uč. str.94/1.58

7

8 Čtyřdobý zážehový motor Motor koná práci pouze ve třetí době v ostatních dobách se píst udržuje v pohybu díky setrvačnosti. Motor automobilu mívá nejčastěji 3,4 a více válců na společném hřídeli. Účinnost motoru je 30%

9 Rotační Wankelův motor


Stáhnout ppt "Pístové spalovací motory. Princip a rozdělení motorů Ve spalovacích motorech se přeměňuje při hoření paliva část vnitřní energie paliva na pohybovou energii."

Podobné prezentace


Reklamy Google