Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_14_01 Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie živočichů Název materiálu – ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ Anotace – cílem prezentace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_14_01 Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie živočichů Název materiálu – ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ Anotace – cílem prezentace."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_14_01 Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie živočichů Název materiálu – ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ Anotace – cílem prezentace je popsat živočišnou buňku. Srovnat živočišnou a rostlinnou buňkou. Poukázat na hlavní znaky živočišné říše. Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – popíše stavbu živočišné buňky, srovná rostlinnou a živočišnou buňku, rozliší základní znaky živočišné říše, třídí organismy a zařadí vybrané organismy do patřičných kmenů a tříd Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – živočišná buňka, chemické složení, uspořádání, metabolismus, reakce na okolí Druh učebního materiálu – prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – let Celková velikost – 479kb

2 ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ

3 ŽIVOČIŠNÁ BUŇKA buňka – základní stavební a funkční jednotka živého organismu tkáň – soubor buněk, které mají společný původ, podobný tvar a funkci cytoplazamtická membrána – obal buňky, cytoplazma – rosolovitý obsah buňky, mitochondrie – vyrábí energii, jádro – řídí buňku, nese genetickou informaci, ribozomy – vyrábí stavební látky, lysozomy – obsahují trávicí šťávy Rozdíl rostlinná x živočišná buňka – vakuola, buněčná stěna, chloroplasty, lysozomy

4 SPOLEČNÉ ZNAKY ŽIVOČICHŮ 1)Chemické složení: a) organické látky (bílkoviny – stavební funkce, cukry a tuky – zdroj energie) b) anorganické látky ( vápník a fosfor – opora těla, železo – krev, …) 2) Složité uspořádání buňka → tkáň → orgán → orgánová soustava → živočich Př.: Nervová buňka → nervová tkáň → mozek → nervová soustava → člověk

5 SPOLEČNÉ ZNAKY ŽIVOČICHŮ 3) Metabolismus – látková výměna - živočichové získávají z potravy stavební látky a energii 4) Dýchání - všichni živočichové přijímají kyslík (potřebný pro uvolňování energie) - vylučují odpadní plyn oxid uhličitý

6 SPOLEČNÉ ZNAKY ŽIVOČICHŮ 5) Vylučování – odpadní látky musí být odváděny z těla živočichů - odpadní látky vznikají při složitých přeměnách látek v těle 6) Pohyb – živočichové se musí pohybovat – za světlem, potravou, rozmnožováním - bičíky, svaly, křídla, ploutve, nohy, … 7) Reakce na okolí - nervová soustava - řídí vnitřní děje v tělech živočichů - umožňuje reagovat na stále se měnící podmínky

7 Reakce na okolí

8 SPOLEČNÉ ZNAKY ŽIVOČICHŮ 8) Rozmnožování – schopnost vytvářet potomstvo a přenášet genetickou informaci a) nepohlavní – pučení, dělení – nevyžadují druhého partnera - vzniká stejný (identický) jedinec b) pohlavní - oplození – splynutí samčí a samičí pohlavní buňky - potomstvo je kombinací samčích a samičích genů

9 ROZDĚLENÍ ŽIVOČICHŮ Podle stavby : 1)jednobuněční –tělo tvoří pouze jediná buňka – musí zastávat vše - prvoci 2)mnohobuněční – tělo tvoří mnoho buněk – tělo tvoří specializované tkáně kmen : žahavci (nezmar, medúza, koráli) kmen : ploštěnci (ploštěnka, tasemnice, motolice) kmen : hlístice (škrkavka) kmen : kroužkovci ( žížala, pijavice) kmen : členovci (korýši, pavoukovci, hmyz) kmen : měkkýši (plži, mlži, hlavonožci) kmen : ostnokožci (hvězdice, sumýši, ježovky) kmen : strunatci (oporou těla je chrupavčitá nebo kostěná výztuha) třída: kruhoústí třída: paryby třída: ryby třída: obojživelníci třída: plazi třída: ptáci třída: savci bezobratlí obratlovci

10 NÁZVOSLOVÍ ŽIVOČICHŮ -každý druh má své jméno -jméno může být české nebo odborné (latinské) -Př.: Výr velký nebo Bubo bubo České jméno je tvořeno rodovým a druhovým názvem: Medvědhnědý rodové jméno - uvádí název rodu (medvěd) Druhové jméno - uvádí název druhu (hnědý, lední, grizzly, brtník, kodiak)

11 Použité zdroje a&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1366&bih=548&tbm=isch&tbnid=Sr84XyusDwxX QM:&imgrefurl=https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_Brain_sketch_ with_eyes_and_cerebrellum.svg&docid=l-TlULQ1XnmZ- M&imgurl=https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Human_Brain _sketch_with_eyes_and_cerebrellum.svg&w=515&h=406&ei=cjMaUIyqO8ua1AWe gYFA&zoom=1&iact=rc&dur=177&sig= &page=4&tbnh=1 63&tbnw=207&start=46&ndsp=15&ved=1t:429,r:5,s:46,i:304&tx=89&ty=49s:46,i:304&tx=89&ty=49 a&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1366&bih=548&tbm=isch&tbnid=OQptxAA- ebwsTM:&imgrefurl=http://www.aic.cuhk.edu.hk/web8/Anatomy%2520brain%25 20diagrams.htm&docid=GZ2OcOLuUHIkcM&imgurl=http://www.aic.cuhk.edu.hk/ web8/Hi%252520res/brain%252520saggital.jpg&w=3132&h=2563&ei=6jMaUPTH DeKb0QWjlYDQBA&zoom=1&iact=rc&dur=436&sig= &pa ge=18&tbnh=160&tbnw=172&ndsp=17&ved=1t:429,r:11,s:281,i:316&tx=126&ty= 46


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_14_01 Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie živočichů Název materiálu – ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ Anotace – cílem prezentace."

Podobné prezentace


Reklamy Google