Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kombinovaná přeprava - charakteristika a rozdělení Ing. Radmila Smětáková, 2012 TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kombinovaná přeprava - charakteristika a rozdělení Ing. Radmila Smětáková, 2012 TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM."— Transkript prezentace:

1 Kombinovaná přeprava - charakteristika a rozdělení Ing. Radmila Smětáková, 2012 TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

2 Definice Je intermodální přeprava, při které se převážná část trasy uskutečňuje po železnici, vnitrozemskou vodní cestou nebo na moři, přičemž počáteční část (svoz) a/nebo závěrečná část (rozvoz) probíhá po silnici a je zpravidla co nejkratší. Intermodální = přeprava zboží v jedné nákladové jednotce nebo vozidle po celou dobu přepravy Bimodální = přeprava zboží dvěma druhy dopravy Multimodální = přeprava zboží více než dvěma druhy dopravy (rozhodující část tvoří většinou námořní přeprava) Je to moderní způsob přepravy, který využívá výhod jednotlivých druhů dopravy v daných podmínkách.

3

4 Charakteristika KP: Podíl KP od roku 1997 postupně roste (nejvíc v Itálii o 42%, v Rakousku, Švýcarsku a Španělsku o 20%) Po vstupu do EU v ČR útlum – zánik Ro-la Lovosice (dopravci nechtějí další překládky, přepravu mrtvé váhy) Snaha EU podporovat KP: – Výjimky max. hmotnosti silničních souprav nad 44t při přepravě kontejnerů – Slevy na daních z motorových vozidel – Podpora investic do KP ze státních prostředků – Zlepšování žel. tratí – zvýšení rychlosti na 120km/h

5

6 Základní důvody podporování KP: Nadměrný růst silniční dopravy- přetížení dálnic, průjezdů měst Zhoršování životního prostředí Energetická náročnost silniční dopravy

7 Výhody Úspory na obalech Úspory při skladování a manipulaci (zboží v PMJ) Menší riziko poškození zboží Snížení podílu ruční práce, méně úrazů Ochrana ŽP – snížení nákladů na údržbu komunikací, zvýšení bezpečnosti silničního provozu Nevýhody Nutnost překládek při přepravě Investičně náročná stavba překladišť Neefektivní přeprava mrtvé váhy

8

9 Rozdělení KP: A) podle oblasti působení – Kontinentální ( základem je silnice-železnice- vnitrozemská vodní cesta) – Mezikontinentální ( základem je vodní cesta, příp. letecká doprava) B) podle použitého druhu dopravy Sinice- železnice Silnice- voda Silnice- železnice- voda- železnice- silnice ( hlavně v mezikontinentální KP, výjimečně i letecká přeprava)

10

11 C) podle druhu ložné jednotky – KP v kontejnerech – KP ve výměnných nástavbách – KP silničních souprav – KP silničních návěsů na ŽV – KP v podvojných návěsech D) podle průběhu KP – Jednostranná: silnice – železnice(voda) nebo opačně „z domu“; „do domu“ – Oboustranná: silnice – železnice(voda) – silnice „z domu do domu“

12

13 E) podle účasti řidičů sil.vozidel při přepravě ostatními druhy dopravy – Doprovázená – Nedoprovázená

14 Zelená logistika V současné době stále rostou náklady na zdroje a energie. Jejich optimální využívání je důležitou výzvou ve všech oblastech logistiky. Například: Dopravní logistika (využívání ekologických pohonů u dopravních prostředků splňujících přísné emisní limity) Obalová logistika (tvorba obalů a fixačních prostředků z recyklovatelných materiálů, využívání energeticky nenáročných materiálů např. na bázi kukuřičného šrotu) Skladová logistika (efektivní využívání skladových procesů a vnitropodnikových přeprav) Výrobní logistika (např. využívá solární moduly na střechách hal, optimalizaci nákladů na vytápění či chlazení, moderní technologické postupy.

15 Ve vnitropodnikových logistických systémech se v průměru zhruba 40 % celkových nákladů vynakládá na energii. Pomocí přístupů zelené logistiky lze ušetřit až třetinu těchto nákladů. Jde například o solární moduly na střechách hal a o optimalizaci nejen nákladů na vytápění či chlazení, ale i obalů, procesů a vnitropodnikových přeprav. Úspory energie v logistických centrech mohou být účinné v těchto oblastech: úspora energie v chladírenství a klimatizaci úspora energie ve vnitřním a venkovním osvětlení úspora tepelné energie ve vysokých prostorách díky nainstalování systému aktivace cirkulace ohřátého vzduchu¨ (např. ve skladištních halách) snížení spotřeby paliva v bojlerech, pecích a parních generátorech Výhody plynoucí ze zavedení námi uvedených úspor: značné snížení nákladů na spotřebu elektrické energie snížení nákladů na obsluhu řízení energie umožňuje také optimalizaci spotřeby prodloužení doby životnosti svítidel zvýšení účinnosti klimatizačních a chladírenských systémů

16 Zdroje: NOVÁK, Jaroslav. Kombinovaná přeprava. 1. vyd. Pardubice: Institut Jana Pernera, o.p.s ISBN PERNICA, Petr. Logistický management. 1. vyd. Praha: RADIX s.r.o., ISBN › Vlastní fotografie TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY


Stáhnout ppt "Kombinovaná přeprava - charakteristika a rozdělení Ing. Radmila Smětáková, 2012 TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM."

Podobné prezentace


Reklamy Google