Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhLiteratura pro 2.ročník TémaTereza Nováková Označení DUMUVY_32_INOVACE_108 Jméno autoraEva Máchová Datum vytvoření AnotacePrezentace života a díla, práce s ukázkou.

2 Teréza Nováková (31. července 1853 – 13. listopadu 1912)

3 - spisovatelka s regionálním zaměřením na východní Čechy (Litomyšle a Proseče) - představitelka realismu a tzv. venkovské prózy -aktivní členkou ženského emancipačního hnutí - pocházela z poloněmecké rodiny (otec Čech ji vedl k češství, matka Němka) -zájmy: kultura, umění a politika, práce v ženských spolcích a boj za rovnoprávnost žen (např. vzdělání žen) - měla sedm dětí, přežil jen syn Arne Novák – lit. historik -na prosečsku prožila poslední léta svého bolestného života, nemohla se vyrovnat se ztrátou dětí, a proto stále psala (1)

4 Charakteristika tvorby: -vzorem jí byla Karolina Světlá -hrdinové - ušlechtilí, bojují za společný pokrok společnosti jako celku - v centru zájmu jsou chudí lidé -prostředí děl: východní Čechy Romány: Jan Jílek (1904) – hlavním hrdinou je zde český evangelík, který je donucen kvůli náboženské nesvobodě opustit vlast Jiří Šmatlán (1906) – životopis člověka, který se od náboženství dostává k myšlenkám socialismu Děti čistého živého (1909) – otázky náboženských skupin, obracejících se k mysticismu Drašar (1914) – román napsaný podle skutečné osoby, popisuje psychologické problémy kněze na vesnici (1)

5 Rozbor textu: monografický román Jiří Šmatlán (1906) Když byli již za posledními domky Nové Kamence, zastavil Šmatlán trochu, urovnal si na trakaři lépe zboží a pravil Zahradníkovi: „Ším ses těch novin, co tam na poště měli? Kerý asi byly? Troufám, že tíle lidi, co se podlevá módy spravujou, nečtou noviny, jako my čtáváme, ani kerý drží falář a starosta?“ „Kdožpak to může vědít?“ odpovídal Zahradník klidně. „Novin je teďkomej kolik set, chdyby je měl člověk šecky přeříkat, ani by nestačil!...“ (2) Rozeberte ukázku z hlediska jazykového. Pokuste se ji přepsat do spisovné formy. Proč byl jazyk hrdinů pro autory realismu tak důležitý?

6 Seznam literatury a pramenů (1)http://cs.wikipedia.org/wiki/Teréza_Nováková (2)Sochrová, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce pro střední školy. Fragment. Praha, 2008, s. 139


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google