Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Zdravotní nauka.1.06 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:SČ 1

2 VÝVOJ ČLOVĚKA – teorie vzniku člověka Vzdělávací oblast:Název vzdělávací oblasti Předmět:Zdravotní nauka Ročník:1. Autor:Mgr. Ivana Košková Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook Klíčová slova:antropogeneze, hominizace, sapientace, antropologie, Anotace: Materiál je určen pro studenty oboru Sociální činnost, první ročník. Seznamuje s studenty s názory na vývoj člověka a vědci, kteří se touto otázkou zabývali.

3 Vývoj člověka – antropogeneze  otázka původu člověka fascinovala lidstvo od pradávna  každá z kultur si vznik člověka vysvětlovala jinak, většinou šlo o různé, více či méně fantastické teorie  nejstarší představy o původu člověka vycházely z „přírodovědeckého pohledů“ - odvozují původ člověka od různých zvířat – bobrů, hyen, želv, žraloků, opic  později dochází k rozšíření názorů, kde, většinou primární roli hrál Bůh  křesťanství postupně ovládá evropský kontinent a nemělo zájem na vědeckém řešení otázky původu člověka

4  první vědecké řešení otázky původu člověka se začaly objevovat v 17. – 18.stol., předpokladem bylo utřídění všech známých živočichů a rostlin do správného systému ( k tomu došlo koncem 17.stol )  Carl Linné ( ) – vytvořil první vědecký systém a zařadil člověka a opice a poloopice do společného řádu primátů, byl přesvědčen, že jednotlivé druhy jsou neměnné, stvořené bohem

5 K. Linné

6  Jean- Baptiste Lamarck ( 1744 – 1829 ) – v práci „Zoologická filosofie“ napsal, že vnější prostředí má vliv na živé organismy, že ovlivňuje a vyvolává změny, které jsou dědičné a vedou ke vzniku nových organismů  Charles Darwin ( 1809 – 1882 ) – považuje se za tvůrce vývojové teorie – jejím základem je myšlenka, o proměnlivosti druhů v přírodě, napsal práci „O původu druhů“ a „Původ člověka a pohlavní výběr“ – na řadě příkladů ukázal příbuznost člověka a ostatních živočišných druhů

7  J J.B.LAMARCK Charles DARWIN

8 Antropogeneze (vývoj člověka) začal na začátku třetihor s vývojem primátů a vrcholí ve čtvrtohorách je spojen s procesy hominizace – polidštění, vyznačuje se vývojovými, kvantitativními změnami, především na kostře (morfologické změny, které odlišují člověka od opic – změna tvaru hrudníku a pletence ramenního, který umožňuje rotaci paže, rozšíření zubního oblouku, napřimování postavy, zdokonalení horní končetiny – prsty,dlaň, změny dolní končetiny, ústup ochlupení, zmenšování obličejové části, nadočnicových oblouků a bradového výběžku a zvětšování mozkovny)

9  sapientace – zmoudření – proces vyznačující se vývojem mozku, zvětšením plochy šedé kůry mozkové, díky tomu dochází k rozvoji schopnosti využívat nástroje, pracovat s abstraktními pojmy, k řeči, vytvořit společnost s vnitřní dělbou práce a složitými mezilidskými vztahy ANTROPOLOGIE – věda o vývoji člověka

10 Taxonomie – homo sapiens Kmen: Strunatci  Podkmen: Obratlovci Nadtřída: Čelistnantci – třída: Savci » Řád: Primáti » Podřád: Vyšší primáti » Rod: Člověk » Druh: Člověk rozumný a moudrý

11 Opakování 1.Vysvětlete pojem antropogeneze a antropologie. 2.V kterém století se začaly řešit otázky antropogeneze vědecky? 3.Uveďte tři jména vědců, kteří se zabývají vývojem člověka a uveďte jejich přínos. 4.Vysvětlete pojem hominizace. 5.Vysvětlete pojem sapientace.

12 Správné odpovědi 1.Vysvětlete pojem antropogeneze – vývoj člověka, antropologie – věda o vývoji člověka 2.V kterém století se začaly řešit otázky antropogeneze vědecky – 17 – 18 stol 3.Uveďte tři jména vědců, kteří se zabývají vývojem člověka a uveďte jejich přínos - Carl Linné – vytvořil první vědecký systém a zařadil člověka a opice a poloopice do společného řádu primátů, Jean- Baptiste Lamarck – napsal, že vnější prostředí ovlivňuje a vyvolává změny, které jsou dědičné a vedou ke vzniku nových organismů Charles Darwin – považuje se za tvůrce vývojové teorie

13 4.Vysvětlete pojem hominizace – polidštění, vyznačuje se vývojovými, kvantitativními změnami 5.Vysvětlete pojem sapientace - zmoudření – proces vyznačující se vývojem mozku

14 Děkuji za pozornost Mgr.Ivana Košková

15 Použité zdroje DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, s. ISBN JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie - pro střední školy gymnaziálního typu. Olomouc: FIN PUBLISHING, s. ISBN NOVÁKOVÁ, I. Zdravotní nauka 1. díl. Praha: Grada Publishing, s. ISBN NOVOTNÝ, I. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: FORTUNA, s. ISBN Carl Linné. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Charles Darwin. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Jean-Baptiste Lamarck. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google