Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Emise automobilů Michal Jílek, 9.C ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Emise automobilů Michal Jílek, 9.C ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1."— Transkript prezentace:

1 Emise automobilů Michal Jílek, 9.C ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1

2 Emise automobilů Škodlivé emise automobilů se výrazně podílejí na tvorbě skleníkových plynů. Proto se po prvním kole jednání v roce 1999 automobilový průmysl zavázal snížit emise u nových aut do roku 2008 na 140 gramů za ujetý kilometr.

3 Emise automobilů Evropská komise v únoru letošního roku konstatovala, že výrobci automobilů tento závazek neplní, v roce 2004 byl v EU25 průměr emisí okolo 162g/km, což znamená, že očekávané snížení na 140g/km již není realistické.

4 Jak jsme na tom s emisními limity v EU? Jak jsme na tom s emisními limity v EU? V Evropě platí limity známé pod pojmy Euro 1-4, které jsou také odborně označovány jako ECE R83 (dříve ECE R15).

5 Historie emisních norem První ze směrnic EURO 1 platná od roku 1993 byla ještě poměrně benevolentní, benzinovým i naftovým typům motoru předepisovala limit pro oxid uhelnatý okolo 3 g/km a emise NOx a HC se sčítaly. Restrikce emisí pevných částic se týkaly jen dieselových motorů. Benzínové motory byly bez omezení, ovšem musely přejít k bezolovnatým palivům.

6 EURO 2 EURO 2 již oba typy motorů striktně oddělila: naftové motory mají větší benevolenci v emisích NOx a HC (limit je stanoven pro jejich součet), benzín si naopak může dovolit více CO. Obsah pevných olovnatých částic, které asi nejvíce škodí lidskému zdraví, byl také snížen.

7 EURO 3 EURO 3 s platností od roku 2000 opět snižuje obsah PM o 50% u dieselových motorů a stanovuje pevný limit pro emise NOx na 0,50 g/km, CO se snižuje o 36%. Benzínové motory musí nyní splňovat přísné podmínky pro emise NOx a HC, což je před konkurencí mírně znevýhodňuje.

8 EURO 4 V současné době platná norma EURO 4 emisní limity ještě více zpřísnila. Oproti předchozí normě Euro 3, snížila obsah pevných části a emisí oxidu dusíku ve výfukových plynech automobilů na polovinu. V případě naftových motorů pak donutila výrobce k výrazné redukci CO, NO2, nespálených uhlovodíků a pevných částic.

9 EURO 5 – co je nového? EURO 5 Nová emisní norma EURO 5 tentokrát postihuje více dieselové motory a snaží se je, co se obsahu zplodin týče, srovnat s motory benzínovými. To je docela běžná praxe, neboť „palivový dualismus“ například v USA vůbec neexistuje. Nutno však dodat, že zatímco v Americe tvoří naftové automobily pouze 5% podíl na trhu, v EU je to téměř polovina.

10 Tabulka emisních norem NázevPlatnostCOHCNOxHC+NOxPM Diesel Euro 1od 19932, Euro Euro Euro Euro 5od září Euro 6 (návrh)od září Benzín Euro 1od 19932, Euro , Euro , Euro Euro 5od září

11 Jak dál snižovat emise? Automobilky mají stále ještě daleko k naplnění emisních cílů, které chce v blízké budoucnosti stanovit Evropská unie.

12 Jak dál snižovat emise? EU si představuje, že v roce 2012 by nesměla průměrná úroveň emisí u nově vyrobených automobilů přesáhnout hranici 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr.


Stáhnout ppt "Emise automobilů Michal Jílek, 9.C ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google