Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/35.0030.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/35.0030."— Transkript prezentace:

1 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/

2 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Snižování recidivy u pachatelů trestných činů a přestupků v dopravě (závažné dopravní nehody, jízda pod vlivem alkoholu, jízda bez řidičského oprávnění) Cíle:  zvýšení informovanosti řidičů  změna postojů k dodržování předpisů  zvyšování sociální odpovědnosti a sebereflexe  odbourávání nebezpečných návyků

3 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Přínos:  snižování recidivy (50-90%)  pomoc se zpracováním zážitku nehody  zvýšení povědomí o dopravních předpisech a jejich smyslu  zlepšení řidičských kompetencí

4 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Metody:  Skupinová terapie  Individuální terapie  Edukační skupina

5 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Výpočet obsahu alkoholu v krvi

6 Stres u řidičů MHD Povolání řidiče MHD je považováno za jedno z nejvíce stresujících  dopady na fyzické i psychické zdraví řidiče  zvýšené riziko dopravních nehod  zvýšená fluktuace řidičů na pracovních místech Popularizace výsledků dopravního výzkumu

7 Stres u řidičů MHD na základě skupinových rozhovorů s řidiči DPMB identifikovány stresory:  Cestující (neukáznění, hluční, agresivní) a ostatní účastníci silničního provozu (bezohlední řidiči)  Práce na směny, nepravidelná životospráva  Časový tlak (nutnost dodržovat jízdní řád) a hustý provoz  Zodpovědnost za cestující a nutnost být neustále ve střehu  Technické nedostatky vozidel, špatná ergonomie apod. Popularizace výsledků dopravního výzkumu

8 Stres u řidičů MHD Výstupy:  vytvoření komplexního návrhu protistresových opatření, použitelných v dopravních podnicích  seznam doporučení manažerům, jak s řidiči zacházet Očekáváme: snížení míry stresu řidičů MHD zlepšení jejich řidičského výkonu, zdravotního stavu větší bezpečnost silničního provozu ve městech Popularizace výsledků dopravního výzkumu

9 Rozhraní člověk - stroj projekt využívající naturalistické, experimentální jízdy pozorování chování řidiče v terénu – vyškolení pozorovatelé posuzovali vliv IVT systémů (In- vehicle technologies) na schopnost zvládat kritické situace + informace ze záznamového zařízení ve vozidle a od řidiče (rozhovor po absolvování jízdy)

10 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rozhraní člověk - stroj v našem projektu interakce řidiče s:  navigací  tempomatem  mobilním telefonem

11 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Experimentální vozidlo senzory a kamery ve vozidle  manévry s vozidlem (rychlost, zrychlení, zpomalení, směr)  chování řidiče (pohyby hlavy, rukou)  vnější podmínky (typ silnice, dopravní prostředí, počasí)

12 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Experimentální jízda jízda po standardizované experimentální trase v trvání cca jedné hodiny:  4 sektory, v rámci nich další sekce  1. experimentální jízda: použita navigace a mobilní telefon (řidič obdržel telefonát od experimentátora)  2. experimentální jízda: použit tempomat jízdu sektorem s použitím mobilního telefonu označila většina participantů za nejkomplikovanější a nejvíce stresující

13 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rozhraní člověk – stroj: výstupy  doporučení pro navrhování a zdokonalování IVT z hlediska ergonomie a bezpečnosti  zabezpečení kompatibility IVT s řidiči a jízdními charakteristikami v dané zemi  informování veřejnosti o bezpečném a nebezpečném použití IVT, důsledky nebezpečného použití

14 Analýza nehod nezávislé šetření dopravních nehod, výzkumné účely šetřeny nehody, při kterých došlo ke zranění účastníka Popularizace výsledků dopravního výzkumu

15 Analýza nehod Cíle:  zjišťování dostatečně průkazných podnětů ke zlepšení dopravní infrastruktury, automobilové techniky a ke kvalitnější přípravě řidičů  sběr dat a tvorba rozsáhlé databáze  metodika Popularizace výsledků dopravního výzkumu

16 Analýza nehod Oblasti zájmu šetření:  Dopravní infrastruktura (na místě nehody)  Automobilová technika (na místě nehody)  Medicína (bezprostředně po nehodě)  Psychologie (na místě nehody, s časovým odstupem v nemocničním zařízení) Popularizace výsledků dopravního výzkumu

17 Analýza nehod Role psychologa:  sběr dat (polostrukturovaný rozhovor, pozorování)  krizová intervence účastníkům nehody Popularizace výsledků dopravního výzkumu

18 Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru

19 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – vliv léků

20 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – alkohol v krvi řidiče

21 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – odklon pozornosti

22 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – oslnění

23 Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – nedostatečný výhled

24 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno telefon: Děkujeme vám za pozornost! Kontaktní informace: Mgr. Barbora Sulíková Mgr. Katarína Poláčková


Stáhnout ppt "Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/35.0030."

Podobné prezentace


Reklamy Google